نظارت کاردان‌های فنی ساختمان ابطال نشده است

مدیرکل دفتر امور مقررات ملی ساختمان با تاکید بر این‌که مصوبه نظارت کاردان‌های فنی ساختمان ابطال نشده است، اظهار کرد: با هر اداره کل راه و شهرسازی که از دستورالعمل نظارت کاردان‌های فنی ساختمان سرپیچی کند به شدت برخورد می‌شود.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 11:7

غلامرضا هوایی، نماینده وزیر راه و شtهرسازی در گردهمایی روسای سازمان نظام کاردانی ساختمان استان‌ها گفت: آنچه امروز به عنوان مجموعه کاردان‌های فنی ساختمان داریم بسیار کمتر از آن چیزی است که مورد نیاز است زیرا در حال حاضر ساخت و ساز کشور نیازمند یک مجموعه 300 هزار نفری شامل کاردان فنی ساختمان و تکنسین فنی است که اکنون این ظرفیت وجود ندارد. وی افزود: انتظار می‌رود سازمان‌های نظام کاردانی ساختمان بیشتر از این ها باید فعالیت کنند البته این انتقاد به تعداد کمی از استانها وارد است؛ ناگفته نماند برخی از این نارسایی‌ها به دلیل کم توجهی مجموعه‌های بالا دستی شما به خصوص بخشهایی که در وزارتخانه در سال‌های قبل فعالیت می‌کردند به وجود آمده است.

مدیر کل دفتر امور مقررات ملی ساختمان در خصوص لغو مصوبه نظارت کاردان‌های فنی ساختمان در شهرهای زیر50 هزار نفر نیز گفت: وقتی وزارتخانه مجوزی را صادر می‌کند پشت مجوزش می‌ایستد. مصوبه مذکور یک بخشنامه و دستورالعمل است. این مصوبه به هیچ وجه ابطال نشده و در بخش طراحی و نظارت اختیاراتی به سازمان نظام کاردانی داده است.

با توجه به اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی این دستورالعمل را ابلاغ کرده و وزارتخانه هم مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد؛ بنابراین با هر اداره کل راه و شهرسازی که از این دستورالعمل سرپیچی کند به شدت برخورد می‌کنیم و اصلا با این افراد شوخی نداریم. هوایی تصریح کرد:‌ اگر استان‌ها همکاری‌های لازم در این بخش را به عمل نیاورد کاردان‌ها می‌توانند این موضوع را منعکس کنند تا با متخلفان برخورد شود. وی با بیان این‌که در روند ساخت و ساز یک کاردان عملکرد بهتری نسبت به یک مهندس دارد، اظهار کرد: به دلیل اینکه کاردان‌های فنی ساختمان مباحث کارگاهی را خیلی واضح تر و شفاف تر گذرانده اند و کارهای عملی بیشتری انجام داده اند اما در مقابل مهندسان در این مباحث ضعف‌هایی دارند.

نماینده وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پروانه اشتغال کاردان‌ها دارای ارزش و اعتبار است و با این پروانه بسیاری از کاردان‌ها در حال فعالیت هستند. دلیل اینکه در مواقعی که این کارایی وجود ندارد، عدم همکاری ادارات راه و شهرسازی استان‌ها است. متاسفانه در این جریانات سال‌هاست که در وزارت راه وشهرسازی همزبانی و یکنواختی وجود ندارد و برخی از ادارات کل استانی از شرایط موجود سوء استفاده کرده و موجب بروز چنین اتفاقاتی شدند.


ثبت نظر

ارسال