نخستین خانه خشتی مقاوم به زلزله

پنجره ایرانیان: دوره تخصصی بومی‌سازی مسکن روستایی با مصالح خشتی بر پایه معماری سنتی در روستای لاسجرد سمنان برگزار شد .
  • سه شنبه 27 خرداد 1393 ساعت 10:36

نخستین واحد مسکونی روستایی خشتی مقاوم به زلزله در روستای لاسجرد درحال ساخت است . غلامحسن بنازاده مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ استان سمنان با بیان اینکه این خانه 100 مترمربعی اولین نمونه مسکن خشتی ساز مقاوم به زلزله در کشور است افزود : پژوهشگران برای ساخت این خانه در مواد سازنده خشت تغییری به وجود نیاورده‌اند و فقط سازه آن را مقاوم می‌کنند .

اسکندر مختاری مشاور عالی طرح و ناظر ساخت هم افزود : سازه این خانه با الیاف ژئو گرید و پروفیل‌های FRP و براساس آنالیزهای ابداعی پژوهشگران مهندسی عمران و معماری کشور مقاوم شده است . وی افزود : 2 دوربین ثابت از همه مراحل ساخت این خانه تصویر برداری می‌کند تا مستند ساخت نخستین خانه خشتی مقاوم به زلزله تهیه شود .مهندسان عمران و معماران 13 استان کشور امروز برای بازدید از این خانه منحصر به فرد به سمنان رفته اند.

مدیرکل دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور هم در این دوره تخصصی گفت : برای بهره مندی از مصالح بومی‌هر روستا در ساخت خانه‌های روستایی سنتی ، طرح تحقیقاتی بومی‌سازی مسکن روستایی در 25 استان کشور در حال اجراست .وجدانی تاکید کرد : طرح ساخت مسکن روستایی با استفاده از خشت مقاوم در برابر زلزله ، نمونه اجرایی شده تحقیقات بنیاد مسکن در ساخت خانه‌های مقاوم روستایی است .نخستین واحد مسکونی روستایی خشتی مقاوم به زلزله با 35 درصد پیشرفت تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. روستای لاسجرد در 40 کیلومتری سمنان قرار دارد .


نظرات

بهناز خوشبین

با سلام و خسته نباشیداینجانب دانشجوی دکترای معماری هستم و بطور دقیق تر ساخت و ساز با مصالح سنتی و خشت در یکی از دانشکده های پاریس.آیا امکان داشتن عکس ، نقشه و یا ویدیو وجود دارد؟پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم.با احترام

ثبت نظر

ارسال