خطر کمبود 5 میلیون خانه در ایران

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

کشور ما فرصت‌ها را در بخش مسکن از دست داد و اکنون به اوج خطر رسیده است، دولت باید به سرعت بسترهای لازم برای تولید مسکن را فراهم کرده و با اعطای تسهیلات به بخش خصوصی ساخت و ساز را تسهیل کند.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 16:44

دولت با اعطای تسهیلات به بخش خصوصی، تولید زمین شهری، حمایت از انبوه‌سازان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی زمینه را برای جبران کسری مسکن در کشور فراهم کند.بیت‌الله ستاریان کار‌شناس ارشد مسکن در خصوص وضعیت کنونی خرید و فروش و اجاره بهای مسکن گفت: با توجه به وضعیت سیاسی چند ماه اخیر کشور در کل بازارخرید و فروش و همچنین اجاره‌بهای مسکن دوران رکود را سپری کرد. وی با بیان اینکه راجع به قیمت مسکن در زمان رکود معاملات نمی‌توان اظهارنظر کرد، افزود: با رونق گرفتن بازار خرید و فروش مسکن قیمت‌ها نیز واقعی‌تر تعین می‌شود لذا با توجه به اینکه تا پایان سال جاری خرید و فروش مسکن رونق خواهد یافت در قیمت‌ها نیز روند صعودی را شاهد خواهیم بود.

ستاریان با اشاره به کسری ۴ تا ۵ میلیونی مسکن خاطرنشان کرد: با توجه به عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن رونق معاملات افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری دولت در جبران کسری تعداد واحد‌های مسکونی در کشور گفت: کمبود واحد مسکونی خطر بزرگی است که کشور را تهدید می‌کند که برنامه‌ریزی‌های بلندمدت مسئولین را می‌طلبد.

این کار‌شناس مسکن ادامه داد: سالیانه ۷۰۰هزار خانوار جدید به کشور اضافه می‌شود که متقاضی مسکن هستند در‌حالی‌که در ازای این تعداد افزایش خانوار طی ۸ سال گذشته سالیانه تنها ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شده است.

وی با بیان اینکه کشور ما فرصت‌ها را در بخش مسکن از دست داد و اکنون به اوج خطر رسیده است، خاطرنشان کرد: دولت باید به سرعت بسترهای لازم برای تولید مسکن را فراهم کرده و با اعطای تسهیلات به بخش خصوصی ساخت و ساز را تسهیل کند.

ستاریان افزود: در زمینه زیرساخت‌ها نیز دولت باید با تولید زمین شهری و حمایت از انبوه‌سازان زمینه را برای سامان بخشی به اوضاع مسکن بوجود آورد. وی با اشاره به اینکه سالانه باید 1.5میلیون واحد مسکونی ساخته شود گفت: بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند منابع مالی و نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کند لذا باید تمهیداتی اندیشیده شود که برای تامین مصالح و ملازمات تولید خود بتواند از سرمایه‌گزاری خارجی استفاده کند. 


ثبت نظر

ارسال