بانک جهانی در انرژی گرمایی زمین سرمایه‌گذاری می‌کند

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

بانک جهانی از سرمایه‌گذاری 115 میلیون دلاری بانک جهانی در انرژی گرمایی زمین (ژئوترمال) به عنوان یک انرژی پاک خبر داد.
  • چهارشنبه 9 بهمن 1392 ساعت 22:20

پشتیبانی بین‌المللی برای استفاده از انرژی گرمایی زمین در کشورهای در حال توسعه در 28 اکتبر 2013 با اقدام صندوق فن‌آوری پاک در تصویب بودجه 115 میلیون دلاری برای برنامه انرژی تجدید پذیر سودمند وارد مرحله جدیدی شد.
این طرح پیشنهادی از سوی برنامه کمکی مدیریت بخش انرژی بانک جهانی در همکاری با بانک توسعه آفریقا، بانک توسعه آسیا، بانک اروپایی بازسازی و توسعه و بانک توسعه داخلی آمریکا، گسترش یافته است.
تمامی اعضای صندوق 7. 6 میلیارد دلاری فناوری پاک، تسریع استفاده از این تکنولوژی‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش تغییرات آب و هوایی در 48 کشور در حال توسعه و با درآمد متوسط جهان را هدف گذاری کرده‌اند. این برنامه 115 میلیون دلاری در ابتدا به پشتیبانی از طرح‌های چهار کشور ترکیه، شیلی، مکزیک و اندونزی که عضو پیشروی صندوق فن آوری‌های پاک بوده و پتانسیل زمین گرمایی بالایی دارند، خواهد پرداخت. تخمین زده می‌‌شود که حدود 40 کشور در سراسر جهان می‌توانند بخش قابل توجهی از تقاضای برق خود را از طریق انرژی زمین گرمایی تامین کند.
با سرمایه‌گذاری کافی در حفاری و توسعه دانش در مورد منابع زمینی، زمین گرمایی می‌‌تواند نقش بسیار بزرگتری در آمریکا لاتین، کارائیب، شرق آفریقا و آسیای جنوب شرقی، و همچنین مناطق شرق اروپا و آسیای مرکزی بازی کند.
تامین مالی گروه بانک جهانی برای توسعه زمین گرمایی با انجام پروژه‌های در دست اقدام در اندونزی، کنیا، اتیوپی، ترکیه، جیبوتی، و نیکاراگوئه از 73 میلیون دلار در 2007 به 336 میلیون دلار در 2012 افزایش یافته است. انتظار می‌رود، طرح توسعه جهانی زمین گرمایی با افزایش همکاران و ایجاد دسترسی جدید به منابع مالی از سوی برنامه صندوق فن آوری‌های پاک، گسترش یابد.


ثبت نظر

ارسال