جنازه مسکن مهر روی دست مردم

مسکن مهر آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در مراحل نهایی احداث و اتمام برخی واحدها به دلیل نبود زیرساختهای لازم عملا بلا استفاده و بلا تکلیف مانده و موجب نارضایتی مردم در اغلب شهرهای استان بویژه ارومیه شده است.
  • سه شنبه 29 بهمن 1392 ساعت 12:13

مسکن مهر آذربایجان غربی هم اکنون فارغ از اینکه در موعد مقرر به اتمام نرسیده‌اند، درگیر مسائل مهمتری از جمله نبود زیرساخت‌های لازم بویژه فاضلاب و گاز شده و در این میان تعاونی‌ها نیز با بانک‌ها، بیمه و مالیات دست به گریبان هستند.

برای مثال نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مسکن مهر گلمان ارومیه که بیش از 700 خانوار در منطقه ساکن بوده و فاضلاب آنها به جوی‌های آب می‌ریزد، یکی از مهمترین معضلات مسکن مهر ارومیه بوده که با وجود کش و قوس‌های فراوان و طرح چندین باره موضوع در جلسات ستاد تامین مسکن هنوز نتیجه مشخص و راه حلی برای رفع آن ارائه نشده است.

‌هر چند کمبود اعتبار همیشه بعنوان متهم ردیف اول علل تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی عنوان می‌شود، ولی مخالفت روستائیان با احداث تصفیه خانه فاضلاب، معارض ملکی، نبود زمین مناسب برای احداث واحدهای خدماتی نیز یکی از دلایل اصلی تاخیر در تکمیل مجتمع های مسکن مهر آذربایجان غربی بشمار می‌روند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی سال 93 را سال اتمام مسکن مهر اعلام می‌کند، درحالی هنوز اعتباری برای اجرای طرح‌های فاضلاب بعنوان مهمترین معضل مساکن مهر ارومیه در مناطق گلمان و گلشهر وجود نداشته و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی تخصیص اعتبار را تنها راه حل رفع این مشکل اعلام می‌کند.

در خوشبینانه‌ترین حالت یعنی تخصیص اعتبار لازم نیز نمی توان سال 93 را اتمام طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی دانست، چرا که زمانی بیش از یک سال برای اجرای طرح‌ها زمان نیاز است، همچنین طرح مسکن مهر در استان طی 5 سال گذشته به 78 درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته است.

حال با توجه به بدبینی مردم نسبت به این طرح، عدم توانایی اغلب اعضا تعاونی‌ها و متقاضیان نسبت به پرداخت سهم‌آورده خود، مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی، زیر دین بودن هیئت مدیره تعاونی‌ها و امتناع آنها از تحویل واحدهای به اتمام رسیده با تجه به تجربیات سال‌های گذشته یک زمان زمانی کافی برای اتمام این طرح نیست.

جنازه مسکن مهر آذربایجان غربی باید از روی زمین برداشته شود

استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای ستاد تامین مسکن و حمل و نقل استان ضمن تاکید بر اینکه جنازه مسکن مهر باید از روی زمین برداشته شود، افزود: این طرح با هدف خانه‌دار کردن اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد اجرایی شده ولی هم اکنون با مشکلات زیادی همراه است. قربانعلی سعادت دستگاه‌های اجرایی را ملزم به ارائه خدمات زیر ساختی بر اساس مصوبات هیئت دولت دانست و ادامه داد: هر گونه اقدام بر خلاف این مصوبات غیر قابل قبول بوده که دستگاه‌های اجرایی باید با تامین اعتبار لازم خدمات زیرساختی را به همه مساکن مهر ارائه کنند.

وی با اشاره به آزادشدن خرید و فروش مسکن مهر، ادامه داد: مسئولان باید با حمایت و تدبیر لازم از فروش واحدهای مسکن مهر توسط متقاضیان جلوگیری کنند، چرا که این افراد در صورت فروش واحد با توجه به قیمت‌های موجود در بازار مسکن کشور و استان هیچوقت خانه دار نخواهند شد. استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات، آب، فاضلاب، برق و گاز برخی واحدهای مسکن مهر استان، ادامه داد: این آشی که مدیریت موجود در استان پخته و خود باید راه حلی برای رفع معضل چاره‌اندیشی کند تا هر چه سریعتر تکلیف واحدهای مسکن مهر و مردم تعیین شود.

4243 واحد مسکن مهر آذربایجان غربی مشکلات خدمات زیرساختی دارند

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر 4 هزار و 243 واحد مسکن مهر استان با مشکلات نبود زیرساخت‌های خدماتی شامل آب، برق، گاز و فاضلاب دسته پنجه نرم می‌کنند، گفت: از این تعداد 2 هاز رو 397 واحد فاقد آب، 4 هزار و 243 واحد فاقد فاضلاب و 2 هزار و 493 واحد فاقد برق هستند.

خلیل محبت‌خواه با اعلام اینکه متاسفانه بالغ بر 4 هزار واحد نیز فاقد گاز هستند، اظهار داشت: 2 هزار و 405 واحد گرفتار سو مدیریت، 2 هزار و 184 واحد کمبود آورده شخصی اعضا، 2 هزار و 180 واحد مشکل عدم توانایی پیمانکار، 700 واحد مشکل حقوقی تعاونی و پیمانکار، 820 واحد نیز مشکل اختلاف مالی در تعاونی دارند.

وی با اعلام اینکه 6 پروژه سه جانبه با یک هزار و 552 واحد به اتمام رسیده و بلاتکلیف هستند، ادامه داد: در این راستا از متقاضیان ثبت‌نام و واحدها به آنها واگذار می‌شود. وی با اعلام اینکه بیش از 12 هزار واحد به مساکن مهر استان افزوده شده که با احتساب این تعداد مساکن مهر استان به بیش از 36 هزار واحد افزایش‌یافته است، عنوان کرد: از این تعداد بیش از 24 هزار واحد تعاونی و بیش از 12 هزار واحد به صورت خود مالکی هستند.

وی همچنین با اشاره به میزان پیشرفت این پروژه‌ها افزود: بیش از 78 درصد ، میانگین پیشرفت این پروژه‌ها در آذربایجان غربی بوده که اشنویه و سردشت به ترتیب بیشترین و کمترین میزان پیشرفت را به خود اختصاص داده‌اند. به هر روی در صورت عدم اجرای زیرساخت‌های خدماتی در مساکن مهر این پروژه عملا با شکست مواجه می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که دولت برای اجرای آن انجام داده با عدم استقبال مردم مواجه خواهد شد، از این رو مجموعه مدیریتی و متولیان اجرای مسکن مهر باید هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.


ثبت نظر

ارسال