صندوق‌های پس‌انداز مسکن تشکیل دهید

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تاخیر دولت در اعلام سیاست‌های بخش مسکن، گفت: با توجه به رکود اخیر بازار مسکن اگر دولت سیاست های کاربردی برای این حوزه مانند تشکیل صندوق مسکن را اعلام و تعیین تکلیف نکند با کمبود و حباب دوباره قیمت مسکن روبرو خواهیم شد.
  • دوشنبه 5 اسفند 1392 ساعت 16:28

احمدجباری در گفت و گو خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه در حوزه مسکن مدتی رکود داشتیم اما درحال حاضر این رکود  مقداری مهار شده است، افزود: در زمان رکود،ازطرفی تقاضا برای مسکن کمتر شده واز سوی دیگر ساخت و ساز مسکن راکد می‌شود، در شرایط فعلی که رکود بازار مسکن تا حدی مهارشده است دولت باید برای پیشگیری از بروز دوباره رکود هرچه سریعتر سیاست‌ها و برنامه‌های خود در این بخش را اعلام و تعیین تکلیف کند. نماینده بندرلنگه،بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر تا حدودی  قیمت مسکن به  نرخ‌‌های واقعی نزدیکتر شده است، تصریح کرد: دولت به خصوص وزیر راه و شهر سازی در طول 6 ماه گذشته زمزمه هایی در خصوص برنامه ها و سیاست‌های بخش مسکن داشته  اما به صورت دقیق و روشن اقدامی نکرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری صحبت‌های آخوندی پیرامون تشکیل صندوق مسکن، گفت: با توجه به اینکه  قانون مرتبط با  تشکیل صندوق مسکن وجود دارد وزیر راه و شهرسازی باید از این ظرفیت قانونی استفاده کند.

جباری با تاکید بر اینکه دولت باید هرچه سریعتر در خصوص تشکیل صندوق مسکن اقدام و اعتبارات لازم را به این صندوق تزریق کند، افزود: منظوراستفاده از نقدینگی بانک مرکزی نیست، بلکه هدایت پول‌های سرگردان در جامعه به  سمت صندوق و تزریق آن برای ساخت و ساز مسکن است.

 عضوکمیسیون عمران مجلس با یادآوری اینکه هدف از تشکیل صندوق مسکن تزریق نقدینگی به  جامعه و افزایش دوباره قیمت‌ها نیست، تصریح کرد: دولت می‌تواند با جمع آوری سرمایه‌های سرگردان و استفاده آن برای ساخت و ساز مسکن به ایجاد تعادل قیمت بازار مسکن کمک کند.

نماینده بندرلنگه،بستک و پارسیان در مجلس گفت:  نگرانی که وجود دارد، این است که به علت رکود سابق در بخش مسکن و کاهش ساخت و ساز در این زمینه، دوباره با کمبود مسکن و ایجاد حباب قیمت در این حوزه مواجه شویم.

جباری بر احیای بافت‌های فرسوده  تاکید کرد و افزود : بافت فرسوده بخش وسیعی از  کشور را دربرمی‌گیرد که احیای این بافت ها  باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم  تصریح کرد: احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در ساماندهی وضعیت مسکن موثر است  و دولت می تواند بخشی از کار را به خود مردم واگذار کند.

جباری به طرح مسکن مهر و آثار خوب آن در شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت:  مسکن مهر طرحی بود که در شهرهای کوچک جواب داد اما در کلان شهرها چون در حاشیه شهر بود خیلی از آن استقبال نشد، بنابراین دولت می‌تواند برای تامین مسکن مورد نیاز شهرهای بزرگ احیای بافت‌های فرسوده و ایجاد شهرک‌های جدید را در دستور کار قرار دهد.

نماینده بندرلنگه،بستک و پارسیان در مجلس در خصوص تاثیرات تعیین مالیات بر بخش مسکن برای کنترل قیمت در این بخش، گفت: وقتی هنوز برای تعیین دهک‌های جامعه و دادن یارانه به آنها مشکل داریم و سیستم دقیقی در این رابطه وجود ندارد، چه ملاک و معیاری برای تعیین خانه‌های خالی و گرفتن مالیات بر آنها وجود خواهد داشت.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: چون سیستم دقیق و معیار و ملاک مناسبی برای تعیین مالیات بر مسکن وجود ندارد، این اقدام در دراز مدت می تواند ابزار خوبی باشد اما در کوتاه مدت ثمربخش نیست.


ثبت نظر

ارسال