ورود بانک‌ها به ساخت و ساز زیر‌ذره بین مجلس

پنجره ایرانیان: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: به دلیل ورود بانک ها به‌معاملات مسکن و همچنین مشکلات دیگر نظام بانکی موضوع تحقیق و تفحص از بانک ها در کمیسیون اقتصادی مطرح و در حال بررسی است.
  • جمعه 19 اردیبهشت 1393 ساعت 16:26

ارسلان فتحی پور در گفت و گو با خانه ملت با انتقاد از ورود بانک ها به حوزه ساخت و ساز مسکن ،گفت: بانک ها با تشکیل شرکت های اقماری به حوزه ساخت و ساز مسکن ورود کرده اند این در حالی است که بر اساس قانون این کار مممنوع است.

نماینده مردم کلیبر، خدا آفرین و بخش هوراند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل  ورود غیرقانونی بسیاری از بانک ها به حوزه غیر تخصصی و همچنین مشکلات دیگر موجود در سیستم بانکی کشور موضوع تحقیق و تفحص از بانک ها در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است.

فتحی پور گفت: البته برای اجرایی شدن طرح تحقیق و تفحص از بانک‌ها باید این طرح بطور رسمی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود. موی ادامه داد: باید پذیرفت ضعف در انجام وظایف بانک ها و ورود به حوزه غیرتخصصی یکی از دلایل کارکرد نامطلوب بخش خصوصی و ایجاد رانت‌های اقتصادی بوده این در حالی است که با اعمال نظارت دقیق از سوی بانک مرکزی می توان بانک ها را به حمایت از بخش تولید سوق داد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: بانک‌ها به جای ورود به حوزه ساخت و ساز مسکن و کارهای اقتصادی به وظایف خود در زمینه های پولی و مالی عمل کنند، البته باید منابع مالی بانک ها نیز تامین شود تا بتوانند بخش تولید را تقویت کنند.

فتحی پور گفت: در جلسه ای که با رئیس بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی داشتم درباره ضرورت افزایش سرمایه بانک ها مذاکراتی انجام شد به دلیل اینکه بر اساس "استاندارد بین المللی بال 2" که یک استاندارد بانکداری درباره کفایت سرمایه بانک‌ها است در حال حاضر سرمایه بانک های کشور کم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: با توجه به نیاز بانک های کشور به افزایش سرمایه مقرر شده که دولت تا پایان اردیبهشت لایحه ای به مجلس در این زمینه ارائه کند. وی افزود: چنانچه دولت تا پایان اردیبهشت لایحه ای درباره افزایش سرمایه بانک ها به مجلس ارائه نکند،  کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی در این رابطه پشنهاد خواهد داد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی مشکلات موجود در حوزه تولید و رسیدگی به مسائل اقتصادی استان کرمان چهارشنبه هفته جاری به این استان سفر می کند.

 


ثبت نظر

ارسال