ضرورت جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در "کلان‌شهرها"

پنجره ایرانیان: مطابق با مقررات، ساخت‌وساز در ارتفاعات بالاتر از 1800 متر نبایستی انجام شود که ضروری است از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ارتفاعات 2800 متر شمالی تهران جلوگیری کرد.
  • جمعه 6 تیر 1393 ساعت 16:37

محمدمهدی مافی دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تقسیم‌بندی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح شهر افزود: مطابق با مقررات ساخت‌وساز، نبایستی در ارتفاعات بالاتر 1800 متر انجام شود که متأسفانه برخی از ساخت‌های غیرمجاز ظاهرا مجوزی برای فعالیت خود دارند. وی تصریح کرد: لازم است تمامی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خارج از محدوده شهر مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار بگیرند.

مافی خاطرنشان کرد: باید با متخلفان برخورد بلندمدتی صورت بگیرد چرا که با اقدامات کوتاه‌مدت تخلفات در آینده تکرار می‌شوند. دبیر انجمن انبوه‌سازان یکی از عوامل تأثیرگذار در ساخت‌های غیرمجاز را عدم گسترش تسهیلاتی در شهرهای کوچک و دیگر بخش‌های دورافتاده دانست و تصریح کرد: هر یک میلیون تومان که در شهرها هزینه می‌شود می‌تواند در گسترش اشتغال‌زایی و افزایش مهاجرت از دیگر استان‌ها تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه گفت: افزایش هزینه‌ها در شهرها باعث می‌شود مهاجران به سمت حاشیه‌نشینی و بعضا برخی ساخت‌های غیرمجاز در کلان‌شهرها گرایش پیدا کنند. مافی یادآور شد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز علاوه بر تأثیرات روانی، اجتماعی و اقتصادی تأثیرات منفی بر رشد غیرمتقارن و غیرقابل کنترل و پیش‌بینی شده ایجاد خواهد کرد. دبیر انجمن انبوه‌سازان اظهار داشت: تغییر و دگرگونی بافت‌های جمعیتی و شکل‌های جدید تقاضا باعث می‌شود که مسکن کوچک و به اصطلاح سئویت شکل بگیرند. وی افزود: الگوی مسکن باید تغییر پیدا کند و به سمت بهینه شدن حرکت کند تا با کاهش واحد متراژ در سطح آپارتمان نیاز متقاضی پوشش داده شود.


ثبت نظر

ارسال