هزینه انرژی خانوارهای فقیر بالاتر است

پنجره ایرانیان: انرژی حدود ۴.۲ درصد از کل هزینه‌های خانوارهای شهری و ۶.۳ درصد از کل هزینه‌های خانوارهای روستایی را به خود اختصاص داده است.
  • شنبه 21 تیر 1393 ساعت 16:38

به گزارش ایسنا، بررسی متوسط هزینه سالانه انرژی مصرف خانوارهای شهری و روستایی به تفکیک دهک‌های مختلف هزینه‌ای در سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که هزینه‌های انرژی حدود ۴.۲ درصد از کل هزینه های خانوارهای شهری و ۶.۳ درصد از کل هزینه‌های خانوارهای روستایی را به خود اختصاص داده است. شاید این توجیه مناسبی باشد که تغییرات قیمت آب، برق و گاز تاکنون نتوانسته تاثیر قابل توجی در کاهش مصرف حامل‌های انرژی داشته باشد.

این درحالی است که بررسی دهک‌های هزینه‌ای نشان می دهد که در خانوارهای شهری و روستایی هر چه سطح درآمد پایین‌تر باشد سهم هزینه انرژی در مجموع هزینه های خانوار کاهش می‌یابد.به عبارت دیگر سهم هزینه انرژی در کل هزینه‌های خانوار برای خانوارهای فقیرتر بالاتر است.

به عنوان نمونه یک خانواده شهری که در دهک اول درآمدی قرار گرفته حدود ۵.۲ درصد کل هزینه‌های مصرفی و یک خانوار ثروتمند شهری حدود ۲.۹ درصد از کل هزینه های مصرفی خود را صرف تامین انرژی می‌کند، این ارقام برای فقیرترین و ثروتمندترین خانوارهای روستایی به ترتیب ۷.۳ و ۴.۹ درصد است.


ثبت نظر

ارسال