ثبات وضعیت ارز و مسکن

پنجره ایرانیان: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دسته‌بندی مصالح کشور اقتصاد از اولویت بیشتری برخوردار است اما نباید نگاه ما به این موضوع سیاست‌زده باشد زیرا نگاه سیاست‌زده به اقتصاد آسیب می‌زند.
  • چهارشنبه 22 مرداد 1393 ساعت 12:21
به گزارش تسنیم ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور در سخنانی ضمن تقدیر از ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور به منظور پیگیری موضوع هسته ای گفت: البته آقای ظریف سرش در بحث هسته ای و مسائل مهم منطقه ای بسیار شلوغ است بطوری که بار آن تا حد زیادی بر دوش وی است و اصولا شرایط کشور ما اقتضا می کند که از دیپلماسی فعال برخوردار باشیم.
وی ظریف را دارای روحیه ای منبری در سخن گفتن دانست و با لحنی طنزآمیز گفت: خدا عاقبت خانم اشتون را به خیر کند. ما از خدمات ظریف و همکارانش تشکر می کنیم.رئیس مجلس وزن کار وزرات خارجه را بسیار پراهمیت در کشور دانست و گفت: همیشه وزن وزارت امور خارجه به عنوان یک وزارتخانه دیپلماتیک در کشور پراهمیت بوده است.لاریجانی ادامه داد: هم شرایط منطقه ای و بین المللی و هم وضعیت اقتصادی کشور اقتضا می کند که تعریف دقیق تری در موضوع دیپلماسی داشته باشیم و با شرایط داخلی منظم تری آن را پیگیری کنیم.
وی تصریح کرد: ما امروز بعد سیاست داخلی همگرایی بیشتری و بهتری را نسبت به گذشته می بینیم. شرایط داخلی از نظر سیاسی همگراتر و روابط قوا نیز نسبت به گذشته منظم تر و سنجیده تر شده که این آورده مطلوبی است.رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش کشور را دارای آرای مختلف و گاها نیز با نظرات نقادانه دانست و گفت: امروز آرامش در بعد سیاسی در داخل کشور بیشتر شده که باید از آن صیانت کرد، زیرا زمینه توسعه در ابعاد مختلف را فراهم می کند.لاریجانی در ادامه اظهار داشت: آرامش سیاسی در کشور باعث سرمایه گذاری درست شده و باعث می شود که سرمایه گذاری در شرایط درست صورت گیرد که باید قدر آن را دانست زیرا این موضوع ذیقیمت است.وی تصریح کرد: با توجه به شرایط داخلی که در منطقه داریم و نابسامانی های اقتصادی که در کشور وجود دارد باید از مسائل فردی گذر کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نسبت به مسائل داخلی اولویت بندی کرده و آنها را اصلی فرعی کنیم، گفت: باید مسائل را در داخل کشور اصلی فرعی کرد و اجماع داخلی را نیز حس کنیم. باید به اجماع داخلی بها داده و نگذاریم که برخی مطالب به آن صدمه بزند.لاریجانی افزود: در دسته بندی مصالح کشور اقتصاد از اولویت بیشتری برخوردار است اما نباید نگاه ما به این موضوع سیاست زده باشد زیرا نگاه سیاست زده به اقتصاد آسیب می زند.
وی در ادامه سخنانش روند نگاه موضوعات داخلی از جمله مسئله هسته ای، منطقه ای و بین المللی در داخل را مثبت و همگرایانه توصیف کرد و گفت: بنده روند داخلی را مثبت و همگرایانه و همراه با نوع اجماع داخلی در مسائل گوناگون هسته ای، منطقه ای و داخلی می بینم. ضمن اینکه آرای گوناگون در داخل باید وجود داشته باشد و آنها حرفشان را بزنند.لاریجانی تصریح کرد: از نظر اقتصادی در کل تصمیم گیری کشور به سمت اصلاح شرایط اقتصادی پیش می رود. به نظر بنده اهداف و برنامه ها درست انتخاب شده که باید مراقبت کرد تا این مسیر دچار چالش های بلاوجه نشود.وی در ادامه سیاست های دولت در زمینه مبارزه با تورم را موجب کاهش شکاف و کنترل تورم دانست و افزود: در موضوع تورم، سیاست هایی که دولت و مجلس دنبال کرده اند، باعث شده تا شکاف تورم کنترل شود.رئیس مجلس افزود: البته در موضوع یارانه ها نیز تورم تا حدی کنترل شد که به دلیل گام های نظامندی بود که از سوی دولت اجرا شد و با اقدامات دولت بی انضباطی هایی که در گذشته در موضوع یارانه ها شاهد آن بودیم نیز رفع شده است.
لاریجانی اضافه کرد: نگرانی هایی که ما و دولت برای ایجاد بار تورمی حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها داشتیم تا حدی رفع شده و انضباط بیشتری یافته است.وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در حوزه سلامت ما در مجلس مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردیم و قرار شد رقمی از محل مالیات بر ارزش افزوده برای بخش سلامت اختصاص داده شود.رئیس مجلس در همین زمینه ادامه داد: البته در چارچوب اقدامات انجام شده در حوزه سلامت ما رقمی نیز از محل اجرای هدفمندی یارانه ها اختصاص دادیم که به بهبود اوضاع سلامت در کشور کمک می کند. امروز وضعیت حوزه سلامت چه در بیمارستانها و چه در بخش بیمه بهبود یافته است.لاریجانی تاکید کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که اوضاع اقتصادی قابل پیش بینی شده و نوسانات غیرقابل کنترل، روزآمد و ساعتی کنترل شده و بهبود یافته است.
وی ضمن مثبت ارزیابی کردن اوضاع مسکن و ارز گفت: البته با اقداماتی که انجام شده اوضاع ارز و مسکن ثبات پیدا کرده است.رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در زمینه رکود در بازار بخصوص در حوزه معیشت مسئله ای جدی وجود دارد که نیازمند قدری کار در این زمینه هستیم. البته بانکها نیز باید همکاری بیشتری برای خروج اقتصاد کشور از رکود داشته باشند.لاریجانی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۳ پیشنهاداتی برای رفع حل رکود گذاشته شده گفت: در بودجه امسال ۱۰۰ میلیارد دلار برای رفع رکود اقتصاد در کشور پیش بینی شده است. البته منابعی را از صندوق توسعه ملی به بخش های کشاورزی و صنعت اختصاص داده ایم تا شرایط از رکود خارج شود.
وی کشور را برای خروج رکود از اقتصاد با خلاء قانونی مواجه ندانست و گفت: از نظر برنامه برای خروج اقتصاد کشور از رکود با مشکلی مواجه نیستیم. البته لایحه دولت برای خروج اقتصاد از رکود به مجلس رسیده که در روزهای آینده اعلام وصول می شود.رئیس مجلس با انتقاد از اینکه برای خروج اقتصاد کشور از رکود در مقام اجرا مشکل داریم گفت: بنده معتقدم باید اقدامات جدی در حوزه اجرا در این زمینه صورت گیرد بطوری که معتقدم بانکها در این زمینه می توانند نقش موثری داشته باشند.لاریجانی ادامه داد: امروز وضعیت بودجه عمرانی به شکلی است که ۱۵ درصد بودجه کشور در بخش عمرانی هزینه می شود که باید به این نکته توجه کنیم که اقتصاد ما امروز تا حدی زیادی دولتی است.وی با انتقاد از اینکه قوانین خصوصی شدن اقتصاد به درستی اجرا نشده  است، گفت: مهمترین نشانه آن این است که هنوز اقتصاد ما حالت خصوصی ندارد و فضای رقابتی در آن حاکم نیست.
رئیس مجلس اضافه کرد: مشکل ما این است که سهمی برای بودجه های عمرانی نداریم و فقط ۱۵ درصد بودجه در بخش های عمرانی هزینه می شود و این در شرایطی است که درآمدها محقق شود اما تحقق درآمدها نیز شرایطی ایجاد کرده که مشکلاتی برای آن ایجاد شده است و تمامی درآمدها محقق نمی شود.لاریجانی دولت و مجلس را در اصول و راه حل ها برای برون رفت اقتصاد از رکود دارای اتفاق نظر دانست.

ثبت نظر

ارسال