شروط انبوه‌سازان برای رونق بازار مسکن 93

پنجره ایرانیان:انبوه‌سازان با شروع سال جدید، در شوک ناشی از تصویب قوانین مالیاتی اسفند سال گذشته که بندهایی از آن فروش خانه‌های دست‌اول را مشمول پرداخت مالیات می‌کند به سر می‌برند و مسیر سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در سال93‌را مبهم و پرمانع ارزیابی می‌کنند.
  • دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 14:45

آنچه بر نگرانی فعالان بازار ساخت‌وساز از بابت توجیه ‌اقتصادی کار ساختمانی در سال‌جاری می‌افزاید، حجم زیاد آپارتمان‌های خالی است که گفته می‌شود توان خرید آنها از سوی تقاضای‌ مصرفی، موجود نیست. رئیس انجمن انبوه‌‌‌سازان تهران در گفتگویی با روزنامه دنیای اقتصاد اظهار کرد: این صنف می‌تواند در پایان دادن به رکود مسکن خط‌شکن باشد؛ مشروط بر آنکه بانک‌مرکزی تکلیف تسهیلات خرید مسکن را روشن کند.

ایرج رهبر با تشریح عواملی که در سال92 باعث افت بی‌سابقه حجم ساخت‌وساز‌های مسکونی در شهر تهران شد، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌ در این حوزه برای سال93 را ابهام‌آلود و نامشخص عنوان کرد و از دولت خواست مسیر پیش‌رو برای سازندگان مسکن را روشن و هموار کند.

او با بیان اینکه، زمان کنونی که علائم و انتظاراتی از بروز رونق در آن وجود دارد، بهترین زمان برای از سرگیری ساخت‌وسازهای جدید است، افزود: انبوه‌سازان در سال جدید با تردیدهایی از بابت مزیت‌اقتصادی ساخت‌وساز باتوجه به تصویب قوانین مالیاتی در اواخر سال گذشته و تحمیل مستقیم یکسری هزینه‌ به سازنده‌ها، روبه‌رو هستند و از همه مهم‌تر افزایش تعداد خانه‌های خالی که بخش زیادی از آنها به‌دلیل نبود توان خرید، بروز کرده، نگرانی‌هایی را از بابت فروش‌نرفتن واحدهای جدید به وجود آورده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در عین‌حال با فراخوان به اعضای صنف خود برای ورود به بازار و پیش‌قدم شدن در شکل‌گیری رونق مسکن، سال جدید را مشروط به تعیین‌تکلیف سیاست‌های دولت برای نحوه تامین‌مالی این بخش، سال گرم‌شدن بازار مسکن می‌داند و معتقد است: اگر توان خرید مسکن در طبقه مصرفی جامعه متقاضی مسکن از طریق وام‌بانکی فراهم شود، ساخت‌وساز در سال93 دوباره اوج می‌گیرد و تا زمان پیک رونق و افزایش قیمت‌ها، حجم زیادی آپارتمان، ساخته و آماده عرضه در آن زمان می‌شود که این روند مانع جهش دوباره قیمت در دو سه سال‌ آینده خواهد شد.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 78-79، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال