کاهش درخواست مجوز ساختمان

پنجره ایرانیان: حجم فعالیت‌های ساختمانی در تهران تقریبا با همان شتابی که طی سه سال گذشته به خود گرفت و بزرگ شد، هم‌اکنون رو به انقباض است.
  • سه شنبه 3 تیر 1393 ساعت 13:40

تازه‌ترین گزارش‌ آماری از دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران نشان می‌دهد: تقاضا از طرف بسازوبفروش‌ها برای احداث آپارتمان طی دو ماه اول سال93 به ترتیب 42 درصد و 56 درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال92 کاهش پیدا کرده و تیراژ ماهانه ساخت‌وساز از 34 هزار واحد مسکونی در ماه‌های اوج رونق بازار هم‌اکنون به حداکثر 15 هزار واحد رسیده است.

ساخت‌وسازهای مسکونی در شهر تهران برای اولین‌بار در سال90 اوج بی‌سابقه‌ گرفت و با رشد 56 درصدی نسبت به سال قبل، منجر به احداث 233 هزار واحد مسکونی در مناطق 22 گانه شد. آن زمان تبلیغات شهرداری درباره اجرای قریب‌الوقوع طرح تفصیلی جدید و کنجکاوی‌‌ بسازوبفروش‌ها نسبت به محدودیت‌ها و موانع احتمالی موجود در این طرح باعث شد برای اولین‌بار تیراژ ساخت مسکن در پایتخت از مرز 200 هزار واحد مسکونی در سال عبور کند و تا 5/1 برابر سال‌های قبل و حدود دو برابر نیاز طبیعی بازار مسکن، افزایش یابد.

در سال91 نیز با اوج‌گیری رونق در معاملات مسکن و درنتیجه صعود قیمت‌ها، انگیزه بسازوبفروش‌ها دوباره تشدید شد؛ طوری‌که این‌بار اثر تحریکی «رشد قیمت مسکن» قوی‌تر از «نگرانی بابت اجرای طرح تفصیلی» ظاهر شد و حتی با مشخص شدن امتیازهای استثنایی در طرح تفصیلی جدید همچون «اضافه‌ تراکم و تغییر کاربری»، فضا برای بسازوبفروش‌ها بازتر شد و رشد 10 درصدی در ساخت‌وسازهای شهر تهران به‌وجود آمد. در آن سال تعداد واحدهای مسکونی جدید از 233 هزار واحد در سال90 به 254 هزار واحد افزایش یافت.

اما گزارشی که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی از وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران طی سال 92 منتشر کرده، حکایت از پایان تشنج در این بازار و شروع دوره‌ای از رکود در فعالیت‌های ساختمانی دارد.

 


ثبت نظر

ارسال