دولت چقدر از بی‌خانه‌ها را خانه‌دار کرد؟

پنجره ایرانیان: در حالیکه که امسال طبق گفته بنگاهداران املاک هنوز خبری از نوسان قیمت فروش نیست اما اخبار ناخوشایندی از گرانی آهن و مصالح ساختمانی به گوش می‌رسد که متقاضیان خرید مسکن را نگران کرده است.
  • دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 14:31

در حالیکه که امسال طبق گفته بنگاهداران املاک هنوز خبری  از نوسان قیمت فروش نیست اما اخبار ناخوشایندی از گرانی آهن و مصالح ساختمانی به گوش می رسد که متقاضیان خرید مسکن را نگران کرده است چرا که بی تردید در صورت گرانی 20 تا 25 درصدی آهن و فولاد و مصالح ساختمانی نرخ مسکن نیز بالا خواهد رفت.

البته عده‌ای از بنگاهداران املاک دلیل ثابت ماندن قیمت‌های پیشنهادی فروش را حاصل رکود طولانی‌مدت در بازار اعلام می‌کنند و از سوی دیگر برخی از فعالان بازار مسکن هم افزایش تعداد فروشنده‌های پول لازم را علت عدم نوسان قیمت‌های فروش عنوان می‌کنند.با این حال به نظر می رسد بعد از رسمی شدن افزایش قیمت سوخت و آغاز رسمی اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها طوفانی در راه بازار مسکن است و این در حالی است که دیگر از مسکن مهر هم  خبری نیست.

گزارشها اما در حالی حکایت از پایین امدن قدرت خرید مسکن میان مردم دارد که  که با روی کار آمدن دولت یازدهم اعلام شد وام مسکن از 20 میلیون تومان به 45 میلیون تومان افزایش یافته است.ماجرا هم از این قرار بود که در سال جدید  اعلام شدکه بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار میزان وام مسکن به عدد 45میلیون‌تومان (به‌همراه 10میلیون‌تومان وام جعاله) افزایش یافته است.

وامی که باید برای دریافت آن متقاضیان حداقل مبلغ سه‌میلیون‌تومان را به‌مدت یک‌سال در بانک مسکن بدون دریافت سود سپرده‌گذاری کنند و هیچ سودی هم در یافت نکنند  و کلی هم مراحل اداری طی کنند تا هفت خوان رستم وام طی شود، قیمت‌های بازار مسکن و وام‌های ارائه شده بانکی طی مدت اخیر حاکی از این است که وام 45 میلیونی مسکن حتی تسهیل‌گر خرید یک واحد مسکونی کوچک هم نیست چراکه متقاضیان قادر به بازپرداخت این تسهیلات نیستند و با وجود این مبلغ، باید حداقل 100 میلیون آورده شخصی برای خرید کوچکترین آپارتمان در جنوب تهران داشته باشند که عملا چنین موجودی در خانوارهای فقیر و متوسط وجود ندارد.

به تازگی نیز شرایط دیگری از سوی بانک مسکن برای فراهم شدن خرید اوراق مسکن به مشتریان تحت عنوان سپرده ویژه پیشنهاد شده که بررسی شرایط آن نشان می دهد امکان جدیدی برای افزایش توان قدرت خرید مسکن برای متقاضیان ایجاد نخواهد کرد.در قالب شیوه جدید بانک مسکن، سپرده گذاری باید از حداقل 16 میلیون تومان صورت گیرد و افراد به مدت 9 ماه در انتظار دریافت امتیاز اوراق خرید مسکن به میزان 500 هزارتومان در ماه بمانند.همچنین عنوان شده است افراد سپرده گذار در مدت زمان 9 ماهه از سود 18 درصدی سپرده خود برخوردار خواهند شد، اما در نهایت به شرطی که سپرده آنها از 16 میلیون تومان در این دوره کمتر نشود، از امتیاز اوراق خرید مسکن به مبلغ 4 میلیون و 500 هزارتومان برخوردار خواهند شد که عملا رقم قابل توجهی برای متقاضیان خرید مسکن نخواهد بود.همچنین وامی که از این طریق به متقاضیان پرداخت خواهد شد با دوره بازپرداخت 12 ساله و نرخ سود 15 درصد خواهد بود.

مدیر یکی از شعب بانک مسکن در این باره گفته: این نوع وام ها برای افرادی که مبالغ ناچیزی برای سپرده گذاری (حداقل 16 میلیون تومان) دارند مناسب نیست، اما افرادی هستند که سپرده گذاری های میلیاردی و یا چند صد میلیونی انجام می دهند که در نهایت می توانند از امتیاز مناسب تری برای دریافت امتیاز اوراق خرید مسکن بهره مند شوند.

گفتنی است، آخرین قیمت های خرید و فروش اوراق تسهیلات خرید مسکن در فرابورس نرخ های بین تا 81 تا 83 هزار تومان را نشان می دهد و هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن در این رنج قیمتی معامله می شود؛ این در حالی است که در اولین روزهای کاری سال جاری، نرخ هر برگ 500 هزار تومانی گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بالاترین نرخ حدود 65 هزار تومان در فرابورس دادوستد شد.

همچنین قیمت اوراق مسکن قبل از مصوبه شورای پول و اعتبار در اواسط دی ماه سال گذشته حدود 38 هزار تومان در هر برگ 500 هزار تومانی بود. همچنین در همین زمان با ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش میزان وام مسکن، نرخ دریافت وام 35 میلیون تومانی ساخت و خرید مسکن و استفاده از اوراق گواهی حق تقدم از فرابورس حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان بود، به عبارت دیگر هر یک میلیون تومان وام درآن زمان حدود 80 هزار تومان هزینه داشت.

سال گذشته چند هفته پیش از تصویب افزایش سقف وام مسکن تا 35 میلیون تومان در شورای پول واعتبار، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس افزایش یافت. سرعت رشد قیمت وام مسکن در فرابورس به حدی بود که معاملات این اوراق به دستور مقام ناظر بازار در فرابورس متوقف شد.استدلال کلی بر این بود که سفته‌بازان یا اصطلاحا دلالان عامل اصلی رشد قیمت وام مسکن در فرابورس بوده‌اند.به این ترتیب به نظر می رسد اقدامات ولتی ها برای کمک به بی خانه ها چندان موثر واقع نشده و باید منتظر ماند و دید در نهایت دولت یازدهم چه تمهیداتی برای خانه دار کردن بی خانه ها خواهد اندیشید.

منبع:پارسینه


ثبت نظر

ارسال