استفاده از بتن‌های مقاوم در ساخت وساز را جدی بگیرید

پنجره ایرانیان: معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد برای ارتقای کیفی ساخت و سازها و افزایش عمر مفید سازه‌ها تولید بتن‌های مقاوم 50 مگاپاسکال در کشور ضروری است. محمد شکرچی‌زاده گفت: امروز استفاده از بتن‌های با مقاومت بیش از 50 مگاپاسکال در اکثر سازه‌های بلندمرتبه و پراهمیت در کشورهای توسعه یافته متداول‌شده است.
  • دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 14:2

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با اشاره به این که وضعیت کیفی تولید بتن و مصرف آن در کشور مطلوب نیست، گفت: برای تحقق توسعه پایدار در صنعت ساخت و ساز باید تا سال 1404 استفاده از بتن‌های مقاوم در ساختمان‌های کشور مورد توجه جدی قرار گیرد. شکرچی زاده تصریح کرد: در صورت افزایش رده مقاومت فشاری در ساخت وسازها و اطمینان از کیفیت بتن‌های اجرا شده، شاهد ارتقای کیفی و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها درکشور خواهیم بود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تهیه سند جامع چشم‌انداز بتن در سال 1404 خبر داد و گفت: براساس مفاد این سند بتدریج بتن و طراحی و اجرای سازه‌های بتنی با مقاومت بیش از 50 مگاپاسکال در سطح کشور اجرایی و متداول خواهد شد. وی یادآور شد: هم اکنون بسیاری از مصالح ساختمانی کشور از استانداردها و کیفیت‌های خوبی برخوردار است، اما صنعت بتن کشور با 20 تا 25 مگاپاسکال همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد و باید برای افزایش رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شود.

شکرچی‌زاده با بیان آنکه بتن برج میلاد با مقاومت 25 مگاپاسکال تهیه شده است، گفت: بتن این برج از استانداردهای لازم برخوردار است، اما باید تلاش کنیم تا بسترهای لازم برای استفاده از بتن‌های 50 مگاپاسکال برای انجام ساخت و سازها در کشور فراهم شود. وی با اشاره به چهلمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، افزود: همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس این مرکز روز ششم اسفندماه سال گذشته در نشستی با دست‌اندرکاران ساخت و ساز کشور، برنامه‌های تحقیقی و پژوهشی این مرکز طی 40 سال گذشته و برنامه‌های آتی آن ارایه خواهد شد.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اکنون پس از 40 سال باید از ظرفیت‌های برند خود که همواره در حوزه ساخت و ساز کشور با صدور انواع گواهی‌های نامه‌های ساختمانی اطمینان بخش همه بوده، استفاده کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه معماری و شهرسازی این مرکز وظایف مهمی‌‌دارد، زیرا برای تحقق توسعه پایدار شهری، ارایه الگوهای شهرهای مترقی و جوان ضروری است. شکرچی‌زاده با بیان آنکه برای اجرای پروژه‌های مهم در حوزه شهرسازی باید بخش‌های دولتی، خصوصی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند، افزود: به همین منظور پروژه‌ای از سال 2003 با آلمانی‌ها آغاز شده و اخیرا در نشستی با حضور اساتید دانشکده فنی برلین در تهران، امیدوارم بتوانیم با استفاده از تجربیات آلمان در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای مسکونی، بتدریج شاهد ایجاد شهرهای پاک در کشور باشیم. وی در خصوص اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه افزایش ایمنی راه‌های کشور، گفت: متاسفانه به علت حوادث جاده‌ای به طور متوسط سالانه 20 هزار نفر در راه‌های کشور کشته می‌شوند و 25 درصد تخت بیمارستان‌های ما به مصدومان سوانح رانندگی اختصاص دارد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: برای کاهش آمار تلفات و سوانح جاده‌ای در کشور هم اکنون چند پروژه تحقیقاتی با حضور متخصصان این حوزه در این مرکز در دست اقدام قرار گرفته و امیدواریم با برنامه‌ریزی مجدد و استفاده از مشاوران خارجی و همکاری بانک جهانی در حوزه ایمنی راه‌ها بتوانیم به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کنیم.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 78-79، اردیبهشت ماه 1393


ثبت نظر

ارسال