پژوهشکده‌های مرکز تحقیقات مسکن فعال می‌شوند

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اگر بافت‌های فرسوده در شهرها به طور صحیحی استفاده شود، می‌توان مسئله مسکن را تا حد زیادی حل کرد، گفت: پژوهشکده‌ مرکز تحقیقات مسکن برای غنی‌سازی موضوعات علمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راه‌اندازی می‌شود.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 17:4

 محمد شکرچی‌زاده گفت: فصل جدیدی از فعالیت‌ها در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شده است و امیدوارم با توجه به تجربیات نسبتا طولانی که در عرصه تحقیقات به ویژه مصالح ساختمانی دارم، بتوانم مسئولیت جدید خود را به نحو مطلوب به انجام برسانم.

وی ادامه داد: این مرکز به عنوان یک بخش متصل به ستاد وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای صحیح و مناسب برنامه‌های این وزارتخانه و به لحاظ ماهیت خود که ارتباط نزدیکی با مراکز علمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و دانشگاه‌ها دارد، قادر است پتانسیل و امکانات وسیع دانشگاه‌های کشور را در اختیار وزارتخانه و بخش‌های اجرایی کشور قرار دهد. به عبارت دیگر تلاش خواهیم کرد تا تحقیقاتی که در این مرکز انجام می‌گیرد را چه از حیث کاربردی بودن و هم راهبردی بودن به نحو مطلوب به انجام برسانیم.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به آغاز رویکرد جدید در عرصه تحقیقات کشور تصریح کرد: خط مشی ما این است که یک مجموعه چالاک را در عرصه کارشناسی و در عرصه تحقیقات برای پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی فراهم کنیم تا علاوه‌براجرای مسوولیت‌هایی که برحسب قانون برعهده مرکز گذاشته شده است، بتوانیم تحقیقات مختلف را با رویکردی جدید، به نحو صحیح و با سرعت لازم به انجام برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت انجام تحقیقات در بحث استفاده از مصالح نوین در ساخت و ساز گفت: 40 سال از زمان تاسیس این مرکز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرد و وظیفه تحقیق در مورد مصالح نوین جزو وظایف ذاتی این مرکز بوده و این وظیفه را در دوره‌های مختلف با فراز و نشیب‌هایی دنبال کرده‌ایم و یکی از برنامه‌هایی که در دوره مدیریت جدید دنبال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، سرعت بخشیدن به این مقوله و ارتقای کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کیفی مصالح است.

وی در خصوص وضعیت بافت‌های فرسوده در کشور و برنامه‌های مرکز در این خصوص گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هماهنگ با وزارتخانه و در راستای اقدامات صورت گرفته تا به امروز، بافت‌های فرسوده را به عنوان یکی از محورهای کاری این مرکز خواهد بود.

وی افزود:ما اعتقاد داریم اگر بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف کشور به نحو صحیحی مورد استفاده قرار بگیرد می‌توان مسئله مسکن را تا حد زیادی حل کرد و ما هم این مسئله را در نظر خواهیم داشت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه با تاکید بر این که قصد داریم در ساختار جدید مرکز، پژوهشکده‌ای برای مباحث اقتصادی و اجتماعی مسکن و راه ایجاد کنیم، افزود: مقدمات اولیه این کار انجام شده و نمودار سازمانی جدید براساس آن تصویب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که پس از تصویب، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم مقوله تامین سرپناه برای طبقات بی‌بضاعت را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: در این ساختار جدید مرکز به عنوان سازمان مرکزی قرار دارد و در قالب پژوهشکده اقدامات خود را به انجام می‌رساند. این پژوهشکده‌ها شامل ساختمان، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و اقتصادی و مالی خواهد بود.

بررسی کیفیت مصالح ساختمانی

شکرچی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، بررسی کیفیت مصالح ساختمانی را وظیفه قانونی این مرکز عنوان کرد و افزود: براساس قانون کیفیت مصالح ساختمانی شرکت‌ها را مورد ارزیابی قرار داده، سپس برای آنها گواهی صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم. به گفته وی شرکت‌های که تاکنون علاقه‌مند بودند محصولاتشان مورد بررسی قرار گیرد، به این مرکز مراجعه کرده‌اند و ما پس از بررسی‌های کارشناسی بر اساس استاندارد برای آنها مجوز صادر کردیم.


ثبت نظر

ارسال