شوخی با زلزله بس است!

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اذعان به فقدان توجه لازم به موضوع زلزله و روند اجرای مانورهای زلزله گفت: با این که در کشور لرزه خیزی زندگی می‌کنیم، هنوز آنطور که شایسته است به موضوع زلزله نپرداخته‌ایم و تاکنون با آن شوخی کرده‌‌‌ایم.
  • چهارشنبه 9 بهمن 1392 ساعت 23:1

دکتر عباسعلی تسنیمی در آیین پایانی پانزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی افزود: پانزده سال است که از اجرای مانور زلزله و ایمنی می‌گذرد، ولی ما هنوز به حوزه تاثیر آن آنطور که باید توجه نکرده‌‌‌ایم. پیام اصلی مانور به دانش آموزان این است که چگونه باید به تعامل با زلزله بپردازند. وی با اشاره به طبیعی بودن زلزله در عالم هستی، آن را پدیده‌ای دانست که صرفنظر از نکات منفی، دارای نکات مثبتی نیز می‌باشد و خاطرنشان کرد: زلزله بلا نیست؛ این نوع نگاه و عملکرد ماست که از آن فاجعه و بلا بوجود می‌آورد.
تسنیمی تصریح کرد: اگر نگاه ما به زلزله تغییر کرده و آگاهی و باورمان به سمت این نگرش علمی پیش برود که با افزایش دانش در حیطه زلزله می‌توان به آمادگی و دانش افزایی در این باب رسید و از این طریق برنامه ریزی موثری در راستای کاهش آسیب پذیری کشور در برابر زلزله دست یافت؛ ضریب ایمنی کشور در برابر این پدیده طبیعی هم افزایش خواهد یافت.
رییس پژوهشگاه در ادامه افزود: تنها راه دستیابی به اهداف، عبور از مجرای علمی با استفاده از ابزار تحقیق است. کاهش خطرپذیری و افزایش ضریب ایمنی کشور در برابر زلزله نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ لذا نگاه به این مقوله باید محققانه و مفکرانه باشد، چرا که تنها با این شیوه می‌توان از مسیر صعب و دشوار خطرپذیری کشور در برابر زلزله به سلامت عبور کرد.


ثبت نظر

ارسال