فرهاد امینیان در پاسخ به نظرات منعکس شده در گزارش پنجره ایرانیان از نهمین نمایشگاه در و پنجره تهران:

از سه سال پیش به دنبال تغییر زمان برگزاری نمایشگاه هستیم

نهمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته تهران از 13 تا 16 بهمن‌ماه 1396 در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد.
  • سه شنبه 1 خرداد 1397 ساعت 11:33

نهمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته تهران از 13 تا 16 بهمن‌ماه 1396 در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد. لازم به ذکر نیست که رکود حاکم بر صنعت ساختمان در چند سال اخیر تاثیر منفی زیادی بر شاخه‌های وابسته و زیرمجموعه صنعت ساختمان مانند صنعت در و پنجره گذاشته است. نمایشگاه تخصصی در و پنجره تهران نیز به‌مثابه ویترین صنعت در و پنجره کشور از عوارض این رکود در امان نبود و تاثیر این شرایط دشوار در شمایل کلی نمایشگاه به‌وضوح قابل‌مشاهده بود. این نمایشگاه که بزرگ‌ترین رویداد صنعت در و پنجره کشور است سال گذشته در حالی نهمین دوره خود را پشت سر گذاشت که بازهم با تغییراتی در نحوه برگزاری و اجرا مواجه بود. تغییر در هر موضوع و با هر ابعادی که روی دهد فی‌نفسه امری مثبت و روندی روبه‌جلو تلقی می‌شود اما گاهی این تغییرات که متاثر از جبر زمان و مکان است می‌تواند محل مناقشه جدی باشد. نمایشگاه در و پنجره تهران‌ در هر دوره شاهد تغییراتی است؛ تغییر در زمان، تاریخ و ساعت برگزاری نمایشگاه و پیامدهای آن، مهم‌ترین موضوعی است که مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه هرساله با آن دست‌به‌گریبان‌اند. نشریه پنجره‌ایرانیان بنا بر روال هرساله خود سال گذشته نیز ضمن مشارکت و برپایی غرفه در نمایشگاه، با حضور در غرفه برخی شرکت‌ها، پای درد دل فعالان صنعت در و پنجره نشست و گزیده‌ای از نقطه نظرات، گلایه‌ها و انتقادات این عزیزان را در گزارش مبسوط خود از نهمین دوره نمایشگاه تخصصی در و پنجره تهران منعکس کرد. خوشبختانه این گزارش موردتوجه قرار گرفت و مدیریت محترم نمایشگاه در و پنجره تهران نیز پس از مطالعه این گزارش ابراز تمایل کرد تا به برخی سوالات و انتقادات مطرح‌شده در این گزارش پاسخ گوید. نشریه پنجره‌ایرانیان ضمن ابراز خرسندی از احساس مسئولیت و پاسخگویی مدیریت نمایشگاه از این فرصت استفاده کرد تا شاید قدمی هرچند کوتاه در راه بهبود شرایط برگزاری و ارتقا سطح کیفی خدمات نمایشگاه در و پنجره تهران برداشته شود. در ادامه توجه شما را به مشروح گفتگو با مهندس فرهاد امینیان مدیرعامل شرکت بین‌المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران و رئیس ستاد برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته ایران جلب می‌کنیم.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

نمایشگاه تخصصی در و پنجره تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما برگزاری چنین نمایشگاهی چقدر ضرورت دارد؟

نمایشگاه در و پنجره تهران بزرگ‌ترین گردهمایی صنعت در و پنجره کشور است که در آن‌همه گروه‌های مرتبط اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان و تجار، ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش، تامین‌کنندگان مواد اولیه، سازندگان و اجراکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان در یک مکان گرد هم می‌آیند و ارتباط مستقیم و رودررو با یکدیگر دارند. این ارتباط موثر و مستقیم از طریق این نمایشگاه برقرار شده است. گردش اطلاعات تخصصی و صنفی در میان این گروه‌ها و به‌روز شدن اطلاعات، ایجاد حس رقابت‌پذیری و تعامل پایدار و سازنده و نیز آشنایی گروه‌های مصرف‌کننده با توانمندی‌ها و نوآوری‌های این صنعت از حداقل دستاوردهای پایه این نمایشگاه تخصصی است که به آنها باید دستاوردهای مورد به مورد برای شرکت‌کنندگان را نیز اضافه کرد که در این بحث پرداختن به تک‌تک آن‌ها موجب اطاله کلام می‌شود. در مورد ضرورت برگزاری این نمایشگاه نیز می‌توان به یک مثال ساده اشاره کرد که نمایشگاه‌های تخصصی ویترین صنف و صنعت مربوطه هستند. نبود نمایشگاه‌های تخصصی مانند این است که فروشگاهی را با تمامی امکانات و ملزومات تجهیز کنیم بدون اینکه ویترینی برای ارائه و معرفی محصول داشته باشیم. ضمن اینکه این ویترین جنبه بین‌المللی دارد. این نمایشگاه به‌ویژه با توجه به اینکه جزو نمایشگاه‌های مورد تایید اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها (UFI) است، توسط فعالان این صنعت در سایر کشورها پیگیری و رصد می‌شود. انجمن‌ها و اتحادیه‌های خارجی به‌طور مستمر از ما اطلاعات نمایشگاه و اطلاعات شرکت‌کنندگان در آن را درخواست می‌کنند و ما هم اطلاعات نمایشگاه به‌ویژه شرکت‌کنندگان را به آنها اعلام می‌کنیم. برای تشکل‌ها و مراکز خارجی بسیار مهم است که بدانند در بزرگ‌ترین رویداد تخصصی در و پنجره که در ایران برگزار می‌شود چه شرکت‌های ایرانی و خارجی و چه کشورهایی حضور دارند. در واقع آثار حضور در نمایشگاه تخصصی تنها در همان چهار روز برپایی آن نمودار نمی‌شود و تبعات ماندگار دارد.

با توجه به وجود نمایشگاه صنعت ساختمان تهران، آیا نیازی به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی زیرمجموعه صنعت ساختمان ازجمله نمایشگاه تخصصی در و پنجره وجود دارد؟

همیشه و در همه کشورها نمایشگاه‌های تخصصی نسبت به نمایشگاه‌های عمومی در اولویت هستند. در بعضی از کشورها در کنار نمایشگاه‌های تخصصی یک صنف یا صنعت خاص، نمایشگاه عمومی آن ‌هم برگزار می‌شود که نمایشگاه صنعت ساختمان تهران ‌هم فعلا به دلیل برخی از مصالح و سیاست‌ها هنوز در حال برگزاری است. ولی مطمئنا هیچ‌گاه یک نمایشگاه تخصصی یک صنف حذف نمی‌شود درحالی‌که نمایشگاه عمومی آن پابرجا باشد. هم‌اینک تنها در همین محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران هفده نمایشگاه تخصصی در حوزه صنعت ساختمان برپا می‌شود که همگی مخاطبان و علاقه‌مندان تخصصی و حرفه‌ای خود را دارند. در بسیاری از کشورها هم اصولا هیچ رویداد عمومی برگزار نمی‌شود و فقط نمایشگاه‌های تخصصی قابلیت برپایی دارند. به‌علاوه صنعت در و پنجره در کشورمان آن‌قدر مهم و بزرگ هست که شایستگی برخورداری از یک نمایشگاه کاملا تخصصی و مستقل را داشته باشد نه اینکه وابسته به یک نمایشگاه عمومی باشد.

مهم‌ترین مشکلات پیش روی شما در برگزاری نمایشگاه در و پنجره چیست؟

درحال‌حاضر عمده‌ترین مشکلات در راه برگزاری نمایشگاه ناشی از اتفاقات و سیاست‌های کلان کشور است. بی‌ثباتی در قوانین جاری، تصمیمات و سیاست‌های بعضا نابجا، سیاست‌های ارزی خلق‌الساعه، نوسانات شدید و غیرمنطقی نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، عدم اطمینان شرکت‌های خارجی درزمینه سرمایه‌گذاری یا همکاری با شرکت‌های ایرانی که آن‌هم عمدتا ناشی از عدم ثبات مقررات و عدم ثبات سیاست‌های ارزی است و همچنین رکود فراگیر صنعت ساختمان از مهم‌ترین مشکلاتی است که نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه در و پنجره را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. متاسفانه ارائه راهکار برای این‌گونه مشکلات خارج از حیطه مسئولیت ما است.

آیا میزان ‌همکاری مسئولان و حمایت مدیران دولتی از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کافی است؟

مسئولین دولتی در حوزه مرتبط همیشه از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حمایت کرده‌اند و در مواقع لزوم نیز همکاری خوبی دارند ولی مسلما این همکاری‌ها کافی نیست. ضمن اینکه برای مسئولان و متولیان صنعت نمایشگاهی، نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و کلا صنعت در و پنجره همواره از یک اهمیت و ارجحیت خاص برخوردار بوده است.

بخش خصوصی در بهتر برگزار شدن این نمایشگاه‌ها چه کمکی می‌تواند بکند؟

 اگر منظور از بخش خصوصی تشکل‌های مرتبط هستند، طبیعتا حمایت تشکل‌ها از نمایشگاه در جهت رونق بیشتر آن بسیار مهم است. در همه نمایشگاه‌هایی که در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شوند، انجمن‌ها و اتحادیه‌هایی که با موضوع نمایشگاه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط هستند در جهت ارتقاء کمی و کیفی نمایشگاه همراهی می‌کنند. در واقع همه تشکل‌های مرتبط اعضایی دارند که واجد شرایط مشارکت در نمایشگاه هستند، بنابراین همه این اعضا چه در نمایشگاه شرکت کنند و چه حضور نداشته باشند همگی به‌نوعی ذی‌نفع هستند و نمایشگاه بر فعالیت و سرنوشت آنها تاثیرگذار است. ما به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه، شرکت‌های مختلف تولیدی، بازرگانی و خدماتی مرتبط به‌عنوان شرکت‌کنندگان و تشکل‌های ذی‌ربط همگی اجزاء یک حلقه هستیم که تلاش‌هایمان در ارتقاء و بهبود شرایط صنف در و پنجره اثرگذار است، بنابراین در کنار هم بودنمان و اشتراک مساعی و دیدگاه مشترک داشتن در جهت بهبود وضعیت نمایشگاه موجب می‌شود همه باهم از برپایی این نمایشگاه تخصصی انتفاع داشته باشیم چه ازنظر مالی و چه ازنظر حرفه‌ای. البته ما به‌عنوان برگزارکننده در هیچ حوزه صنفی ورود نمی‌کنیم چون اصولا در حیطه کاریمان نیست ولی تمام تلاشی که در جهت ارتقاء سطح نمایشگاه به کار می‌بندیم، منشا آثار مثبت و مفید در حوزه صنفی مربوطه خواهد بود که از این آثار همه گروه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

در گفتگوهایی که با مشارکت‌کنندگان نمایشگاه در و پنجره سال 96 انجام دادیم، عموما از زمان، تاریخ و ساعت برگزاری نمایشگاه و تغییراتی که هرساله در آن صورت می‌گیرد انتقاد داشتند؛ برای رفع این مشکل چه تدابیری اتخاذ کرده‌اید؟ البته، این انتقاد شامل سه مورد است: تاریخ برگزاری نمایشگاه که عموما در بهمن‌ماه است، این‌که نمایشگاه در چه روزهایی از ایام هفته برگزار شود و ساعات شروع و پایان کار روزانه نمایشگاه که آخرین دوره از ساعت 9 تا 17 بود.

هر سه موردی که ذکر شد ازنظر ما وارد است. مسلما ما هم از منظر و زاویه دید شرکت‌کنندگان در نمایشگاه به مسائل نمایشگاه نگاه می‌کنیم. دیدگاه ما در این موارد نه از جنبه منافع شرکتی خودمان و نه دفاع از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. تمامی تلاشمان‌ هم این است که مصالح و منافع شرکت‌کنندگان و فعالان این صنعت تامین شود. ولی متاسفانه هر سه مورد وابسته به عوامل جبری است که نه‌تنها از عهده ما بلکه از عهده شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز به‌عنوان متولی صنعت نمایشگاهی خارج است. در مورد روزهای برگزاری، روال معمول این‌چنین است که هر نمایشگاه برای برپایی به 10 روز زمان نیاز دارد. سه یا چهار روز برای آماده‌سازی و غرفه سازی، چهار روز برای برگزاری و دو روز برای جمع‌آوری؛ بنابراین ازآنجاکه این بازه زمانی 10 روزه است، اینکه افتتاح یک نمایشگاه از کدام روز هفته آغاز شود و در کدام روز خاتمه یابد در هرسال تغییر می‌کند. بعضی از سال‌ها در چهار روز آخر هفته برگزار می‌شود ولی این اتفاق در همه‌سال‌ها امکان‌پذیر نیست. درحال‌حاضر تعداد نمایشگاه‌هایی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود تمام ایام سال را در برمی‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که به‌محض خاتمه یک نمایشگاه بدون هیچ فاصله‌ای باید نمایشگاه بعدی شروع شود. اگر قرار باشد که نمایشگاه‌ها در چهار روز آخر هر هفته برگزار شوند لازمه‌اش آن است که در فاصله بین هر دو نمایشگاه متوالی چند روز خالی داشته باشیم که در این صورت در هرسال تعداد روزهایی که نمایشگاهی برپا نمی‌شود آن‌قدر زیاد خواهد بود که کلا تعدادی از نمایشگاه‌ها از تقویم حذف خواهند شد. در مورد ساعات برگزاری هم مشکلات ترافیکی شهر تهران، ایجاب می‌کند که نمایشگاه‌ها بعد از ساعت پیک ترافیک در صبح آغاز و قبل از شروع پیک ترافیک در عصر پایان یابد. تصمیم‌گیری در باب این موضوع هم فقط برعهده شرکت سهامی نمایشگاه‌ها نیست و علاوه بر شرکت مذکور، شورای عالی ترافیک، شورای تامین استان و استانداری هم در تعیین ساعات کار نمایشگاه‌ها صاحب‌نظر و رای هستند. متاسفانه زیرساخت‌های شهری ما به‌گونه‌ای نیست که مثل خیلی از کشورهای دیگر بتوانیم نمایشگاه‌ها را از بعدازظهر تا پاسی از شب برپا کنیم و این موضوع هم فقط مشکل محل دائمی نمایشگاه‌ها نیست، سایر مکان‌هایی هم که در تهران در آنها نمایشگاه برپا می‌شود این مشکل را دارند حتی در سایت شهر آفتاب هم که به‌نوعی خارج از شهر محسوب می‌شود اگر از ساعات پیش از ظهر استفاده نشود و کل زمان نمایشگاه از بعدازظهر تا شب باشد با حجم سنگین ترافیک ورودی و خروجی اتوبان تهران قم و بزرگراه‌های اصلی ورودی تهران مواجه می‌شود و درحال‌حاضر ساعات بازدید آن سایت هم مشابه محل دائمی نمایشگاه‌هاست. بقیه مکان‌ها هم که در داخل شهر قرار دارند با همین معضل روبه‌رو هستند.

در خصوص زمان کلی برگزاری نمایشگاه در و پنجره باید عرض کنم که ما از سال 94 یعنی تقریبا از سه سال پیش به دنبال تغییر زمان برگزاری نمایشگاه هستیم ولی به دلیل فشردگی تقویم نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران این امکان فراهم نشد. ضمن اینکه وسعت نمایشگاه در و پنجره و تعداد زیاد سالن‌های آن‌ هم کار جابه‌جایی را دشوارتر کرده است. اگر این نمایشگاه یک رویداد کوچک در حد سه یا چهار سالن بود می‌شد آن را در کنار یک نمایشگاه بزرگ‌تر در زمان دیگری قرار داد که البته در آن صورت هم طبیعتا امکان استفاده از سالن‌های مناسب وجود نداشت. ولی چون نمایشگاه در و پنجره یک نمایشگاه بزرگ است تنها در صورتی امکان جابه‌جایی آن هست که یک نمایشگاه بزرگ دیگر که در زمان مورد نظر ما و در همین سالن‌ها برپا می‌شود حذف شود تا بتوانیم نمایشگاه در و پنجره را جایگزین آن کنیم. البته ما همچنان پیگیری و تلاش‌هایمان را برای جابه‌جایی زمان این نمایشگاه ادامه می‌دهیم و حتی اگر در سال 97 این امکان فراهم نشود برای سال 98 حتما این جابه‌جایی را محقق خواهیم کرد. در این زمینه حتی انجمن‌های فعال در نمایشگاه مثل انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی و انجمن سازندگان در و پنجره نیز تلاش‌هایی را انجام دادند و مذاکراتی را با مدیران و مسئولان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به انجام رساندند که متاسفانه بی‌نتیجه بود. البته در این زمینه مدیران شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران ‌هم مقصر نیستند و دست آنها هم برای جابه‌جایی نمایشگاه‌ها بسته است.

 ولی باید به این نکته هم اشاره‌کنم که مشکل اصلی کم رونق شدن نمایشگاه، زمان برپایی آن نیست بلکه رکود صنعت ساختمان است، وگرنه تا چند سال پیش که این رکود فراگیر بر صنعت ساختمان حاکم نشده بود هیچ‌کس در مورد زمان برگزاری نمایشگاه در و پنجره صحبتی نمی‌کرد و استقبال از آن‌ هم بسیار زیاد و فزاینده بود، به‌طوری‌که نمایشگاه به‌سرعت از سه سالن در سال نخست برپایی آن به هشت سالن در سال سوم و به سیزده سالن در سال ششم توسعه یافت. رکود صنعت ساختمان از بعد از دوره ششم نمایشگاه آغاز شد و به دنبال آن درخواست‌ها برای تغییر زمان برگزاری نیز آغاز شد. ولی درهرصورت همان‌گونه که عرض کردم با توجه به مناسبات و تعامل خوبی که با مدیران شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی داریم انشاالله ما خودمان نهایتا یک سال دیگر این تغییر زمان را محقق خواهیم ساخت.

به گفته برخی مشارکت‌کنندگان هزینه‌ای که بابت غرفه‌ها دریافت می‌شود بسیار گران و حتی از برخی نمایشگاه‌های مطرح دنیا مانند نمایشگاه نورنبرگ و استانبول بیشتر است؛ دلیل آن چیست؟

هزینه غرفه‌های ریالی که در مقایسه با کشورهای دیگر واقعا کم است. غرفه‌های ریالی در نمایشگاه در و پنجره که گرید A هستند هر مترمربع یک‌صد و بیست هزار تومان است که به 30 دلار هم نمی‌رسد. در کدام کشور می‌توان با 30 دلار در نمایشگاه حضور یافت؟ البته دلیل پایین بودن این نرخ حمایت از تولیدکننده داخلی است ولی در مورد غرفه‌های خارجی و ارزی بله من هم موافقم که در مقایسه با خیلی از کشورها به نسبت کیفیت خدمات ارائه‌شده رقم بالایی است. ضمن این‌که این تعرفه مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده است و از عهده ما خارج است.

میزان خدمات داخلی نمایشگاه نسبت به هزینه‌ای که دریافت می‌شود و در حد نام و نشان یک نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی نیست؛ چه تدبیری برای بهبود این خدمات اندیشیده‌اید؟

خدماتی که مربوط به سالن‌ها و محوطه باز محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران می‌شود در اختیار صاحب سایت است که همان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و هیچ‌یک از برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی دخل و تصرفی در امکانات فیزیکی و خدمات ارائه‌شده توسط صاحب سایت ندارند.

به نظر می‌رسد هرساله از میزان استقبال صنعتگران و مشارکت‌کنندگان نمایشگاه کاسته می‌شود؛ دلیل این اتفاق چیست و چه راهکاری برای آن پیشنهاد می‌دهید؟

به نظر من مشکل اصلی در این خصوص رکود حاکم بر صنعت ساختمان است. به‌هرحال شرایط برگزاری نمایشگاه در این چند سال اخیر تغییری در جهت نزول نداشته ولی متاسفانه رکود حاکم بر فعالیت صنف که ناشی از رکود ساختمان است پابرجا بوده است. اگر این رکود پایان یابد مطمئن باشید که مجددا نمایشگاه با همین شرایط رونق بیش از گذشته خواهد یافت. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مشکلات ناشی از روابط خارجی چه در حوزه‌های اقتصادی و چه در حوزه‌های سیاسی که کشور ما سال‌هاست با آنها درگیر است نیز مانع از توسعه و پیشرفت بخش بین‌الملل نمایشگاه شده است. در زمینه ارائه راهکار، چنانچه راهکار در حوزه برگزاری نمایشگاه باشد فکر می‌کنم باید از ظرفیت‌های سایر استان‌های کشور بیشتر استفاده کنیم ولی در خصوص دو مشکل اساسی دیگری که به آنها اشاره شد من صاحب‌نظر نیستم.

به نظر شما برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چه میزان در بهبود شرایط صنعت و ایجاد رونق در بازار اثرگذار است؟

اثرگذاری برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در بهبود شرایط صنعت و ایجاد رونق در بازار یک اصل و واقعیت غیرقابل انکار است. اصولا فلسفه برگزاری نمایشگاه‌ها به‌ویژه نمایشگاه‌های تخصصی هم همین است.

برنامه‌تان برای نمایشگاه در و پنجره سال 97 چیست و اگر خبر جدیدی در این خصوص دارید اعلام کنید؟

همان‌گونه که عرض کردم نمایشگاه سال 97 هم در بهمن‌ماه برگزار می‌شود و انشاالله از سال 98 زمان برگزاری نمایشگاه تغییر خواهد یافت. امور اجرایی نمایشگاه سال جاری از اوایل مردادماه آغاز می‌شود که اطلاع‌رسانی آن طبق روال انجام خواهد شد. در ضمن قرار بود که امسال تعرفه نمایشگاه‌ها افزایش یابد که خوشبختانه با تلاش‌های به‌عمل‌آمده این موضوع فعلا مسکوت مانده است. ولی به‌هرحال به‌احتمال‌قوی امسال آخرین سالی است که نمایشگاه‌ها با این قیمت برگزار می‌شوند و از سال 98 شاهد افزایش تعرفه مشارکت خواهیم بود.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 128-خرداد97

 


ثبت نظر

ارسال