کسری پول یارانه نقدی با افزیش قیمت انرژی جبران شود

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر قیمت حامل‌های انرژی براساس بودجه 92افزایش نیابد کسری بودجه هدفمندی از محل‌هایی تامین خواهد شد که ریشه تورمی دارد و با تزریق پول پرقدرت در جامعه تورم نصیب مردم می‌شود.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 16:49

مسعود میرکاظمی درباره آخرین وضعیت افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قانون بودجه 92 آمده و باید اجرا شود و بخشی که در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود نیز از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم تولید، تامین اجتماعی، بهداشت و درمان و کسری بودجه نیز باید از محل 50 درصد باقی مانده افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین می‌شد، تصریح کرد: سوال اساسی این است که ریشه اصلی تورم کجاست؟ برخی بر این عقیده اند که اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد تورم ایجاد می‌شود اما برای اینکه این قیمت‌ها افزایش نیابد از منابعی مانند درآمدهای نفتی برداشت می‌شود که ریشه تورم در آنجا است.

میرکاظمی در توضیح مطلب فوق ادامه داد: بانک مرکزی بخشی از درآمدهای نفتی را به حساب خزانه واریز می‌کند که در این صورت ریال جدید وارد بازار می‌شود. وی تصریح کرد: برخی اعلام می‌کنند اگر قیمت حامل‌های انرژی را تغییر ندهیم به نفع مردم است اما منابع و کسری بودجه از محل‌هایی تامین می‌شود که ریشه تورم در این منابع است و با تزریق پول پرقدرت در جامعه تورم نصیب مردم می‌شود. رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیشنهاد کمیسیون انرژی افزایش قیمت حامل‌های انرژی به میزان تامین کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها است و اگر از این محل تامین نشود پایه پولی را تغییر می‌دهند که این به ضرر مردم خواهد بود. 


ثبت نظر

ارسال