خروج بخش ساخت و ساز ایران از رکود

پنجره ایرانیان: بیزنس مانیتور با اشاره به رشد منفی یک درصدی بخش ساخت و ساز ایران در سال ۲۰۱۳ پیش بینی کرد این بخش در سال جاری میلادی رشد یک درصدی و در ۵ سال آینده به طور متوسط رشد سالانه ۳.۸ درصدی را تجربه کند.
  • جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 15:44

 به گزارش تسنیم، بیزینس مانیتور در گزارشی از زیرساخت های ایران چشم اندازی خوش بینانه را برای بخش ساخت و ساز ایران در کوتاه تا میان مدت پیش بینی کرد.

این گزارش نوشت: هرچند بخش ساخت و ساز ایران رشد منفی یک درصدی را در سال 2013 داشته است اما پیش بینی این موسسه حکایت از رشدی یک درصد در سال 2014 و رشدی به طور متوسط 3.8 درصدی در 5 سال آینده دارد. در این گزارش آمده است: چشم انداز مثبت تر ما ناشی از کاهش تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، کاهش تاثیرات پایه ای و افزایش تقاضا برای پروژه های زیرساختی است. اما در ارتباط با تصویر چالش برانگیز اقتصاد کلان کشور و فضای کسب و کار ضعیف آن ریسک های بالایی وجود دارد.

بیزینس مانیتور افزود: ایران همچنان کشوری با ریسک های مشخص شامل چالش های اقتصادی است و ما معتقدیم که وضعیت فعلی در دراز مدت پایدار نیست. به رغم افزایش قیمت نفت، آخرین موج تحریم های انرژی آمریکا و تحریم نفتی اتحادیه اروپا تاثیر منفی خود را بر تولید نفت ایران و متعاقبا اقتصاد این کشور گذاشته است. با توجه به اینکه نفت و گاز، بر اساس برآوردها، 70 درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص می دهند، دولت ناگزیر خواهد بود بیش از پیش هزینه های عمومی خود را کاهش دهد.

این گزارش در مورد تحولات کلیدی اقتصاد ایران نوشت: در ژانویه 2014، ایران و گروه 1+5 به تفاهمی در زمینه اجرای توافق نوامبر 2013 دست یافتند. این توافق در بردارنده یک برنامه زمانی شش ماهه برای رسیدن به یک توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران است. هرچند امضای توافق موقت یک گام مثبت در مذاکرات است که می تواند به جذب سرمایه گذاری خارجی برای پروژه های زیرساختی کمک کند، اما همچنان چالشهای مهمی وجود دارد.

بانک مرکزی ایران در جولای 2013، ارزش پول ملی را از 12 هزار و 260 ریال برای هر دلار آمریکا به 24 هزار و 779 ریال کاهش داد. این اقدام تاثیری منفی بر میزان دسترسی و قیمت کالاهای سرمایه ای وارداتی گذاشت و فشار بیشتری را بر شرکت های فعال در زمینه ساخت و ساز وارد کرد. در بخش مسکونی، دولت حسن روحانی طرح مسکن مهر را متوقف کرده است. این اقدام احتمالا بخش خصوصی را تشویق به مشارکت بیشتر در ساخت مسکن و کاهش تدریجی در هزینه های ساخت خواهد کرد.

این گزارش افزود: ما شاهد پیشرفت در خط لوله 450 میلیون دلاری انتقال گاز از ایران به عراق بوده ایم. هرچند این خط لوله قرار بود تاکنون تکمیل شده باشد، اما ساخت آن بخش از خط لوله که در خاک عراق قرار دارد به دلیل وضعیت نامناسب امنیتی و مشکلات مالکیتی به تاخیر افتاده است. در حقیقت، 15 کارگر ایرانی و 3 کارگر عراقی در حملات صورت گرفته به این خط لوله در دسامبر 2013 کشته شده اند.

از نظر زیرساخت های دریایی، به گفته رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی ایران، قرار است ظرفیت بنادر انزلی و امیرآباد در ساحل دریای خزر افزایش یابد تا توانایی بارگیری و تخلیه بار آنها 2 برابر شود. بندر انزلی ظرفیت جابجایی بار خود را از 8 میلیون تن در سال به 16 میلیون تن افزایش خواهد داد. امیر آباد که در حال حاضر بزرگترین بندر ایران در ساحل دریای خزر است، ظرفیت خود را از 5 میلیون به 10 میلیون تن در سال خواهد رساند.


ثبت نظر

ارسال