گفتگوی با مدیران دو شرکت SMS و OMAV در دفتر پایا افزار فلز:

بزرگان اکستروژن آلومینیوم در ایران

پنجره ایرانیان: سفر مدیران دو شرکت معظم تولیدکننده ماشین ‏آلات اکستروژن آلومینیوم به ایران در سپیده ‏دم پسا برجام، می ‏تواند خبر خوبی برای اهالی صنعت در و پنجره ‏سازی کشورمان باشد.
  • سه شنبه 21 اردیبهشت 1395 ساعت 8:21

 روشن است که با برچیده شدن تحریم‏ ها دریچه‏ های ترقی و پیشرفت یک‏به یک به روی تولیدکنندگان کشورمان گشوده می ‏شوند. در اوائل اسفندماه 1394 بود که مطلع شدیم، شرکت پایا افزار فلز به مدیریت مهندس حمید ترابی، مدیران شرکت آلمانی SMS و شرکت ایتالیایی OMAV را به ایران دعوت کرده و شرایطی را فراهم آورده است تا آنها از مراکز مختلف تولیدی کشورمان دیدن کنند. بنابراین فرصت مناسبی بود تا مصاحبه ‏ای را ترتیب دهیم با این مهمانان عالی‏ قدر، و با فعالیت این دو شرکت که از اعتباری جهانی برخوردار هستند، آشنا شویم. در گفتگوی پنجره ایرانیان با دکتر هانسیورگ هوپ (Hansjorg Hoppe)، مدیر فروش شرکت SMS و دیوید زامپردی (David Zamperdi)، مدیر فروش شرکت OMAV، هر دو از توانمندی صنعت آلومینیوم کشورمان، با وجود عقب افتادگی از دانش و فناوری ‏های روز ناشی از تحریم ‏ها، ابراز شگفتی کردند و آمادگی کامل خود را برای انتقال دانش نوین و راه ‏اندازی خطوط تولید پیشرفته در ایران اعلام داشتند. ضمن تشکر از مدیریت محترم پایا افزار فلز که مقدمات انجام این مصاحبه را فراهم آوردند، با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

لطف کنید درباره پیشینه و فعالیت‏ های شرکت خود توضیح دهید.
هانسیورگ هوپ: گروه SMS، یک هلدینگ آلمانی بزرگ است که شرکت‏ های بسیاری را در زیرمجموعه خود دارد. این گروه در زمینه تولید فلزات و شکل دهی فلزات در حال فعالیت است. در واقع می ‏توان گفت ریخته ‏گری و تولید فولاد، آهن، فلزهای زنگ نزن، آلومینیوم، برنج و مس فعالیت‏ های اصلی این گروه را تشکیل می‏ دهد.
سه دفتر اصلی گروه SMS، در سه شهر دوسلدورف، مونشن‏ گلادباخ و هیلشن‏ باخ آلمان واقع است. همچنین در چین و هندوستان کارگاه و دپارتمان مهندسی و یک دپارتمان مهندسی نیز در آمریکا دارند. البته در بسیاری از کشورهای جهان مانند برزیل و امارات متحده عربی، دبی، دفاتر ارائه خدمات یا دفتر نمایندگی گروه SMS مشغول به کار هستند. به این نکته نیز باید اشاره کنم که این گروه در حال حاضر 14 هزار کارمند دارد و گردش مالی این شرکت در سال پیش 5 میلیارد یورو بوده است.
دیوید زامپردی: شرکت OMAV همزمان با شکل ‏گیری صنعت آلومینیوم تولد یافته است. می‏ توان گفت، حکایت OMAV داستان زیبای آلومینیوم است. شرکت OMAV در سال 1952 در شمال ایتالیا و در شهر برشا تاسیس شد و در حال حاضر سومین نسل از بنیانگذار آن مدیریت شرکت را برعهده دارد. این مجموعه هم ‏اینک 190 پرسنل دارد که در بخش ‏های مختلف مجموعه مانند دپارتمان‏ های فروش، تکنیکال، برق، نرم ‏افزار و کارگاه ‏های تخصصی جوشکاری و اسمبل کردن ماشین ‏آلات و میزها و همین طور دپارتمان خدمات پس از فروش در حال کار هستند.
شرکت OMAV به غیر از ایتالیا در کشور چین نیز کارخانه ‏ای را احداث کرده است که تولیدات آن فقط در بازار چین عرضه می‏ شود. همچنین یک دفتر در آمریکا داریم که در زمینه فروش و خدمات پس از فروش فعالیت می ‏کند. غیر از این، در بسیاری از کشورهای دیگر نیز نماینده تجاری داریم.

شرکت شما در زمینه صنعت در و پنجره و نمای آلومینیوم دقیقا چه فعالیت ‏هایی دارد؟
هانسیورگ هوپ: در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم و همچنین در و پنجره و نمای ساختمان لازم است که به مواد مرغوبی دسترسی داشته باشیم. به همین جهت گروه SMS، سهام یکی از شرکت‏ های بسیار معتبر در زمینه تولید و ریخته‏ گری بیلت‏ های آلومینیوم را خریداری کرده است. در نتیجه به‏ واسطه این شرکت، گروه SMS واحدهای ریخته ‏گری‏ آلومینیوم را برای مشتریان راه ‏اندازی می‏ کند و در ادامه خطوط اکستروژن مورد نیاز نیز برای مشتریان نصب می ‏شود. این گروه در 55 سال گذشته 1800 خط اکستروژن آلومینیوم راه ‏اندازی کرده است.
دیوید زامپردی: این شرکت از دو مجموعه بزرگ به نام‏ های OMAV COMBUSTION و OMAV FOSHAN تشکیل شده است. زمینه فعالیت اوماو کومباستیان عملیات حرارتی است؛ یعنی ساخت کوره‏ های بیلت، پیش گرم بیلت و قالب و همین طور کوره ‏های پیرسختی که معروف به کوره‏ های اِی‏جیک است. OMAV FOSHAN نیز تولید سیستم ‏های پس از تولید پروفیل آلومینیوم را بر عهده دارد؛ به این معنا که وقتی پروفیل آلومینیوم از اکستروژن بیرون می ‏آید، لازم است توسط یک سیستم انتقال جهت استرچ شدن به میز کار منتقل گردد. این سیستم ‏ها در واقع میزهایی هستند که انتقال پروفیل آلومینیوم را بر عهده دارند و در واقع هندلینگ سیستم آلومینیوم را تولید می ‏کنند که شامل یک سری تجهیزات ریزتری هم می ‏باشند.
یکی از امتیازات روند تولید ما این است که کلیه دستگاه ‏های ساخته شده را در محل راه ‏اندازی کرده و تست می ‏کنیم تا نقائص احتمالی آنها را برطرف کنیم. بنابراین هیچ محصولی قبل از تست شدن برای مشتریان ارسال نمی ‏شود.

هدف شما از حضور در بازار ایران چیست؟
هانسیورگ هوپ: همانطور که می ‏دانید میان دو کشور ایران و آلمان از گذشته‏ های دور روابط بسیار خوبی برقرار بوده است و ایرانیان بسیاری نیز در آلمان زندگی می‏ کنند. پیش از برقراری تحریم های بین ‏المللی علیه ایران، ما بازار بسیار خوبی در ایران داشتیم و چندین خط را راه ‏اندازی کرده بودیم. در این سال‏ ها ما منتظر بودیم تحریم‏ ها به پایان برسند تا دوباره روابط خود را با ایرانیان برقرار کنیم. البته باید این مطلب را اضافه کنم که در دوره تحریم‏ ها نیز هیچگاه روابط خود را با ایران به‏ طور صددرصد قطع نکردیم. یعنی با اینکه امکان فروختن ماشین ‏آلات به ایران را نداشتیم، اما خدمات خود را به دستگاه ‏هایی که در ایران مشغول به کار بودند هرگز قطع نکرده و در این سال‏ ها ارتباط خود را با این دوستان حفظ کردیم. در آن دوره کار برای هر دو طرف واقعا دشوار بود و ما بسیار خوشحالیم که ارتباطات دو کشور از سر گرفته شده است.
دیوید زامپردی: بازار ایران شبیه کودکی است که نیاز به مراقبت دارد. البته وقتی می ‏گویم کودک نه از این جهت که دانشی ندارد، بلکه از این جهت که به ‏تازگی تحریم ‏ها لغو شده ‏اند و ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. آینده صنعت آلومینیوم ایران را بسیار روشن می ‏بینم، چراکه قابلیت‏ های بسیاری را در بازار و صنعتگران ایران مشاهده کردم و ما اینجا آمده ‏ایم تا از این صنتعگران حمایت کنیم. در نظر داشته باشید که ارتباط و همکاری ما با مشتریان خود همانند شریکان تجاریمان است. ما با مشتریان خود ابتدا دوست شده و سپس به عنوان شریک تجاری آنها را در نظر می‏ گیریم. در حال حاضر ایران در نقطه شروع خود قرار گرفته است و از نظر من این بهترین زمانی است که ما به ایران آمده ‏ایم.
با توجه به بازدیدهایی که از مراکز تولیدی کشورمان داشته ‏اید، وضعیت صنعت آلومینیوم در ایران را چطور می‏ بینید؟
هانسیورگ هوپ: حقیقتا انتظار نداشتم در ایران با چنین وضعیتی مواجه شوم. زیرا با توجه به تحریم ‏ها و همچنین تکنولوژی قدیمی مراکز تولیدی، تصور بر این بود که صنعت آلومینیوم در ایران بسیار رنجور و ناکارآمد شده باشد، با این حال، مشاهده کردیم که صنعتگران ایرانی با چنین وضعیت و کمبودهایی، با تولید محصولات باکیفیت به ‏خوبی نیاز بازار ایران را تامین می‏ کنند و این امر برای ما واقعا غافلگیرکننده بود. حتی ماشین‏ آلاتی که پیش از انقلاب وارد ایران شده بودند هنوز در حال کار هستند، و این واقعا عجیب است. باید بگویم که برای من بسیار جالب و البته غافلگیرکننده است که شما چگونه توانسته‏ اید با این تجیهزات اندک و عدم برخورداری از دانش و اطلاعات لازم، چنین تولیداتی داشته باشید.
دیوید زامپردی: در ابتدای تاسیس شرکت OMAV که به بیش از 60 سال پیش بازمی‏ گردد، این شرکت نیز امکانات چندانی را در اختیار نداشت، اما در همه این سال‏ ها با کوشش و تلاش پیشرفت کرد تا به جایگاه امروز خود رسید. به نظر من، وضعیت صنعت آلومینیوم ایران نیز به همین صورت است، و ما به کمک یکدیگر می ‏توانیم سطح این صنعت در ایران را به سطح اروپا برسانیم.

به نظر شما آیا تولیدکنندگان ایرانی می ‏توانند با استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا، ایران را به یکی از مراکز اصلی صنعت آلومینیوم در منطقه تبدیل کنند؟
هانسیورگ هوپ: صدر در صد. با توجه به استعداد و توانایی‏ هایی که مشاهده کردم، ایران می‏ تواند به یکی از قطب ‏های آلومینیوم جهان تبدیل شود. زیرا ایران در این زمینه از تجربه بسیار بالایی برخوردار است و تا جایی که من دیدم فقط از فقدان دانش، ماشین ‏آلات و تجهیزات مدرن رنج می ‏برد، که البته این امر قابل بهبود است. برای نمونه، ظاهرا در ایران دانش به ‏روزی برای ساخت قالب وجود ندارد، در حالی که برخورداری از این دانش کیفیت تولیدات را افزایش می‏ دهد. به ‏هر حال مسائل موجود در صنعت آلومینیوم، همگی مشکلاتی از این دست هستند که به نظر من قابل برطرف شدن می‏ باشند.

آیا ممکن است شرکت شما در ایران سرمایه ‏گذاری مستقیم کند؟
هانسیورگ هوپ: فعلا برنامه ‏ای برای این کار نداریم. در حال حاضر ما در ایران هستیم تا فضای موجود در بازار ایران را بسنجیم و سطح همکاری خود را با تولیدکنندگان ایرانی ارتقا دهیم. همچنین در زمینه ورود دانش نوین به ایران به همکاران خود در این کشور کمک کنیم.
با این حال، شرکت ‏های بزرگی را می‏ شناسم که در حال رصد بازار ایران بوده و در صدد هستند برای احداث مراکز تولیدی در ایران سرمایه‏ گذاری کنند. در قدم اول شرکت ما به دنبال تاسیس دفتر در ایران است و تلاش داریم که سطح همکاری‏ های خود را افزایش دهیم.
دیوید زامپردی: ما تصمیمی جهت سرمایه ‏گذاری مستقیم جهت احداث کارخانه نداریم، زیرا فلسفه وجودی شرکت ما فقط تولید تجهیزات و ماشین آلات برای تولید پروفیل آلومینیوم است، نه اینکه در جایی دیگر سرمایه‏ گذاری مستقیم داشته باشیم. اما در مناطقی که لزوم آن را احساس کنیم دفتری برای ارائه خدمات پس از فروش تاسیس می‏ کنیم. همانطور که اشاره کردم ما در آمریکا چنین دفتری دایر کرده ‏ایم. تلاش شرکت OMAV همواره این بوده است که مشتریان ما در تمامی نقاط جهان در کمتر از 24 ساعت خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.

در پایان اگر مطبی باقی مانده است، بفرمایید.
هانسیورگ هوپ: توجه داشته باشید که دو شرکت SMS و OMAV دو گروه مجزا از یکدیگر نیستند. در واقع تخصص شرکت SMS در زمینه تولید پرس ‏های اکستروژن آلومینیوم است و شرکت OMAV نیز متخصص در امر تولید و نگهداری سیستم‏ های انتقال پروفیل یا همان هندلینگ سیستم است. این دو شرکت برای حضوری نیرومندتر در بازار با یکدیگر همکاری نزدیک داشته و خدمات کاملی را به مشتریان ارائه می ‏دهند؛ به‏ نوعی این دو شرکت با همکاری یکدیگر، در قالب یک مجموعه یکپارچه فعالیت‏ های همدیگر را تکمیل می‏ کنند. لازم است در پایان، این نکته را نیز اضافه کنم که ما به دنبال روابط طولانی با مشتریان خود هستیم؛ همانطور که سال ‏هاست برندهایی مانند شوکو و رینرز با تکنولوژی ما مشغول به تولید هستند و ما نیز در همه این سال‏ ها روابطی گرم و صمیمی با آنها داشته ‏ایم.
دیوید زامپردی: در اینجا می ‏خواهم تاکید کنم، ما به ایران نیامده ‏ایم که فقط یک دستگاه بفروشیم، بلکه ما در اینجا به دنبال شریکان و دوستانی به‏ صورت طولانی مدت هستیم، چرا که ما می‏ خواهیم در اینجا حضور داشته باشیم؛ و در واقع سرمایه‏ گذاری ما نیز همین خواهد بود. سرمایه ما، دانش و تجهیزات ما خواهد که به کشور شما خواهیم آورد؛ و برای انجام این کار مهم به کمک شما نیاز داریم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 103 ــ اردیبهشت 95


ثبت نظر

ارسال