بازار مسکن در انتظار برنامه‌های دولت

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دولت برنامه‌های خود در حوزه مسکن را به صورت روشن اعلام نکرده است، گفت: در حالی که بافت‌های فرسوده حجم بالایی دارند چون دولت در توانمند‌سازی حاشیه شهرها و نوسازی بافت فرسوده با جدیت وارد نشده است این ظرفیت بدون استفاده مانده است.
  • چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 15:40

محمدرضا رضایی کوچی در گفت و گو خبرگزاری ملت با بیان اینکه بحث مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه است و دولت یازدهم هم  به این نکته آگاه است، افزود: درروزهای نخستین که با دولت وراد مذاکره شدیم، یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های خود را حوزه مسکن اعلام کردند، در صورتی که این دولت در مرحله اجرا هنوز نتوانسته است طرح مشخصی برای مسکن ارائه دهد. نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ‌با تاکید بر اینکه ما منتظر هستیم تا دولت طرح خود را در حوزه مسکن به مجلس ارائه کند، گفت: درابتدای تشکیل دولت یازدهم، وزیر راه و شهرسازی به کمیسیون عمران آمدند و قرارشد در خصوص مسکن طرح جامعی ارائه کنند و بحث‌های حمایتی بانک‌ها و حمایت‌های مالی  دولت در بحث مسکن با توجه به اهمیت موضوع ادامه پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم  با تاکید بر اینکه  با وجود اهمیت مسکن و آرامش روانی حاصل از رفع این نیاز مهم برای خانواده‌ها، دولت هنوز در این رابطه اقدامی ‌انجام نداده است، تصریح کرد: در حالی که قرار بود دولت برای حوزه مسکن برنامه‌ای مشخص داشته باشد و سیاست‌های خود را به کمیسیون عمران ارائه دهد تاکنون در این باره اقدامی ‌صورت نگرفته و حوزه  مسکن در‌هاله‌ای از ابهام و رکود به سر می‌برد. رضایی کوچی با اشاره به اینکه همه مردم، نمایندگان مجلس، انبوه‌سازان و کسانی که دغدغه مسکن دارند منتظرند تا دولت  سیاست‌های خود برای حوزه مسکن را اعلام کند، افزود: در حال حاضر موضوع مسکن در ابهام به سر می‌برد.

عدم سیاست‌گذاری دولت علت نابسامانی‌های بازار مسکن

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با توجه به بحران حوزه مسکن داریم زمان را از دست می‌دهیم، گفت:  اگر دولت هرچه سریعتر سیاست‌ها و برنامه‌های خود را برای ساماندهی وضعیت مسکن اعلام نکند بازهم شاهد افزایش قیمت و نابسامانی‌هایی در حوزه مسکن خواهیم بود چون درحال حاضر بین عرضه و تقاضا تناسب و تعادل وجود ندارد و بازار مسکن در رکود به سر می‌برد. رضایی کوچی با یادآوری اینکه ساخت مسکن با توجه به ظرفیت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیمی ‌که دارد می‌تواند تا حدودی به حل معزل بیکاری و رونق اشتغال و تولید  کمک کند، گفت: سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز مسکن باعث رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کارمی‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه چون هنوز دولت سیاست‌ها و برنامه‌های خود در حوزه مسکن را به صورت روشن و شفاف اعلام نکرده است، افزود: حوزه مسکن وضعیت مبهم و نامشخصی دارد و تا دولت برنامه‌های خود را اعلام نکند این وضعیت ادامه دارد.

غفلت دولت از احیا و نوسازی بافت فرسوده

این نماینده مردم در مجلس نهم به تمایل بالای مردم برای خرید زمین در بافت مرکزی شهر و املاک تجاری و اداری اشاره کرد و گفت: در این  بخش زمینی برای ساخت مسکن وجود ندارد، دولت باید با برنامه‌ریزی درست و جذب سرمایه‌گذاران برای نوسازی و احیای بافت فرسوده اقدام کند تا مردم به خرید زمین از این بافت تمایل پیدا کنند. وی با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در خصوص توجه به نوسازی و احیای بافت فرسوده، تصریح کرد: در حالی که بافت‌های فرسوده حجم بالایی دارند چون دولت در توانمند‌سازی حاشیه شهرها و نوسازی بافت فرسوده با جدیت وارد نشده است این ظرفیت بدون استفاده مانده است.

عضو هیئت رئیسه  کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: اگر در بحث احیاو نوسازی بافت فرسوده که می‌تواند جوابگوی تقاضای زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز مسکن باشد ورود جدی صورت نگیرد با توجه به مشکل جدی برای تامین زمین  شاهد افزایش قیمت و نابسامانی‌هایی در حوزه مسکن خواهیم بود. رضایی کوچی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های کمیسیون عمران مجلس بحث توجه به احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده است، افزود: به نظر می‌رسد دولت در این رابطه خیلی جدی ورود پیدا نکرده است و عملکرد شهرداری‌ها و اعتبارات دولتی در خصوص احیای بافت  فرسوده رضایت‌بخش نبوده است.

نماینده جهرم در مجلس با اشاره به اینکه از لحاظ قانونی در شهرداری‌ها مشکلی نیست و قوانین برای خریداری و احیای بافت فرسوده باز و روان است، افزود: استفاده از چنین ظرفیت‌هایی به نگاه شهرداران و شوراهای شهر بستگی دارد و تمام این امکانات باید به نفع مردم استفاده شود. این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با تقویت مشتری‌مداری و برخورد مناسب با مردم برای جلب نظر و جذب سرمایه‌گذاران در خصوص کنترل قیمت زمین، احیای بافت فرسوده عملکرد بهتری داشته باشند.

تعلل دولت در اعلام سیاست‌های مسکن قابل تامل است

رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود صحبت‌های پراکنده در خصوص مسکن اجتماعی دولت برنامه‌های خود در این زمینه را به صورت رسمی ‌اعلام نمی‌کند، گفت:  این موضوع و تعلل دولت برای اعلام رسمی‌ سیاست‌های خود در حوزه مسکن برای نمایندگان مجلس هم قابل تامل است، در حالی که حرف‌های پراکنده‌ای در خصوص مسکن اجتماعی از سوی دولتمردان شنیده می‌شود، دولت  سیلاست و برنامه‌ی رسمی‌ خود را اعلام نمی‌کند و این در حالی است که  همه منتظریم تا دولت شفاف و صریح سیاست‌های خود را برای ساماندهی حوزه مسکن ارائه کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اینکه  رونق مسکن باعث رونق کسب و کار می‌شود، افزود:  یکی از رموز موفیقت دولت‌ها توجه به مسکن و حل مشکلات این حوزه است که نباید از این نکته غافل شوند. عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به اینکه  دولت مرتبا بحث سیاست‌های افزایش جمعیت را مطرح می‌کند و بر آن تاکید دارد، تصریح کرد: آیا دولت برای حل مشکل مسکن وتشویق جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده و افزایش جمعیت اقدامی ‌انجام داده است؟


ثبت نظر

ارسال