فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه یابد

مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، ارتقای محصول‌های موجود و توسعه فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را از رویکردهای پایدار اعلام کرد.
  • دوشنبه 5 اسفند 1392 ساعت 17:9

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علی آبادی، گفت : دستیابی به نقطه آرمانی در تمدن بشری به رویکردهایی ملاحظه‌گر در همبستگی مهم  محیط زیست  و  بهره‌وری  نیاز دارد. وی افزود : دستیابی به نقطه مطلوب در بهره‌وری رفتار با محیط زیست، تنها ازطریق برخورداری از دانش پیشرفته به ویژه در حیطه مهندسی امکان‌پذیر خواهد بود، دانشی که متکی بر تفکر ، بهره‌مند از خلاقیت و نوآوری و از مسیر تحقیق و توسعه قابل دستیابی است.

وی با بیان اینکه در عصر کنونی، مهندسی از جایگاه یک علم مشخص فراتر رفته و بیشتر به رویکرد و یک زاویه نگرش در حل مسایل تبدیل شده است، اظهار داشت: این نگاه امروز به همه علوم حتی در دانش پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی نیز توسعه یافته است. وی ادامه داد: البته  محیط زیست  و  بهره‌وری  به هم پیوستگی جدی دارد و هر دستاوردی که در یک طرف محقق شود، به طور قطع بر دیگری اثری شایان خواهد داشت، هر چند در دو زمینه نیز سال‌هاست که سخن به تفصیل رفته، اما تا پیاده‌سازی واقعی در عمل فاصله بسیار است. علی آبادی گفت: جهان ما در حال حاضر با چالش‌های زیست محیطی پرشماری دست به گریبان بوده که به دلیل رویکردهای نابسامان در فرآیندهای توسعه‌ای است.

مدیرعامل گروه مپنا افزود: این چالش‌ها، متاسفانه با روندی روزافزون و به صورت زنجیروار، موجب بروز چالش‌های متعدد دیگری برای زیست‌ کره زمین شده است و بهره‌برداری غیر صیانتی از منابع طبیعی غیرتجدید‌پذیر، موجب بروز آلودگی‌های محیطی در آب، هوا و خاک می‌شود و نتیجه بعدی این مسیر ناصحیح، صدمه‌ها و لطمه‌هایی است که در مرحله نخست و به شکل مستقیم حیات جامعه انسانی و در کنار ان کل چرخه حیات را به خطر انداخته است. وی تاکید کرد: حرکت به سمت طراحی و پیاده‌سازی فناوری‌های سازگارتر با محیط زیست، نگاهی راهبردی است که باید سرلوحه دانش مهندسی قرار گیرد. مدیرعامل گروه مپنا گفت: در گروه مپنا ضمن راهبردی قلمداد کردن موضوع تحقیق و توسعه و فراتر از آن نوآوری و ایجاد ساختارها و فرآیندهای موردنیاز، بخشی از کسب و کار خود را به ارتقای محصول‌های موجود خود و از سوی دیگر به توسعه فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داده‌ایم.

وی گفت: تلاش در جهت کسب فناوری‌های نوین در صنایع مرتبط با کسب و کار گروه، تولید توربین گازی ارتقا یافته MAP2+ و MAP2A، ساخت نیروگاه‌های بادی، عملی کردن فناوری تولید همزمان برق و آب شیرین در مقیاس 25 مگاوات با هدف ارتقای بهره‌وری صورت گرفته است و همگی نتیجه اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه‌ محسوب می‌شود که با همکاری مهندسان از رشته‌های مختلف در داخل گروه، شرکت‌های داخلی و خارجی و نیز با مشارکت جامعه دانشگاهی محقق شده‌ است. وی تاکید کرد: ثروت‌آفرینی بر بنیان دانش مولد، تنها ازطریق بکار بستن نگاه دقیق و موشکافانه مهندسی شده در همه شئون کاری و حرفه‌ای ما قابل تحقق و پیاده سازی است. علی آبادی با اشاره به نامگذاری پنجم اسفند به عنوان روز مهندسی گفت: این مناسبت مهم در تقویم عمومی‌کشور ارزشمند است و با یادآوری مجدد یاد دو نفر مهندس و تکنیسین ایرانی دربند در سوریه، برای فرد فرد مهندسان متخصص این مرز و بوم به ویژه مهندسان شاغل در گروه مپنا سلامتی و توفیق روزافزون در دستیابی به قله‌های رفیع پیشرفت آرزو می‌کنیم.

علی آبادی ادامه داد: علم مهندسی، دانشی کهن و با قدمتی هم‌پایه تاریخ بشری است که نقش بسیار مهمی‌در دوران‌‌های مختلف تمدن انسانی بر کره خاکی دارد و مهندسی از پی قرن‌ها، امروزه عرصه گسترده‌ای از دانایی بشری را تشکیل می‌دهد که با کشف و بکارگیری تعداد قابل توجهی از این قوانین حاکم بر طبیعت ، راهکارهای عملی متنوعی را با اهداف مختلف از قبیل بهبود کیفیت زندگی، گسترش ارتباطات، توسعه و تسهیم و دقیق‌تر و عمیق‌تر کردن دانایی، بهره‌برداری از منابع در دسترس و بهینه‌سازی روش‌های تبدیل و استفاده از آنها، توانمند‌سازی و ... طراحی کرده و به کار بسته است و در آینده نیز فرآیندهای نوآوری خود را ادامه خواهد داد.


ثبت نظر

ارسال