نگاهی به روند بهره‌‌وری انرژی در ژاپن

پنجره ایرانیان:نگاهی به روند بهره‌‌وری انرژی در ژاپن از سال 2011 با تشکیل کمپینی به نام SetSuden (به معنای کاهش مصرف برق) درنظر داشته است راه‌کارهای بهره‌وری انرژی را در کشور خود بیش از پیش افزایش دهد.
  • دوشنبه 13 مرداد 1393 ساعت 15:18

کشور ژاپن تا سال 2011،40 درصد از انرژی خود را از 50 نیروگاه هسته‌ای خود تأمین می‌کرد اما پس از آن تمام 50 نیروگاه هسته­ای این کشور به دلیل فاجعۀ فوکوشیما که موجب بی‌خانمانی 140 هزار نفر شد، تعطیل گردید.از ماه مِی 2014، چهار مورد از این نیروگاه‌ها دوباره شروع به کار کردند که البته بامخالفت‌های بسیاری با این اقدام صورت گرفت.طی چند سال گذشته تاکنون انرژی‌های حرارتی و آبی مهم‌ترین منابع انرژی‌های کشور ژاپن به شمار می‌روند. به‌طوری‌که انرژی حرارتی 50 درصد منبع انرژی این کشور و آبی حدود 25 درصد از انرژی ژاپن را تأمین می‌کنند.

با نگاهی دیگر به انواع دیگر انرژی این کشور، ژاپن برای کاهش مصرف برق خود از گذشته تاکنون از انرژی گازی بسیار استفاده کرده است. به‌طوری‌که بیش‌تر ساکنین آن از گاز برای پخت و پز و گرم کردن آب منازل خود بهره می‌برند. از موضوعات دیگر در مورد اقدامات ژاپن در زمینۀ بهره‌وری انرژی، موضوع روشنایی این کشور است. ژاپن در سال گذشته لامپ‌های رشته‌ای را از بخش روشنایی خود حذف نمود و لامپ‌های فلورسنت هم‌اکنون به‌عنوان روشنایی استاندارد این کشور استفاده می­شود. البته شرکت‌های بزرگ سازندۀ لامپ‌های فلورسنت به ساخت لامپ‌های LED گرایش یافته‌اند، چراکه لامپ‌های LED در درازمدت بسیار مقرون به صرفه خواهند بود.مهم‌ترین مشکل ژاپن که در زمینۀ انرژی با آن مواجه است، این است که این کشور جزیرۀ کوچک با جمعیت بسیار و فضای بسیار کم است و این باعث می‌شود تا ساخت مزارع بادی در این کشور با مشکلات بسیاری مواجه شود و اما ازسویی دیگر هم‌اکنون ژاپن در حال ساخت پانل‌های خورشیدی برروی ساختمان‌ها می‌باشد.

‌این گزارش می‌افزاید: دولت ژاپن معتقد است انجام اقدامات بهره‌وری انرژی تنها با انجام کارهای فرهنگی و آگاه‌سازی امکان‌پذیر خواهد بود. به­طوری­که از سال 2011 دولت ژاپن کمپینی با نام SetSudenتشکیل داده است که هدف آن کاهش مصرف انرژی و اطلاع‌رسانی به مردم در زمینۀ ارزشمند بودن انرژی می‌باشد.


ثبت نظر

ارسال