افزایش قیمت مسکن در سال ۹۳ حدود تورم عمومی است

پنجره ایرانیان: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با بیان اینکه ثبات در بازار بورس و ارز باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌شود، گفت: افزایش قیمت مسکن حدود تورم عمومی پیش‌بینی می‌شود.
  • سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 9:57

 به گزارش فارس، چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در کارگاه آموزشی بازار مسکن در بورس کالای ایران گفت:‌ ازدواج و تشکیل خانواده یکی از دلایل تقاضای مسکن در ایران است که تا سال 89 به اوج خود رسید، ولی تاکنون رشد نزولی داشته‌ایم.

وی افزود: صدور پروانه‌های مسکن از سال 90 تا 92 افزایش داشته است که اغلب‌ آنها برای مصارف غیر مسکونی بوده است، اما در ابتدای سال 93 صدور پروانه‌ها نسبت به سال‌‌های پیش نصف شده است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در ادامه به مالیات‌های مطرح در مسکن اشاره کرد و گفت: مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شده است، اما به عنوان قانون تلقی نشده و از جمله مالیات‌های دیگر می‌توان مالیات بر اجاره و مالیات بر اراضی بایر اشاره کرد.

وی بیان کرد: از عوامل کاهش دهنده قیمت در بازار مسکن عرضه انبوه، وضعیت نامناسب درآمدی خانوارها و همچنین آرامش نسبی در بازار ارز اشاره کرد و از عوامل فزاینده قیمت مسکن می‌توان فاز دوم یارانه‌ها، افزایش هزینه‌های پروانه و تراکم، تداوم تورم عمومی، افزایش احتمالی وام و محدودیت‌‌ ساختاری و اقتصادی نام برد.

چگینی با بیان وضع نامناسب تقاضای سرمایه در بخش مسکن به محدودیت در قدرت خرید اشاره کرد و افزود: دولت مداخله مستقیم در بخش مسکن ندارد و از طریق مکانیزم اقتصادی عمل می‌کند. وی اظهار داشت: میزان مصرفی محدود است و دولت قصد افزایش وام خرید مسکن را نیز دارد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در پایان به تأثیر اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها بر افزایش و تحریک قیمت‌های تمام شده را داشتند.


ثبت نظر

ارسال