تفاهم‌نامه تولیدانرژی از زباله با شرکت آمریکایی در شهرکرد

پنجره ایرانیان: تفاهم‌نامه همکاری برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایجاد نیروگاه تولید انرژی برق از پسماندها و زباله‌های شهری با استفاده ازتکنولوژی بین استاندار چهارمحال و بختیاری و مدیرعامل یک شرکت آمریکایی امضاء شد .
  • چهارشنبه 11 تیر 1393 ساعت 15:0

مشاور برنامه‌ریزی و اموراجرائی استانداری چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: پس از بازدیدهای یک ماه اخیر مدیران شرکت آمریکایی ورداکوانرژی (world eco energy) تولیدکننده انرژی با تکنولوژی‌های جدید و نمایندگان این شرکت درکیش از استان چهارمحال وبختیاری، تفاهم‌نامه همکاری برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بین مدیران این شرکت و استاندار چهارمحال وبختیاری امضاء شد.

‌ ملک محمد قربان پور اظهار داشت: براساس این تفاهم‌نامه تعهدات استانداری چهارمحال و بختیاری در زمینه تامین زمین با دسترسی به زیرساخت‌های لازم، پیگیری از وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق تولیدی این شرکت و پیگیری تخصیص تسهیلات از منابع استانی و صندوق توسعه ملی در چارچوب قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی برنامه پنجم است .وی تامین تجهیزات وماشین آلات وانتقال آن به ایران و اجرای کامل پروژه، تضمین آورده 50 درصدی سهم سرمایه گذار به ارزش یک میلیارد و 175 میبلیون دلار، انتقال تکنولوژی به ایران و استفاده 80درصدی از نیروی کار بومی‌واجرای پروژه دردوره زمانی مورد توافق را از تعهدات سرمایه گذار خارجی دانست .

قربان پور استفاده از ظرفیت‌های استان برای تولید انرژی را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و اظهارداشت: پروژه تولید برق از زباله درچهار فاز و به مدت 24 تا 36 ماه در استان اجرا و بهره برداری می‌شود . وی ادامه داد: دراین پروژه از یکهزارو 500 تن زباله روزانه حدود 250مگاوات برق تولید می‌شود که این میزان حدود یک چهارم برق تولیدی نیروگاه سد کارون 3 است .قربان پور بیان داشت: درفازهای مختلف این پروژه با سوزاندن زباله‌ها و تولید Co2، جلبک‌ها تغذیه و به دنبال آن محصولات جانبی خوراک دام، پروتئین، امگا 3 ،گاز متان و اتان و سوخت هواپیما تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان این پروژه حدود یک میلیون لیتر در روز آب فاضلاب استفاده می‌شود که حدود 80 درصد آن تصفیه و به آب شرب تبدیل می‌شود . قربان پور تصفیه کنندگی هوا را از دیگر مزایای اجرای این پروژه عنوان کرد وبیان داشت: این پروژه قابلیت تبدیل زباله‌های 50 سال گذشته نیزبه سوخت را داراست .مشاور برنامه ریزی واموراجرایی استانداری اعتبار لازم برای اجرای این پروژه را دومیلیارد و350میلیون دلار اعتبارات ریالی و ارزی دانست و گفت: 50درصد از این اعتبارات توسط سرمایه گذارداخلی و 50درصد از طریق سرمایه گذارخارجی تامین می‌شود .

قربان پورافزود: با اجرای این پروژه حدود 650 شغل مستقیم و دو هزار فرصت شغلی غیرمستقیم فراهم می‌شود. وی درزمینه مراحل اجرای این پروژه بیان داشت: نمایندگان شرکت آمریکایی برای دریافت مجوزهای زمین وآب و ایجاد زیرساخت‌ها به اداره منابع طبیعی وشرکت آب منطقه ای استان معرفی شده اند.قربان پور افزود: پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی این پروژه در شش ماهه نخست امسال در یکی از شهرستان بروجن یا شهرکرد آغاز شود. قربان پور ادامه داد: استانداری چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل برای حمایت از شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی‌های نوین را داراست واز سرمایه گذاران این بخش حمایت می‌کند .


ثبت نظر

ارسال