در گفتگوی اختصاصی با رئیس اتحادیه آلومینیوم شیراز مطرح شد:

بیش از چهل سال تجربه در خدمت استان فارس

پنجره ایرانیان: صنایع در و پنجره دهقان یکی از قدیمی ‏ترین مجموعه‏ هایی است که در شهر شیراز مشغول فعالیت است.
  • یکشنبه 18 بهمن 1394 ساعت 10:42

 شاید کسی در استان فارس نباشد که در صنعت در و پنجره‏ سازی مشغول فعالیت باشد، اما این مجموعه و شخص آقای جواد دهقانی را نشناسد. ایشان با بیش از چهار دهه تجربه در این صنعت هم‏ اکنون در راس یکی از تولیدکنندگان خوشنام کشور قرار دارد که به تولید در و پنجره ‏های یو.پی.وی.سی و آلومینیوم به‏ صورت همزمان می‏ پردازد. ضمن اینکه آقای دهقانی سال‏ های بسیاری است که تجربه کاری خود را در اختیار اتحادیه آلومینیوم منطقه قرار داده و به ‏عنوان ریاست اتحادیه آلومینیوم شیراز مشغول خدمت رسانی به این صنعت و مردم شیراز می ‏باشد. به همین منظور، پای گفتگو با وی نشستیم و از چند و چون صنایع در و پنجره دهقان پرسیدیم. همچنین فعالیت‏ های اتحادیه آلومینیوم شیراز را از ایشان جویا شدیم. یکی از نکات جالب توجه که در سخنان آقای دهقانی به چشم می ‏آمد، خبر احداث یک شهرک اختصاصی برای صنعتگران بخش آلومینیوم از جمله تولیدکنندگان در و پنجره در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی شیراز بود. این طرح را به فال نیک گرفته و با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

صنایع در و پنجره دهقان از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیب‌هایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟
من از سال 1351 کار را آغاز کرده و در سال 1361 یک کارگاه کوچک تولید در و پنجره راه ‏اندازی کردم. بنای کار را به درستکاری و صداقت پیشه کردم و الحمدالله خداوند هم کمک کرد و تا به امروز همین روش را سرلوحه کار خود قرار دادم .
در طول این مدت فراز و نشیب‏ های بسیاری داشتیم، در طول دوره جنگ تحمیلی که آلومینیوم کمیاب بود، تعاونی‏ ها تشکیل شدند و من هم عضو هیئت مدیره تعاونی صنعت آلومینیوم‏ کاران شیراز بودم. خیلی سختی ‏ها را پشت سر گذاشتیم اما با پشتکار، تلاش و توکل به خدا، به موفقیت رسیدیم. هم ‏اکنون نیز در کارگاه تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی و در و پنجره آلومینیوم مشغول به کار هستیم.

شما در زمینه یو.پی.وی.سی فعالیت می ‏کنید یا آلومینیوم؟
مدت 34 سال مشغول به تولید در و پنجره آلومینیوم بودم ومدت 9سال است که در هر دو زمینه آلومینیوم و یو.پی.وی.سی مشغول فعالیت هستیم.

در حال حاضر شرکت شما چه محصولات و خدماتی ارائه می‏ دهد؟
صنایع در و پنجره دهقان انواع در و پنجره ‏ها را از جنس یو.پی.وی.سی و همچنین آلومینیوم اختصاصی تولید و در اختیار مصرف‏ کنندگان قرار می‏ دهد. همچنین در زمینه ساخت دکور و پارتیشن نیز فعالیت داریم.
درباره مواد اولیه مصرفی خود توضیح دهید. از چه نوع پروفیل‏، یراق ‏آلات و شیشه ‏ای استفاده می‏ کنید؟
برای تولید در و پنجره ‏های آلومینیومی از پروفیل آبسکون و یو.پی.وی.سی از کارپن ترکیه استفاده می‏ کنیم. یراق‏ آلاتی را نیز که در تولیدات خود به ‏کار می‏ بریم، عموما ترک بوده و در صورت درخواست و سفارش مشتری، از یراق‏ آلات روتو آلمان استفاده می ‏کنیم. پارتیشن و دکور را نیز از آلومینیوم اراک و آلومرول نوین تهیه می ‏کنیم. ام.دی.اف مورد استفاده ما نیز ترک بوده و شیشه‏ های ما نیز همه استاندارد و با گاز آرگون هستند.

کیفیت محصولات تولیدی شما در چه سطحی قرار دارد؟
کیفیت محصول ما درجه یک می‏ باشد. مجموعه ما دارای تندیس کیفیت از پیشتازان کیفیت ایران، لیسانس بهترین در و پنجره‏ ساز از ترکیه، دیپلم مشتری‏ مداری و رضایت مشتری از کشور نروژ و صنعتگر نمونه استان فارس در سال 1393 می باشد.

 آیا بازاری که در آن فعال هستید، به شیراز محدود می‏ شود، یا با شهرها و استان‏ های دیگر هم کار می ‏کنید؟
به غیر از شیراز و شهرهای مختلف استان فارس، در شهرهای بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز فعالیت داریم. به ‏طور کلی صنایع در و پنجره دهقان این آمادگی را دارد که در نقاط مختلف پاسخگوی مشتریان باشد.

به نظر شما یک پنجره مطلوب از چه ویژگی‏ هایی باید برخوردار باشد؟
یک پنجره خوب و مطلوب باید از پروفیل درجه یک و باکیفیت تهیه شود و زیر نظر یک استادکار ماهر ساخته شده باشد و دارای ویژگی‏ های منحصر به‏ فردی باشد.

جهت جلوگیری از ورود پنجره‏ های نامرغوب در بازار چه راهکارهایی وجود دارد؟
بهترین راهکار آگاهی دادن است، مصرف‏ کننده باید مطلع باشد که یک پنجره مرغوب و استاندارد چه ویژگی‏ های باید داشته باشد. هر اندازه که سطح آگاهی و شناخت عموم بالاتر برود، به همان میزان فروش جنس بی‏ کیفیت در بازار مشکل ‏تر خواهد شد. البته این کار را شما با کادر ورزیده و مطلع و آگاه خود، به‏ خوبی انجام می ‏دهید.
در حال حاضر من مسئول اتحادیه صنف آلومینیوم‏ کاران می ‏باشم و با نظام مهندسی و دیگر ارگان‏ ها در ارتباط هستم و درباره ویژگی‏ های یک پنجره خوب و باکیفیت به آنها توضیح می ‏دهم و در شهر شیراز تا آنجا که بتوانم کارگران را به انجام کار درست و استاندارد تشویق می ‏کنیم.

فکر می‏ کنید چه عاملی سبب توزیع محصولات بی‏ کیفیت در بازار می ‏شود؟
در وهله اول پروفیل‏ های بی‏ کیفیت و ارزان‏قیمت سبب به‏ وجود آمدن این شرایط شده است. در مرحله دوم کارگرهای بی ‏تجربه که وارد این حرفه شدند. مخصوصا کارگاه‏ هایی که فقط سودهای کوتاه‏ مدت برایشان مهم است، با به ‏کارگیری کارگران غیرماهر، در حال ضربه زدن به این صنف هستند.

به نظر شما وجود محصولات بی‏ کیفیت چه تاثیری بر کلیت صنعت در و پنجره دوجداره برجای می‏ گذارد؟
به نظر من، هم ‏اکنون نیز تاثیر خود را در بازار گذاشته است. با ساخت پنجره‏ های بی‏کیفیت و ارزان، نگاه مردم به پنجره دوجداره که واقعا یکی از بهترین پنجره‏ هاست، تغییر می‏ کند. با اینکه این پنجره‏ ها بهترین ابزار برای جلوگیری از اتلاف گرمایش و سرمایش ساختمان‏ ها به‏ شمار می‏ آید و به همین دلیل سازمان بهینه‏ سازی مصرف سوخت نیز آن را تائید و سفارش کرده، با این حال، متاسفانه بسیاری از مصرف ‏کنندگان را آزرده کرده است. دلیل این امر هم فقط سودجویی برخی افراد و وجود اجناس بی ‏کیفیت و نامرغوب در بازار می‏ باشد.
از چه زمانی به ریاست اتحادیه آلومینیوم شیراز رسیدید و تاکنون چه فعالیت ‏هایی در آن صورت داده اید؟
از سال 1363 عضو هیئت مدیره اتحادیه بوده‏ ام و سه دوره متوالی است که ریاست اتحادیه را برعهده دارم و خدمات بسیاری انجام داده ‏ام و در حاضر هم در صدد راه ‏ا‏ندازی یک شهرک آلومینیوم و تولید در و پنجره در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی شیراز می ‏باشم.

آیا با تشکل‏ های صنفی خارج از شیراز، مثلا در تهران، نیز در ارتباط هستید؟
بله ما هم با اتحادیه صنف محترم آلومینیوم کاران تهران در ارتباط هستیم هم با انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی.

به نظر شما تشکل‏ های صنفی اعم از انجمن‏ ها و اتحادیه ‏ها، چه نقشی در ارتقای کیفیت تولیدات در و پنجره می ‏توانند داشته باشند؟
نقش بسیار مهمی می‏ توانند داشته باشند. برای نمونه، در حال حاضر اتحادیه آلومینیوم شیراز تفاهم ‏نامه‏ ای را با سازمان فنی و حرفه‏ ای به امضا رسانده است که امتحان فنی را خود اعضا فنی اتحادیه اخذ می‏ کنند. چند کلاس آموزشی و همایش نیز برگزار نیز کرده ‏ایم که با استقبال بسیار خوبی هم رو به ‏رو بوده است.

شرایط فعلی بازار در و پنجره‏ های آلومینیومی و یو.پی.وی.سی از نظر شما چگونه است؟
می ‏دانیم که مدتی است رکود سنگینی بر کل صنعت ساختمان و در نتیجه صنعت در و پنجره ‏سازی حاکم شده است. البته این رکورد مختص نقطه ‏ای خاص از کشور نبوده و سراسر ایران را مبتلا کرده است. امید ما این است که هر چه زودتر رونق به این بازار بازگردد، زیرا بسیاری از کارگاه ‏های ما در شرف تعطیلی هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است خسارات جبران‏ ناپذیری بر اهالی این صنف وارد آید.

آینده صنعت در و پنجره را در شیراز و همچنین در کل بازار ایران چگونه ارزیابی می کنید؟
در و پنجره یکی از اصلی ‏ترین ارکان ساختمان به ‏شمار می‏ رود. از این جهت لازم است که استادکاران ما در ساخت آن دقت بیشتری کنند و کیفیت کار برای آنها اهمیت بالایی داشته باشد تا این صنعت روز به‏ روز پیشرفت کند.

در پایان اگر مطلبی باقی مانده است، بفرمایید.
اینجانب از دولت محترم خواهش می‏ کنم، کمک به تولید را در سر لوحه کار خود قرار دهد تا کارگاه‏ های ما یکی پس از دیگری تعطیل نشوند.
دستگاه ‏های مختلف دولتی باید طرح ‏های مناسب و کارساز را اجرا کنند، نه اینکه بیایند وام 25 میلیون تومانی خودرو بدهند. این وام چه کمکی به تولید می ‏تواند بکند، جز اینکه آلودگی هوا را بیشتر کرده و مردم را مقروض کند.
به نظر اینجانب اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می‏ شود که تولیدات خوبی داشته باشیم به ‏گونه ‏ای که بتوانیم بعد از برطرف کردن نیاز خود، به کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشیم.
در انتها از مدیریت و کارکنان مجله پربار پنجره ایرانیان که با آگاهی کامل و با انتشار مطالب خوب و ارزنده به این صنعت کمک بسیاری می‏ کنند، تشکر می‏ کنم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 100 ــ بهمن 94


ثبت نظر

ارسال