تصویب لایحه‌ رونق ساخت و ساز در تبریز

پنجره ایرانیان، سخنگوی شورای شهر تبریز از تصویب لایحه‌ای خبر داد که براساس آن ضرایب عوارض امسال شهروندان در صورت پرداخت نقدی تا 25 درصد تخفیف را شامل می‌شود.
  • دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 ساعت 13:59

به گزارش پنجره ایرانیان از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، سعید حاجی‌زاده گفت: ارزش معاملاتی املاک و اراضی در سال 93 که مبنای محاسبه عوارض احتسابی شهرداری است اخیراً در قالب دفترچه‌ای از سوی اداره کل امور مالیاتی منتشر شده و در آن شاهد افزایش چند برابری ضرایب در برخی مناطق مختلف شهر تبریز بوده‌ایم.

وی افزود: از این رو در راستای تشویق و حمایت شهروندان و به منظور تسهیل در صدور پروانه‌های ساختمانی همچنین رونق ساخت و ساز در کلانشهر تبریز، لایحه دو فوریتی شهرداری با هدف کاهش ضرایب عوارض به تصویب نمایندگان شورای شهر رسیده است.

حاجی‌زاده گفت: براساس این مصوبه ضرایب عوارض کلیه پروانه‌ها و مجوزهای ساختمانی اعم از زیربنا، مازاد بر تراکم، 35 درصد ارزش سرقفلی، بالکن، کسری پارکینگ، فضای سبز، قطار شهری، کتابخانه و آموزش و پرورش که براساس تعرفه عوارض محلی و ارزش معاملاتی املاک سال 93 محاسبه می‌شوند، به شرط پرداخت نقدی کل عوارض احتسابی، در حد فاصل اول اردیبهشت تا پایان تیر معادل 25 درصد، از اول مرداد تا پایان مهر معادل 20 درصد، از اول آبان تا آخر دی معادل 15 درصد و در ماه‌های بهمن و اسفند معادل 10 درصد کل عوارض کاهش و مشمول تخفیف خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تبریز ادامه داد: ضرایب عوارض کلیه پرونده‌های تخلفات ساختمانی که دارای آرای قطعی ابقاء اعیانی بوده و براساس تعرفه عوارض محلی و ارزش معاملاتی املاک سال 93 محاسبه می‌شوند، از جمله زیربنا، مازاد بر تراکم، 20 و 35 درصد ارزش سرقفلی، کسری پارکینگ، افزایش واحدهای مسکونی، کسری فضای باز، کسری مساحت اعیانی تجاری، فضای سبز، قطار شهری و کتابخانه، به شرط پرداخت نقدی کل عوارض احتسابی، در حدفاصل اول اردیبهشت تا پایان تیر معادل 20 درصد، از اول مرداد تا پایان مهر معادل 15 درصد، از اول آبان تا آخر دی معادل 10 درصد و در ماه‌های بهمن و اسفند معادل هشت درصد کل عوارض کاهش و مشمول تخفیف خواهد شد.

حاجی‌زاده، به برخی تبصره‌های پیش‌بینی شده در این لایحه اشاره کرد و یادآور شد: بر این اساس در آن تعداد از ردیف‌های دفترچه ارزش معاملاتی سال‌جاری که ضریب افزایش آنها نسبت به ارزش معاملاتی ملاک عمل سال 92 بیش از 40 درصد باشد، به ازای هر 10 درصد اضافی پنج درصد بیشتر تخفیف شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: به بیان روشن‌تر در مواردی که ارزش معاملاتی جدید در مقایسه با پارسال بیش از 40 درصد افزایش نشان دهد، تخفیف پرداخت نقدی مربوط به ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر به جای 25 درصد 30 درصد اعمال خواهد شد و یا در مواردی که ارزش معاملاتی جدید بیش از 50 درصد افزایش نشان دهد، تخفیف پرداخت نقدی در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر به جای 25 درصد 35 درصد در نظر گرفته می‌شود. 

حاجی‌زاده با بیان اینکه محدوده شهرداری منطقه 9 از این مصوبه مستثنی است، افزود: کاهش ضرایب در پرونده‌های تخلفات ساختمانی فقط برای عوارض بوده و موارد جریمه را شامل نمی‌شود.


ثبت نظر

ارسال