کرواسی می تواند قطب جدید انرژی اروپا شود

پنجره ایرانیان:معاون امور اروپایی و اورآسیای وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه (٢٠ تیر ماه) اعلام کرد که کرواسی می تواند به قطب انرژی اروپا تبدیل شود.
  • یکشنبه 22 تیر 1393 ساعت 15:5

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویکتوریا نولاند روز جمعه در کنفرانس دیپلماتیک کرواسی در دوبروونیک اعلام کرد که کرواسی می تواند با عرضه محصولات متنوع به کشورهای اروپایی، نقش مهمی در تأمین امنیت انرژی منطقه ایفا و در کاهش وابستگی این کشورها به گاز روسیه کمک کند.اختلاف طولانی مدت روسیه و اوکراین بر سر قیمت گاز تأثیر گسترده ای بر انرژی اروپا گذاشته است، منطقه ای که یک سوم گاز موردنیاز خود را از روسیه و حدود نیمی از آن را از مسیر اوکراین تأمین می کند.

براساس این گزارش، پیش بینی می شود که مناطق مرکزی و جنوب شرقی اروپا زمستان امسال با افزایش قیمت و کمبود گاز روبرو شوند. نولاند تصریح کرد که اختلافهای گازی، پیوستن کریمه به روسیه و درگیری در مناطق شرقی اوکراین تهدید امنیت انرژی را در اروپا پررنگتر می کند.

وی افزود: هم اکنون باید از طریق تنوع عرضه، افزایش قابلیتها و ظرفیتهای جریان مختلف انرژی، گسترش شبکه های عمیق تر در سراسر قاره، بیش از پیش برای تأمین امنیت انرژی اروپا تلاش کنیم.معاون وزیر خارجه امریکا گفت: کرواسی می تواند نقش مهمی را به عنوان قطب تأمین انرژی اروپا در قرن ٢١ ایفا کند، این کشور ظرفیت ها و تاسیسات لازم را برای تحقق این هدف دارد و با تصمیمهای هوشمندانه ای می تواند پیشرفت کند.

کرواسی که سال پیش به اتحادیه اروپا پیوست، در ماه آوریل مناقصه ای را برای اکتشاف نفت و گاز در سواحل دریای آدریاتیک منتشر کرد و در نظر دارد هفته آینده از شرکت کنندگان مناقصه دعوت کند و تمایل خود را برای اکتشاف میدانهای ساحلی در شمال این کشور اعلام کند.  این کشور مجوزی دریافت کرد که بر اساس آن می تواند طرح پایانه ال ان جی را در شمال دریای آدریاتیک پیش ببرد.


ثبت نظر

ارسال