مثلث مهندسی، شناسنامه فنی و مقررات ملی را جدی بگیریم

نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی کشور، مثلث قانون نظام مهندسی، شناسنامه فنی ملکی و مقررات ملی ساختمان را دارای ارتباط تنگاتنگی دانست و گفت: اگر شناسنامه فنی ملکی ساختمان به صورت دقیق اجرا شود، حداقل این است که در حوزه نظام مهندسی میزان تخلفات کاهش می یابد.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 11:19

علی فرج‌زاده‌ها افزود: در یکی از مواد اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، طراحی، نظارت و اجرا صدور شناسنامه فنی ملکی الزامی‌ شده است. وی گفت: اگر در بازبینی قانون نظام مهندسی ساختمان موضوع شناسنامه فنی ملکی صراحتا و به صورت شفاف لحاظ شود، به واقعی‌شدن صدور و اجرای این سند کمک بسیاری خواهد کرد.

فرج‌زاده‌ها با بیان این که این موضوع به صورت یک پیشنهاد در اصلاح قانون نظام مهندسی قید شده و کمیسیون عمران مجلس نیز در این خصوص نظر مساعد دارد، افزود: در ماده قانونی مربوطه به عنوان یک تبصره، الزامی ‌شدن صدور شناسنامه فنی ملکی در مراحل طراحی، نظارت و اجرا قید شده و امید است تا پایان سال، نظر قطعی مجلس در مورد تمامی ‌مواد اصلاحی قانون نظام مهندسی ساختمان جلب شود. نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: برغم نبود مشکلی از لحاظ مواد قانونی، آیین‌نامه و دستورالعمل شناسنامه فنی ملکی ساختمان به طور کامل اجرا نشده است.

فرج‌زاده‌ها افزود: یکی از پیش‌نیازهای صدور واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان، استفاده واقعی از مجریان ذی‌صلاح است که تاکنون مغفول مانده و اصلاح درست این قانون می‌تواند به بهره‌گیری صحیح از مجریان ذیصلاح و در نهایت صدور واقعی شناسنامه فنی ملکی کمک شایانی کند. وی با اشاره به این که در حوزه ساختمان به ویژه بخش اجرا اعتقادی به حضور متخصص وجود ندارد، افزود: در حال حاضر مجریان ساختمان متخصص نیستند در صورتی‌که الزام قانونی این است که از مجریان متخصص استفاده شود و تا زمانی که مجریان ذی‌صلاح واقعی و متخصص در پروسه ساخت و ساز حضور نداشته باشند، شناسنامه فنی ملکی به صورت واقعی صادر نخواهد شد.


ثبت نظر

ارسال