راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

مدیرکل آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی خبر داد. دکتر حسین بنکداری گفت: وزارت نیرو شبکه مراکز رشد فناوری و تجاری‌ سازی را برای ایجاد صنعت آب و برق دانش‌بنیان در کشور ایجاد می‌کند.
  • چهارشنبه 9 بهمن 1392 ساعت 22:26

وی با اشاره به فرایند راه‌اندازی و استقرار مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی در پژوهشگاه نیرو گفت: این مرکز شامل 17 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در امر توسعه فناوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات صنعت برق و انرژی است. وی ادامه داد: این مرکز نه تنها موجب افزایش سهم بخش خصوصی در فعالیت‌های فناوری و پژوهشی اقتصاد محور در صنعت برق می‌شود بلکه توجه ویژه ای به کارآفرینی مولد برای دانش آموختگان و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان دارد. وی مراکز رشد را کلید تجاری‌سازی صنعت آب و برق دانش‌بنیان در کشور دانست و گفت: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و صنعت مبتنی بر پژوهش و فناوری برای همه جوامع ضروری است. وی اهمیت مراکز رشد فناوری و پارک‌های علمی در امر تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و برقراری ارتباط منسجم میان تحقیقات، فناوری و چرخه‌ تجاری‌سازی صنعتی را مورد تأکید اصحاب علم و پژوهش از یک سو و صاحبان صنعت و بازار کسب و کار از سوی دیگر توصیف کرد.
وی با بیان اینکه مقوله فناوری و توسعه تحقیقات کاربردی و موردنیاز صنایع، نتایج دیگری نیز دارد، گفت: فراهم‌سازی فضای رشد و توسعه نیروهای جوان و خوش‌فکر نخبه برای نقش‌آفرینی در عرصه‌ علمی و پیشرفت کشور، رشد اقتصاد دانش‌محور و کسب ثروت ملی ازطریق تولید دانش و فناوری بومی، صدور دانش فنی ملی و افتخارآفرینی در عرصه‌ بین‌المللی از دیگر نتایج توسعه تحقیقات کاربردی است. بنکداری بر اهمیت ایجاد بستر مناسب برای تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی، توصیه‌های وزیر نیرو بر کاهش وابستگی علمی و فناوری در صنعت آب و برق و تأکید بر حمایت از صنایع داخلی، اشاره کرد و گفت: اقدام‌های گسترده‌ای برای استقرار و راه‌اندازی شبکه مراکز رشد وزارت نیرو در دو بخش برق و انرژی و آب و آبفا صورت گرفته است. وی افزود: این اقدام‌ها به تأسیس دو واحد مستقل و متعامل مدیریت شبکه رشد فناوری در صنعت آب و برق منجر شده است.


ثبت نظر

ارسال