قیمت مسکن دیگر پایین نمی‌آید

پنجره ایرانیان: چند روزی است فصل جابجایی خانه با آغاز تابستان کلید خورده، فصلی که خریداران و فروشندگان و میزان معاملات آنها، رونق بازار را رقم می‌زند؛ این در حالی است که در چند روز گذشته تحرکی در بازار و در میان مشاوران املاک به چشم نخورده است.
  • سه شنبه 3 تیر 1393 ساعت 11:17

به گزارش تراز رییس انجمن انبوه‌سازان کشور درباره وضعیت قیمت مسکن در ماه‌های آینده اظهار داشت: با اجرای فاز دوم هدفمندی شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی بودیم و در کنار آن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ماه گذشته به حتم بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر فراوانی خواهد داشت.
مجتبی بیگدلی افزود: اکنون بهترین شرایط برای خرید خانه است زیرا قیمت‌ها ثبات دارد و برخی از فروشندگان حاضر به دادن تخفیف هستند.وی به خریداران مسکن توصیه کرد: اکنون بهترین زمان برای خرید مسکن است زیرا افزایش قیمت حاصل از مصالح و... در نیمه دوم سال تاثیر بیشتری در بازار خواهد داشت.
رییس سابق اتحادیه کشوری مشاوران املاک اظهار داشت: از سال ۹۱ قیمت‌ها در حوزه مسکن به صورت جهشی بالا رفت و در مقابل توان خرید مردم با سیری نزولی مواجه شد.
مصطفی قلی خسروی با بیان این مطلب گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌های نادرست و جهش قیمت‌ها، اکنون بازار مسکن در شرایط رکود شدید قرار گرفته است.وی تاکید کرد: سال گذشته ۴۴ هزار معامله در بخش مسکن کشور انجام شده که متاسفانه امسال به ۶ تا ۷ هزار معامله کاهش یافته است.وی افزود: قیمت‌های فعلی مسکن بسیار بالاست و واقعی نیست.
قلی‌خسروی در پاسخ به این سوال که قیمت‌ها چقدر باید کاهش یابد، توضیح داد: تجربه ثابت کرده قیمت هرچه در کشور بالا رود هیچ گاه پایین نمی‌آید بنابراین نمی‌توان به کاهش قیمت مسکن و رسیدن به قیمت‌های واقعی امیدوار بود.وی ادامه داد: در مقابل این وضعیت دولت باید توان و قدرت اقتصادی مردم را بالا ببرد و این مساله از طریق افزایش حقوق و مزایا، اعطای وام و تسهیلات امکان پذیر خواهد بود.وی گفت: با اتخاذ چنین راهکارهایی می‌توان به افزایش معاملات و همچنین خانه‌دار شدن هموطنان امیدوار بود.وی هشدار داد: اگر دولت روند فعلی را ادامه داده و به مردم وام و تسهیلات خرید مسکن متناسب با قیمت‌های بازار ارائه ندهد باز هم شاهد ادامه رکود شدید در این بخش خواهیم بود.
این کارشناس حوزه مسکن درباره تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن اظهار داشت: نمی توان گفت که افزایش قیمت مصالح تاثیری ۱۰۰درصدی بر بالا رفتن قیمت مسکن دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مصالح ساختمانی معمولا از شاخص تورم پیشی نمی‌گیرد و بین ۲۷ تا ۳۰ درصد در نوسان است.
قلی خسروی درباره تاثیر ساخت مسکن‌های اجتماعی در قیمت مسکن گفت: به حتم ساخت خانه‌های ارزان تاثیر فراوانی در بازار مشکن خواهد داشت.وی در مورد وضعیت بازار مسکن در تابستان و فصل جابجایی‌ها توضیح داد: اگر روند فعلی قیمت‌ها ادامه داشته باشد به حتم بازار در فصل جابجایی‌ها نیز از حالت رکود درنیامده و رونق نخواهد یافت.
حال باید منتظر تمهیدات دولت برای کنترل بازار و قیمت‌ها در این بخش بود و دید چه راهکارهایی برای کاهش قیمت‌ها، افزایش توان اقتصادی مردم و رونق بازار اعمال خواهد شد؟


ثبت نظر

ارسال