در نیمه دوم سال 92؛

کاهش ساخت و ساز در تهران

پنجره ایرانیان: در حالی در نیمه دوم سال گذشته صدور مجوز برای احداث ساختمان کل کشور شش درصد افزایش یافت که در تهران با کاهش یک درصدی همراه بوده است.
  • سه شنبه 26 فروردین 1393 ساعت 11:39

مرکز آمار ایران از کاهش سه درصدی واحد‌های مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و افزایش 17.9 درصدی آن در کل شهرداری‌های کشور در نیمه اول 92 نسبت به نیمه اول 91 خبر داد.

کاهش 3 درصدی مجوزهای ساختمانی در تهران

در نیمه اول سال 92، تعداد 106هزار و 32 واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده که نسبت به نیمه‌ی اول سال گذشته حدود سه درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها هشت واحد بوده است. بر این اساس تعداد 13 هزار و 246 پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در نیمه اول سال 92 صادر شده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود 12.1 درصد کاهش یافته است.

همچنین مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در نیمه اول سال 92 بالغ بر 17 میلیون و 700 مترمربع بوده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود 3.8 کاهش یافته است متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها نیز در دوره مورد بررسی حدود 1337 مترمربع بوده است. مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در حدود چهار میلیون مترمربع بوده است متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان سه میلیون و 948 هزار مترمربع بوده است.

توزیع پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی برحسب نوع اسکلت و مصالح عمده‌ به کار رفته در بنای آنها در نیمه اول سال 92 نشان می‌دهد که 42 درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی، 58.0 درصد برای احداث ساختمان‌های بتون‌آرمه و درصد ناچیزی برای احداث ساختمان‌هایی با سایر مصالح بوده است.

افزایش 18 درصدی مجوز ساخت و ساز در کل کشور

در نیمه اول سال 92، تعداد 441 هزار واحد مسکونی در پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور، پیش‌بینی شده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود 17.9 درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان 4.0 واحد بوده است. همچنین 110 هزار پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در نیمه اول سال 92 صادر شده که نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود 6.0 درصد افزایش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان نیز حدود 72 میلیون 478 هزار متر مربع مترمربع بوده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود 20 درصد افزایش دارد این درحالی است که متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها 659 مترمربع بوده است.

همچنین مجموع مساحت زمین در پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان حدود 39 میلیون و 500 هزار مترمربع بوده که متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان به 359 مترمربع می رسد.

از سویی دیگر توزیع پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی برحسب نوع اسکلت و مصالح عمده به کار رفته در بنای آنها در نیمه اول سال 92 نشان می‌دهد که 24.2 درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی، 58.3 درصد برای احداث ساختمان‌های بتون‌آرمه، 16.6 درصد برای احداث ساختمان‌هایی با آجر و آهن و 0.8 درصد برای احداث ساختمان‌هایی با سایر مصالح بوده است.


ثبت نظر

ارسال