تأثیر تنظیم دما با ترموستات در کاهش مصرف برق

پنجره ایرانیان: یکی از روش‌های آسان و کم‌هزینه برای کاهش مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در ساختمان‌های اداری، استفاده از یک ترموستات به‌منظور کنترل دمای محیط می‌باشد.
  • شنبه 7 تیر 1393 ساعت 11:27

به گزارش دفتر روابط­ عمومی سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا):در زمان استفاده از تجهیزات سرمایشی به خصوص در فصل تابستان، کارشناسان پیشنهاد می­نمایند که ترموستات کولر را بین 24 تا 26 درجۀ سانتی­گراد تنظیم کنید، چراکه با این کار کولرها برای خنک­سازی و تأمین دمایی که آسایش انسان‌ها را تأمین می‌کند، برق کم‌تری مصرف می‌کنند. هم‌چنین به ‌ازای هر یک درجه افزایش درحین تنظیم ترموستات، هزینه­های برق شما حدود 3% کاهش خواهد یافت. سعی کنید در هنگام خروج موقت از محل کار در طول روز (در زمان‌های بسیار کوتاه) ترموستات را روی دمای بیش‌تر از 25 درجۀ سانتی‌گراد تنظیم کنید و اگر خروج طولانی است حتماً ترموستات را در حالتی قرار دهید که سیستم را کاملاً خاموش نماید تا در مصرف برق صرفه‌‌جویی شود.

چنانچه تمایل به استفاده از سیستم کنترل خودکار دارید، بهتر است از ترموستات‌های قابل برنامه­ریزی استفاده نمایید، چراکه با کمک آن‌ها قادر خواهید بود دمای هوای محل کار و زندگی خود را کنترل نموده و علاوه ‌بر ایجاد آسایش و رفاه بیش‌تر، صرفه‌ جویی قابل تأملی نیز در هزینه­های برق به ‌عمل آورید.بهتر است درپایان ساعت اداری سیستم‌های سرمایشی خود را خاموش نمایید. درصورتی‌که محل کار شما مجهز به سیستم سرمایشی مرکزی است، باید خاموش کردن فن‌های موجود در اتاق‌هابه دنبال خاموشی سیستم‌های متمرکز سرمایش مورد توجه قرار گیرد. چراکه درصورت عدم خاموشی فن‌ها، به­دلیل نرسیدن به دمای تعیین شده تا روشن شدن مجدد سیستم مرکزی و رسیدن دما به دمای مطلوب، فن‌های اتاق به ‌طور مستمر کار کرده و مصرف برق حاصل از این اقدام حتی بیش از صرفه‌‌جویی ناشی از خاموش کردن سیستم مرکزی می‌شود.


ثبت نظر

ارسال