روزانه 7 تن سرب در هوای تهران آزاد می‌شود

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد آلودگی هوا در بسیاری از مناطق کشور گفت: بخشی از این مشکل به مساله ریزگردها برمی‌گردد که موضوعی فرامنطقه‌ای است و باید برای حل آن چندین کشور وارد تعامل شوند.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 18:19

کارخانه‌ای عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: بنا بر مساله ریزگردها که مجلس در مورد آن مصوباتی داشته است، مساله آلودگی‌های فصلی هم وجود دارد که ناشی از خودروهای با استاندارد پایین و سوخت آلوده و نامناسب است.وی با تاکید بر اینکه مدیریت سوخت خودرو می‌تواند تا حدودی منجر به کاهش آلودگی هوا شود، گفت: ما 500 هزار نیسان در کشور داریم که در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی بیش از 20 لیتر بنزین مصرف می‌کنند. اما کسی حریف آنها نیست. اکثر خودروهای ما استاندارد یورو 2 را دارند.

سوخت ما هم تنها با همین استاندارد عرضه می‌شود این در حالی است که اروپا الان از استاندارد یورو 5 هم گذشته است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سازمان استاندارد، تولیدکنندگان سوخت و خودروها باید به این موضوع توجه ویژه‌ای کنند، گفت: سازمان استاندارد اخیرا مصوب کرده است که تمام خودروها تا پایان سال 92 موفق به اخذ استاندارد یورو 4 شوند اما معلوم نیست که آیا این مصوبه عملیاتی می‌شود یا نه.وی در مورد سایر مسائل تشدیدکننده آلودگی هوا گفت: مساله فرهنگ استفاده از خودرو بسیار موثر است. بیش از 50 درصد خودروهایی که در سطح شهرهای بزرگ تردد می‌کنند، تک سرنشین یا دوسرنشین هستند. روزانه 7 تن سرب در هوای تهران آزاد می‌شود. این مساله باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود. این عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از اینکه حرف در مورد کنترل آلودگی هوا بیشتر از برنامه‌های عملی در این خصوص است، گفت: کنترل آلودگی هوا کار سختی است چون عوامل زیادی در این موضوع درگیر هستند و باید به این مساله توجه کنیم که گاهی امکانات کافی برای مقابله با این مساله هم در اختیار نداریم. کارخانه‌ای با تاکید بر اینکه باید خودروها استانداردهای خود را افزایش دهند و در مورد لزوم ارتقای استاندارد سوخت در کشور گفت: در این مورد برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است اما اول باید خودروها استاندارد خود را بالاتر ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت زمان دقیقی برای ارائه سوخت برای کیفیت یورو 4 اعلام کرده است یا خیر، گفت: هنوز زمان دقیقی در این مورد اعلام نشده است. باید به این مساله توجه کرد که پالایشگاه‌ها درگیر مسائل خاصی هستند که البته نمی‌توان به جزییات آنها پرداخت.


ثبت نظر

ارسال