کاهش تخلفات ساختمانی

پنجره ایرانیان:رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: شخص کارفرما دیگر مجاز به انتخاب ناظر نیست و نمی‌تواند مهندس ناظر را به دلخواه خود انتخاب کند بلکه این سازمان نظام مهندسی است که مهندس ناظر را به کارفرما معرفی می‌کند.
  • دوشنبه 23 تیر 1393 ساعت 12:6

رواج تدریجی و آرام، اما محسوس برخی پروژه های بزرگ ساختمانی که بدون اخذ پروانه ساخت از شهرداری، عملیات گودبرداری و ساخت را آغاز می کنند با واکنش رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مواجه شد.

اکبر ترکان درباره برخی از پروژه های بزرگ مقیاس که قبل از دریافت مجوز ساخت و ساز، عملیات ساخت را آغاز می کنند، گفت: این ساخت و سازها اغلب با تبانی صاحبان و سازندگان این املاک با برخی مراجع ذی ربط آغاز می شود و چنین ساخت و سازهای بزرگ مقیاسی که برخی از نمونه های آن شناسایی شده است، نمی تواند بدون آگاهی مراجع ذی ربط آغاز شده باشد.

مهندس ترکان با این وجود مسوولیت این ساخت و سازها راکه به دلیل نداشتن پروانه ساخت و در نتیجه عدم تعیین مهندس ناظر از حیطه نظارت سازمان مهندسی خارج است متوجه شهرداری دانست و افزود: برخورد با این ساخت و سازها کار ما نیست بلکه کار شهرداری است، هر چند گودبرداری ها و ساخت و سازهای بزرگ مقیاسی وجود دارد که بدون پروانه ساخت انجام شده اما نظارت بر اینها کار ما نیست و مسوولیت این گروه از ساخت و سازها برعهده شهرداری و نهادهای نظارتی بالاتر است.

وی با اشاره به کاهش تخلفات و تلاش برای کاهش آمار بروز تخلف در ساخت و سازها، در سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: قطع ارتباط مستقیم بین کارفرما و مهندس ناظر با اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و معرفی ناظران ساختمانی از سوی سازمان نظام مهندسی از سال گذشته، نقش مهندسان ناظر را از حالت تزئینی و تشریفاتی به حوزه واقعی نظارت وارد کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: به این ترتیب شخص کارفرما دیگر مجاز به انتخاب ناظر نیست و نمی تواند مهندس ناظر را به دلخواه خود انتخاب کند بلکه این سازمان نظام مهندسی است که مهندس ناظر را به کارفرما معرفی می کند و از این طریق تخلفات ساختمانی که پیش از این به دنبال رواج امضای فروشی و سایر قانون گریزی ها در ساخت و سازها مشاهده می شد به حداقل می رسد.


ثبت نظر

ارسال