تبدیل سطوح به سلول خورشیدی با افشانه جدید

پنجره ایرانیان:دانشمندان دانشگاه شفیلد سلول‌های خورشیدی افشانه‌ای و ارزانی تولید کرده‌اند که می‌توان مانند رنگ، آ‌ن‌ها را برای جمع‌آوری انرژی خورشید به هر سطحی اعمال کرد.
  • یکشنبه 12 مرداد 1393 ساعت 14:39

به گزارش ایسنا، این سلول‌ها از ماده‌ای موسوم به perovskite ساخته‌ شده‌اند که تولید آن ارزان بوده و زمانی که به عنوان افشانه به کار می‌رود، اتلاف اندکی تولید می‌کند. چنین موضوعی همراه با این واقعیت که افشانه را می‌توان به آسانی به تولید انبوه رساند، به معنای پایین‌بودن هزینه تولید و در نتیجه بهای کمتر آن برای مشتریان است.افشانه ابداعی را می‌توان از لحاظ نظری به هر سطحی که سلول‌ها می‌توانند به آن بچسند، اعمال کرد اما گفته می‌شود کارآیی واقعی آن بر سطوح انعطاف‌پذیر یا پارچه‌ها است.

مولفه perovskite عنوانی است که برای توصیف ساختار بلوری معدنی به کار می‌رود که در نوع معدنی اکسید تیتانیوم کلسیم که خود از کلسیم تیتانات ساخته شده، یافت می‌شود. این ماده برای نخستین بار در سال 2009 و برای تولید سلول‌های خورشیدی به کار رفت اما کارآیی آن پایین بود.تیم دانشگاه شفیلید نخستین بار است که با استفاده از روش رنگ افشانه، سلول‌های خورشیدی perovskite تولید کرده‌ است.

کارشناسان این دانشگاه پیش‌تر از این شیوه برای تولید سلول‌های خورشیدی با استفاده از نیمه‌رسانای آلی بهره برده بودند اما استفاده از perovskite در این زمینه جهشی بزرگ به شمار می‌آید.


ثبت نظر

ارسال