اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه در بودجه سال 93 اصلاح در قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی شده است، گفت: منابع اطلاعاتی بسیار زیادی شامل 25 پایگاه اطلاعاتی برای شناسایی افراد پردرآمد جامعه وجود دارد. در عین حال، خانواده‌هایی با وضعیت بهتر جامعه به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 15:29

غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: البته یک‌سری الزامات و اختیاراتی در این رابطه وجود دارد و آن این است که الزامات نسبت به ده درصد برای افزایش قیمت گاز و 5 درصد برای افزایش قیمت برق بوده است.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه 37 درصد تغییر قیمت برای حامل‌های انرژی هم چون گاز، گازوئیل و بنزین مجاز بود افزود: این اقدام در دولت محمود احمدی‌نژاد و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی صورت نپذیرفت به گونه‌ای که شاید استدلالشان این باشد که شرایط برای افزایش قیمت‌ها مساعد نیست.

وی با بیان اینکه میزان مصرف گازوئیل و بنزین در کشور در حال افزایش است تصریح کرد: بنزین، گازوئیل و نفت قابل قاچاق شدن هستند و این امر هم نیز در کشورمان در حال وقوع است بنابراین ما ناچار به واردات آنها هستیم و وقتی قیمت پایین نگه‌داشته باشد خسارت جبران‌ناپذیری را به جا خواهد گذاشت. مصباحی‌مقدم با اشاره به تثبیت قیمت‌ها در دو سال اخیر خاطر نشان کرد: دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را دارد تا هم بتواند منابع لازم برای هدفمند کردن یارانه‌ها را به دست بیاورد و هم‌اینکه افزایش قیمت سبب کاهش واردات و کاهش مصرف خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: برای بودجه سال 93 اصلاح در قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی شده است. مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا دولت این اختیار را دارد که خودش برای حذف یارانه بگیران پردرآمد اقدام کند؟ اظهار داشت: منابع اطلاعاتی بسیار زیادی شامل 25 پایگاه اطلاعاتی برای شناسایی افراد پردرآمد جامعه وجود دارد به طوری‌که این منابع شامل نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی، ثبت اسناد و املاک، ثبت احوال، بانک‌ها، وزارت اقتصاد و دارایی و شرکت‌های دولتی است. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر این مجموعه از پایگاه‌های اطلاعاتی به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند می‌توانند بسیاری از مسائل را برایمان بازگو کنند. وی با اشاره به اینکه خانواده‌هایی با وضعیت بهتر جامعه به صورت داوطلبانه از این طرح استقبال و اعلام آمادگی کنند، گفت: با اقدام داوطلبانه این خانوارها کمک بسیاری به دولت می‌شود.


ثبت نظر

ارسال