در گفتگوی اختصاصی با فربد پاکروش اعلام شد :

پروفیل فربد؛ کیفیت غالب با جهش در تولید

پنجره ایرانیان: کیفیت غالب است؛ شعار سازمانی شرکت کار تجارت فربد، این سوال را برای پنجره ایرانیان و بسیاری از تولیدکنندگان در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی ایجاد کرد که چرا کیفیت پروفیل فربد، غالب است؟
  • سه شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 9:42

کیفیت غالب است؛ شعار سازمانی شرکت کار تجارت فربد، تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی با نشان فربد که تحقق این شعار البته با یک برنامه‌ریزی دقیق، اجرای قوی و سرمایه‌گذاری سنگین حاصل شده است و ششمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته ایران، این سوال را برای پنجره ایرانیان و البته بسیاری از تولیدکنندگان در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی و دیگر فعالان این صنعت ایجاد کرد که چرا و چگونه کیفیت پروفیل فربد، غالب است؟ نه خبری از کاهش قیمت و رفتارهای مخرب رقابت سالم در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی مطرح است و نه قرار است که تغییری در کیفیت محصولات متنوع و سبد کامل پروفیل‌های مورد استفاده ایجاد شود. به جای افزایش کمی تعداد مشتریان و نمایندگان همکار، سیاست تجاری و اقتصادی فربد بر این اصل استوار است که تنها باید با پروفیل فربد، در و پنجره یو.پی.وی.سی ساخته شود و استفاده از پروفیل‌های دیگر یک خط قرمز خواهد بود. فربد پاکروش، مدیرعامل شرکت فربد، صریح‌الهجه و شفاف سخن می‌گوید و اگر بخواهد از برخی مشکلات موجود بر سر راه این صنعت انتقاد کند، شفاف اعلام می‌کند، چنانکه تاکید دارد: سال 1394 سال سرنوشت‌ساز خواهد بود و خبر از ریزش‌ در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران می‌دهد. این عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی ایران تاکید می‌کند: از برترین تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند هستیم، مواد مصرفی که از آن استفاده می‌کنیم، از بهترین متریال‌های اروپایی است و حتی یک درصد هم از ضایعات استفاده نکرده و نخواهیم کرد و در بحث کنترل کیفی نیز آزمایشگاه فربد از بهترین آزمایشگاه‌های کنترل کیفی، برخوردار است، تاجایی که قدرت اجرایی این آزمایشگاه، برابر قدرت مدیریت عامل مجموعه می‌باشد که هر لحظه می‌تواند خط تولید را متوقف کند. این گفتگو را بخوانید؟

 پس از یک نوسان در فعالیت شرکت فربد، شاهد دگرگونی و انقلاب در تولید و عرضه پروفیل فربد به ویژه از اواسط سال جاری بودیم و شعار کیفیت غالب است، این سوال را به همراه دارد که چه اتفاقاتی رخ داده و یا قرار است، رخ دهد؟
ما از سال 1390 کار بهره‌برداری از مجموعه صنعتی کار تجارت فربد را آغاز و در طول سال 90 تنها از پروفیل‌های سری 70 خود رونمایی کردیم و اواخر سال بود که پروفیل‌های سری 60 را نیز به بازار عرضه کردیم.
 این تغییر به چه دلیل بود؟
با بررسی‌های به عمل آمده، متوجه این مهم شدیم که نیازمند یک سری محصولات تکمیلی هستیم تا سبد کالای فربد کامل شود. از آن روز به بعد، تمام تلاشمان را به کار بستیم تا اینکه در آذرماه امسال، سطح مقطع پروفیل‌های فربد به 35 سطح مقطع افزایش یافت از این بین 15 سطح مقطع سری 70 و 4 حفره (ضخامت رال A) است و در سری 60 هم 16 سطح مقطع (سه حفره در دو سری رال A و B) و 4 سطح مقطع کشویی به ثبت رساندیم. البته لازم به یادآوری است که پروفیل سری 60 فربد با سطح مقطع استاندارد رال B برای بازار اکونومی به ثبت رسیده و تولید می‌شود و در ادامه کار موفق شدیم تا خطوط تولید پروفیل‌های فربد را به 5 خط تولید رساندیم و تنها شرکتی هستیم که در هر دو استاندارد جهانی موفق شدیم و با افزایش خطوط تولید به ظرفیتی بالغ بر 6 هزار تن در سال دست یافتیم.
 این تغییر در استراتژی تولید با تغییر در رویکرد تجاری و تبلیغاتی فربد هم همراه بوده است. چرا؟
ببینید! پس از تغییر نگرشی که در تیم مدیریتی فربد شکل گرفت، تصمیم گرفتیم تا یک تیم 12 نفره فروش در مجموعه فربد تشکیل شود که 10 نفر در بخش فروش فعال هستند و 2 نفر هم کار پیشتیبانی فنی را در تیم فروش انجام می‌دهند. این تغییر و تحولات زیر ساختی، در واقع یک جهش بزرگ برای ما بود و این جهش از کمپین تبلیغاتی ما آغاز‌شد. به نحوی که از ابتدای آذرماه امسال فعالیت‌های گسترده تبلیغاتی با شعار و باورسازمانی شرکت مبنی بر کیفیت غالب است، کلید خورد و نقطه عطف آن در نمایشگاه بهمن ماه بود که فاز تبلیغات ما با برنامه فروش مشخص با توجه به رصد بازار تشکیل گردید.
 نقطه قوت و امتیاز و برتری فربد در این تغییر استراتژی صنعتی و تجاری چه خواهد بود؟
نقطه قوت فربد به غیر از دپوی محصولات با ظرفیت بالا این است که متنوع‌ترین سبد پروفیل و لمینت را در اختیار داریم و در کمتر از 24 ساعت کالا را تحویل خواهیم داد. از سوی دیگر با بررسی‌هایی که در بازار انجام دادیم تلاش داریم تا اشتباهات دیگر شرکت‌ها را انجام ندهیم.
 منظورتان چیست؟ شفاف‌تر توضیح می‌دهید؟
به جای انتخاب 300 نماینده که از چند پروفیل مختلف استفاده می‌کنند، 100 نماینده وفادار که تنها از پروفیل ما استفاده می‌کنند، را جذب خواهیم کرد، چرا که یکدست بودن نماینده‌ها برای‌مان بسیار حائز اهمیت جلوه می‌کند تا بتوانیم در عمل اثبات کنیم چرا کیفیت پروفیل‌های فربد غالب است. به غیر از همه این موارد چند عامل دیگر هم در سیاست کلی خود گنجانده‌ایم؛ یکی اینکه به هیچ عنوان کاهش قیمت نداشته‌ایم، چرا که شعار ما این است که کیفیت غالب است. دیگر اینکه ما هرگز از مواد ضایعات در تولیدات‌مان استفاده نمی‌کنیم و نکته مهم و کلیدیی که سیاست‌های فروش ما به گونه‌ای است که در کل کشور شریک تجاری نداشته و نخواهیم داشت. به نحوی که کلیه پنجره‌سازانی که به عنوان نمایندگان ما در سراسر کشور فعال هستند، از جمله بهترین پنجره‌سازان کشور محسوب می‌شوند و تاکید می‌کنم که این پنجره‌سازان فقط نمایندگان فربد بوده و فقط با پروفیل‌های فربد کار می‌کنند. نکته دیگر این است که فربد به هیچ عنوان نمایندگی پخش پروفیل در کشور ندارد، به این معنا که پنجره‌سازان همکار، پروفیل فربد را از جای دیگری تهیه نمی‌کند چراکه مسئولیت عرضه و توزیع مستقیم از طریق دفتر مرکزی و تیم فروش فربد انجام می‌گیرد و تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی همکار فربد، به طور مستقیم پروفیل را از خود شرکت تحویل می‌گیرند.
 چرا اصرار دارید که تیم فروش متمرکز باشید و به هیچ شرکتی نمایندگی فروش پروفیل فربد را نمی‌دهید؟
این امر به جهت جلوگیری از دامپینگ قیمت و کم‌کاری نمایندگان شکل می‌گیرد. واقعیت این است که ما یک سیستم بازدید داریم و هرماه از یک نمایندگی در سراسر کشور بازدید به عمل می‌شود و از نزدیک با مشکلات این نمایندگی‌ها آشنا شده و در صدد رفع معایب آن بر می‌آیند. از دیگر موارد مهم، ارتباط سهل‌الوصول، مستقیم و بی‌واسطه تولیدکنندگان محترم با مدیریت شرکت فربد خواهد بود. همچنین ثبات قیمت در محصولات فربد هم یک اصل است و تبلیغات مشترک با نمایندگان و شرکت‌های تولیدکننده در و پنجره همکار از جمله پیشنهادهایی است که ما به نمایندگان خود می‌دهیم و در این بین تمام تلاش ما بر این مهم استوار است که سود تولیدکنندگان همکار را افزایش دهیم و تنها دغدغه آنها تولید و نصب استاندارد در و پنجره باشد.
 در نمایشگاه امسال چه کالاهای جدیدی به بازار عرضه کردید؟
در نمایشگاه امسال 15 قالب جدید به سبد کالای ما اضافه شد که از این بین می‌توان به قالب‌های کشویی و سری 70 اشاره کرد، البته همگی این قالب‌ها از جمله قالب‌های گراینر اتریش می‌باشند. گفتنی است در نمایشگاه صنعت ساختمان که مرداد ماه برگزار می‌شود، چند قالب دیگر هم رونمایی خواهد شد که مانند گذشته ما را در زمره اولین‌ها در این صنعت قرار خواهد داد.
 هدف شما چه سهمی از بازار است ؟
نکته‌ای که در این خصوص باید متذکر شوم، این است که ما به دنبال در اختیار گرفتن کل بازار نیستیم، ما قصد داریم تا تنها 100 نماینده جذب کنیم که از تمام فرم‌ها و درخواست‌هایی که در نمایشگاه امسال در و پنجره در خصوص جذب نماینده به دستمان رسید 70 در صد جذب و اکنون تنها 30درصد ظرفیت خالی جهت جذب نماینده داریم. پس رمز موفقیت فربد را این‌گونه می‌توان برشمرد:
1- بزرگترین و کامل‌ترین سبد کالا.
2- بالاترین کیفیت محصول تولیدی.
3- بهترین شرایط پرداخت و تحویل محصول.
 چرا معتقد هستید کیفیت پروفیل فربد غالب است؟
ما نماد فربد را براساس شعار کیفیت غالب است، نهادیم چرا که اندیشه فربد بر پایه کیفیت است. ما در فربد از برترین تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند هستیم، مواد مصرفی که از آن استفاده می‌کنیم، از بهترین متریال‌های اروپایی است و حتی یک درصد هم از ضایعات استفاده نکرده و نخواهیم کرد. در بحث کنترل کیفی نیز آزمایشگاه فربد از بهترین آزمایشگاه‌های کنترل کیفی است و حتی به صراحت می‌گویم قدرت اجرایی این آزمایشگاه، قدرتی برابر مدیریت عامل مجموعه می‌باشد که هر لحظه می‌تواند خط تولید را متوقف کند.
 سیستم فروش شما چگونه است؟
در سیستم فروش ما نمونه کلیه پروفیل‌های تولید داخل و خارج ایران که در بازار موجود است، به عنوان نمونه و متر و مقیاسی خوب با پروفیل خودمان وجود دارد. هم پروفیل سری 70 و هم پروفیل سری 60؛ به این لحاظ که تیم فروش در ارائه توضیحات و مقایسه این دو نوع با یکدیگر بیش از پیش موفق جلوه کند.
 آیا به صادرات نیز نگاهی دارید؟
مقوله صادرات حقیقتا نیازمند بحث‌های حمایتی دولت است که تاکنون حمایتی از صادرات پروفیل صورت نگرفته است. به همین دلیل ما در ابتدا ترجیح می‌دهیم که با افزایش ظرفیت تولید ابتدا بازار داخل را اشباع کرده و بعد به صادرات فکر خواهیم کرد و تا کنون سهم ما از بازار 2500هزار تن است.
 چشم‌انداز پیش روی پروفیل فربد را چگونه می‌بینید و آینده صنعت پروفیل و در و پنجره را چگونه ارزیابی می‌کنید:
الان یک تیم جوان در شرکت کار تجارت فربد مشغول به کار است، البته فربد مانند یک گیاه پویایی می‌مانند که در حال ریشه دادن است. فراموش نکنید که همین تیم جوان دارای 5 تا 7 سال سابقه در صنعت هستند و همچنین مشاوران کارکشته و خبره‌ای در اختیار داریم و سعی می‌کنیم از اشتباهات دیگران درس بگیریم، باتوجه به این مهم که ما به دقت بازار را رصد می‌کنیم، باید اذعان کنم که بازار بسیار آشفته‌ای در این صنعت وجود دارد. در این بازار آشفته، کسانی باقی خواهند ماند که به کیفیت فکر می‌کنند. تولیدکنندگان بسیاری امروزه در صنعت حضور دارند، اما از این بین تنها 10 تولیدکننده قابل قبول وجود دارد. این همان پاشنه آشیل صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی ایران است و از دیگر مواردی که به این صنعت آسیب می‌زند، سیاست‌های غلط دولت است. مانند تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه و یا مسکن مهر که ضربه‌های سختی به پیکره صنعت وارد ساخته است. با این وجود سال 1394 سال بسیار تعیین کننده‌ای است چراکه شاهد ریزش‌های بسیاری در صنعت خواهیم بود. در ارتباط با چشم‌انداز پیش روی پروفیل فربد باید تاکید کنم که ارتباطات صنفی بسیار قوی در صنعت داریم که این نکته می‌تواند به پنجره‌سازان کمک شایانی کند. مثلا ارتباطاتی که با یراق‌فروشان داریم، می‌تواند بسیار حائز اهمیت جلوه کند. نکته دیگر بحث سیستماتیک بودن بحث فروش در فربد است که پیشنهاد بسیار زیادی برای مشتریان قائل هستیم و اساسا کل سیستم فروش کار تجارت فربد براساس اتوماسیون است.
 سیاست مشارکت فربد در نمایشگاه‌ها بر چه مبنایی استوار است؟
ما در هر نمایشگاه با حداکثر 2 یا 3 نماینده شرکت می‌کنیم. هدف‌مان از این حضور حداقلی نمایندگان در نمایشگاه به دلیل ایجاد رقابت در کیفیت است، ما سعی می‌کنیم از بهترین پنجره‌سازان در نمایشگاه استفاده کنیم. در نمایشگاه امسال هم با شرکت‌هایی چون رها پنجره و شرکت بهساز در نمایشگاه حضور داشتیم.
 چه پیشنهادی به نشریه پنجره ایرانیان دارید؟
با توجه به اینکه تنها نشریه و قدیمی‌ترین نشریه تخصصی این صنعت نشریه پنجره ایرانیان است، لذا نقش این نشریه نقشی بسیار راهبردی و حائز اهمیت است. شما در این نشریه می‌توانید با درج مطالب علمی و آموزشی در مباحث کیفیت و استاندارد‌های کیفی به پیشبرد صنعت کمک شایان ذکر کنید.
 و کلام پایانی ؟
امیدوارم در سال 94 شاهد خودبینی و تک‌بینی برند‌هایی که هم اکنون در بازار هستند، نباشیم. امیدوارم دیگر تولیدکنندگان با کاهش کیفیت تولید، دست به شکستن قیمت‌ها نزنند. به همه تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنم که فقط به لحظه فکر نکنید، بلکه به آینده توجه داشته باشید؛ شاید بحث کیفیت در کوتاه‌مدت خیلی تاثیرگذار نباشد، اما تنها عاملی که باعث پایداری و ثبات در صنعت می‌شود، بحث کیفیت است و دیگر هیچ. سال خوب و همراه با موفقیت برای تمامی فعالان صنعت آرزو می‌کنم و امیدوارم در سال آینده در سایه همراهی اعضای خانواده فربد، این باور را در بین فعالان صنعت ساختمان ایجاد کنیم که کیفیت پروفیل فربد، غالب است.


                                                   پنجره ایرانیان/ سال هشتم اسفند و فروردین شماره 90 -89


نظرات

عبدالرحیم گرگیج

باعرض سلام.آیانمایندگی درزاهدان قبول می کنید عبدالرحیم گرگیج

میر افغان مظفری

پروفیل خرید می کنم برای افغانستان

اا

سلام لطفا جهت دریافت نمایندگی تلفن تماس بدید

پژمان علوی نیا

سلام من چند سال قبل از مشتریان شما بودم و پروفیل سری 70 قهوه ای ازتون خرید کردم فقط یه مقدار از پروفیلا به صورت ناقص مونده و حیفم میاد ضایعاتش کنم ، اگه نواقصشو درخواست کنم که شامل مقداری مولیون و زوار میشه ، امکانش هست به صورت اندازه حدودی برش بشه و با باربری برامون بفرستین

ثبت نظر

ارسال