بتن‌های استاندارد به بازار می‌آید

پنجره ایرانیان: عمر مفید سازه‌های بتنی افزایش می‌یابد.
  • سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 16:43

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد وضیعت کیفی تولید بتن و اجرای سازه‌های بتنی در کشور مطلوب نیست، بطوریکه مقاومت بتن در اکثر پروژه‌های ساختمانی، در حد مطلوبی قرار ندارد. بر‌این اساس، عمر مفید این نوع سازه‌ها در کشور پایین و آسیب‌پذیری آنها در برابر با زلزله نیز زیاد است که البته بسیاری از ساختما‌ن‌های دولتی و عمومی نظیر بیمارستان‌ها نیز از این امر مستثنی نیست. این در حالی است که استفاده از بتن‌های با مقاومت حتی بیش از 50 مگاپاسکال در اکثر سازه‌های بلندمرتبه و پر‌اهمیت در کشورهای توسعه‌یافته امری متداول است.

به گزارش خبرآنلاین، از سوی دیگر، با افزایش رده مقاومت فشاری در ساخت و ساز و اطمینان از کیفیت بتن‌های اجرا شده، شاهد ارتقاء کیفی و افزایش عمر مفید این نوع سازه‌ها خواهیم بود. بر‌این اساس و با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سند جامع چشم‌انداز بتن 1404 را به عنوان گامی در جهت اهداف توسعه پایدار در صنعت ساخت و ساز با تأیید صاحبنظران و متخصصان دانشگاهی، تدوین و دی ماه سال گذشته در اختیار عموم قرار داده است. بر‌اساس این سند کمیته ملی بتن 1404 وظیفه دارد در قالب کمیته‌های تخصصی که با مشارکت سازمان و نهادهای مرتبط با موضوع همچون معاونت‌ها و ادارات کل وزارت راه شهرسازی، معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری، سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، شهرداری کلانشهرها و همچنین حضور جدی انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی برگزار می‌شود زمینه‌سازی هدف این سند که همانا تولید و اجرای بتن با مقاومت 50 مگاپاسکال بصورت متداول در سراسر کشور تا افق سال 1404 است را محقق سازد.

بدین منظور تاکنون دو سری جلسات کمیته‌‌های تخصصی با موضوع نظرسنجی در خصوص سند جامع چشم‌انداز بتن 1404 و اولویت فعالیت‌های آن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شده است که با حضور فعال نهاد‌های دولتی و خصوصی همراه بوده است که از جمله می‌توان به حضور نمایندگانی از معاونت‌ها و ادارات کل وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌های تهران و اصفهان، شهرداری تهران و اصفهان، انجمن صنفی تولیید‌کنندگان بتن آماده اصفهان و نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی از دانشگاه‌های مطرح کشور اشاره کرد.

پس از انجام مباحث در کمیته‌های تخصصی مقرر شد به منظور ارزیابی وضعیت موجود، نیازسنجی بازار ساخت و ساز و همچنین شناسایی موانع احتمالی بر سر راه اجرایی نمودن اهداف سند چشم‌انداز بتن 1404 پروژه‌ای با نام بررسی آماری و ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت بتن مورد استفاده در ساخت و سازهای تعریف و اجرایی گردد با توجه به تجربیات ارزشمند موجود در شهر اصفهان در زمینه تولید و اجرای بتن پرمقاومت (50 مگاپاسکال) مقرر شد این شهر به همراه شهر تهران به عنوان شهر پایلوت در نظر گرفته شوند.

علی پاکزاد


ثبت نظر

ارسال