درخشش ترسیم آریا با نرم افزار ترنج 2

پنجره ایرانیان:اگر بگوییم که مهندس سبزپوشان یکی از پرمشغله‌ترین وخلاق‌ترین‌ها در زمینه تولید نرم‌افزار است، خلاف نگفته‌ایم. گفتگوی ویژه این شماره را با این مدیر توانا بخوانید تا شما هم با ما هم عقیده شوید.
  • جمعه 13 اردیبهشت 1392 ساعت 11:42

مهندس سبزپوشان با سبد کامل نرم‌افزار برگشت

اشاره: اگر بگوییم که مهندس سبزپوشان یکی از پرمشغله‌ترین وخلاق‌ترین‌ها در زمینه تولید نرم‌افزار است، خلاف نگفته‌ایم. گفتگوی ویژه این شماره را با این مدیر توانا بخوانید تا شما هم با ما هم عقیده شوید. چه اینکه تولید نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف با پلت‌فرم (بستر)‌های گوناگون و حضور درخشان در سمینارهای داخلی و خارجی افتخاری برای ایران است. چه می‌شد که اگر جفاهای بعضی از مدیران در جهت همیاری با ایشان نباشد و ایشان با انرژی کامل‌تر در خدمت ایران و ایرانی باشد.

جناب مهندس چند سالی بود که از شما بی خبر بودیم تا اینکه در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت درب وپنجره تهران باحضوری ناگهانی ولی موفق، ظاهر شدید :

برای مشاهده فایل پی دی اف گفتگو  اینجا کلیک کنید:

هنگامی‌که من نرم‌افزار ترنج نسخه 1.0 که تا نسخه 1.09 هم تغییراتی درآن اعمال شد- را تولید و در اولین نمایشگاه درب و پنجره تهران ارائه نمودم، شرکت‌های محترمی که برنامه را ارزیابی نمودند برای تکمیل نمودن برنامه، بنده را به مجموعه تولیدی خود فرستادند تا با نکات فنی بیشتری آشنا شوم که می‌توان به شرکت‌های فناور پلاستیک سپاهان، رنگین پروفیل کویر، ویستابست، لوتوس، مانی‌کارن یا دیاکو کیش اشاره کرد. نرم‌افزار ترنج یک خطا نداشت، ولی کمبودهای بسیاری داشت مانند بحث مالی، انبار، هر شکل منتظم یا غیر منتظم، و... این بود که تبلیغ را متوقف کردم و تقریباً هیچ فروشی نداشتم تا اینکه بتوانم نسخه 2 را تولید کنم. در خلال جمع‌آوری مطالب فنی و آنالیز داده‌ها، با چند تکنولوژی جدید نرم‌افزاری همراه شدم و با ترجمه و آشنایی با آن تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی، توانستم ترنج دو را با مجموع پنج سال تحقیق، به انجام برسانم.

چرا شما یک نرم‌افزار خارجی را فارسی نکردید؟ ابزارهایی که برای این کار موجودند. یا چرا نام نرم‌افزار خود را تغییر ندادید؟

چرا باید این کار رابکنم؟ نرم‌افزار ترنج یک، که تولید خودم است و ترنج 2 هم نرم‌افزار پیشرفته‌ای است که مانند ترنج یک ولی با قابلیت‌های فراوان. این درست است که صنعت درب و پنجره در ایران نوپا است و در اروپا حداقل دارای پنجاه سال سابقه و بالطبع نرم‌افزارهای آنان بسیار قوی و کار آمد است، ولی تولید این نرم‌افزار یک ایده جدید برای تولید درب و پنجره بود. در خلال تولید، مالک نرم‌افزار

RaWorkshop (شما می‌توانید با همین اسم در اینترنت جستجو کنید) نمایندگی فروش در ایران را به بنده پیشنهاد کرد و چند نسخه‌ای را در اختیار بنده نهاد. بنده دریافتم، می‌توان نرم‌افزار ایشان را تبدیل به فارسی کرد. ولی من باید بتوانم با ایده خودم و همکاری اساتید فن، یک نرم‌افزار متفاوت تولید کنم و نباید چنین عمل دور از اخلاق را انجام دهم. مطالب ابتدای همین مصاحبه را دوره کنید وببینید که چه می‌دهیم و چه بدست می‌آوریم؟

مگر این نسخه جدید چه قابلیت‌هایی دارد که قابل اعتنا باشد ؟

ببینید! از آنجایی که هیچ نرم‌افزاری را مبنا قرار ندادم، برای تولید این نرم‌افزار در چند جای آن ایده کاملا جدید و خلاقانه را پیاده‌سازی کردم که اصلا مشابه ندارد. برای مثال می‌توانم به موارد ذیل اشاره کنم:

تعریف تیپ پروفیل به صورت کاملاً حرفه‌ای ولی فوق‌العاده ساده، حتی پروفیل رنگی یا لمینیت و طرح‌دار، طبق کاتالوگ شرکت تولیدکننده پروفیل، و استفاده از آن در محیط ترسیم و چاپ نقشه‌های کاملاً رنگی و منطبق با واقعیت. تعریف تیپ پروفیل توسط مشتری انجام می‌شود وحتی می‌تواند یک تیپ پروفیل را به صورت ترکیبی تعریف نماید: برای مثال فریم یونی‌وین با ساش وین‌تک و مولیون آورتا را به عنوان یک تیپ پروفیل تعریف و برای تولید استفاده کند. با این تعریف، تولید کننده می‌تواند هر لحظه با آمدن یک پروفیل جدید، توسط هر کارخانه تولید پروفیل، یا وارد کننده پروفیل، منتظر من برنامه‌نویس نمی‌ماند که پروفیل را برای او تعریف و ارسال کنم و در قبال آن مبلغی را مطالبه کنم و زمانی را ضایع گردانم.

تعریف شیشه حتی به صورت دکوراتیو و یا با گرفتن عکس از شیشه با آرم شرکت شیشه‌ساز با قیمت خرید و فروش

تعریف یراق به صورت ماتریسی که یکی از خلاقیت‌ها در این تعریف است. این الگوریتم توسط نماینده شرکت وینکهاوس مورد تایید قرار گرفت و می‌توان تمام یراق‌های موجود، در نرم‌افزار، توسط مشتری تعریف کرد.

تمام تعاریف فوق می‌تواند یکبار تعریف شود و به بقیه نرم‌افزارهای دفتری یا تبلتی ارسال شود و آنها فقط با دستور دریافت، تیپ پروفیل، یراق یا شیشه را وارد نرم‌افزار خود کنند.

تعریف اشکال کمانی و هر شکل غیر منتظم که آن هم یکی از خلاقیت‌های نرم‌افزار ماست.

ترسیم‌ها به صورت آزاد و طبق طرح‌های مشتری می‌باشد. این‌گونه نیست که برای مثال چند درب و پنجره را در اختیار کاربر قرار دهیم و او ملزم به استفاده از یکی از آنها باشد و در صورتی که حالتی دیگر مورد نیاز باشد، ما مجبور به طراحی اولیه باشیم و سپس در اختیار کاربران نرم‌افزار قرار دهیم. و دوباره بحث مبلغ و زمان.

ذخیره کردن فاکتورها با اعمال تخفیف روی آیتم‌های ساخت.

ذخیره دریافت‌های مالی یک پروژه و مانده دریافتی

گزارش‌های متنوع تولید و تمام رنگی و ذخیره سوابق برش.

مهمترین قابلیت آن چند زبانه بودن نرم‌افزار است که اکنون دارای زبان انگلیسی و فارسی و بستر روسی، فرانسه و عربی است. این نکته را هم اشاره کنم با توجه به تکنولوژی برنامه‌نویسی، در صورتی که کاربر، زبانی به جز این زبان‌ها را بخواهد قادر هستم که در طی مدت دو روز، فقط دو روز، هر زبانی را به برنامه اضافه کنم.

*در خلال صحبت‌های خود اشاره کردید به پلت‌فرم‌های مختلف، منظور چیست؟

همان‌طور هم که شما در نمایشگاه ملاحظه فرمودید،  آنچه که باعث شد، تجمع بازدیدکنندگان، راهرو مقابل شرکت ما را مسدود کند، ارائه قابلیت‌های اینترنتی و تبلت نرم‌افزار درب و پنجره برای اولین بار در ایران، بود.

یعنی با نرم‌افزار اینترنتی ما، مشتری درب و پنجره را انتخاب کرده و با وارد کردن طول و عرض، در نهایت یک پیش فاکتور را دریافت می‌کند. در مرحله بعد، شرکت، یک کارشناس را برای برداشت اندازه با تبلت، به محل مشتری ارسال می‌کند و بعد از ثبت سفارش و صدور پیش فاکتور، آنها را از همان جا به دفتر یا کارخانه ایمیل می‌کند.

جناب مهندس با این همه تعدد نرم‌افزار، نحوه فراگیری چگونه است؟

ببینید تجربه‌ای که من در نرم‌افزار ترنج 1 داشتم، را برای ترنج 2هم پیاده‌سازی کردم. در ترنج 1 هنگام فروش نرم‌افزار، شرط می‌گذاردم که تا دو هفته جوابگو نیستم و مشتری باید فیلم کامل ترنج را ملاحظه کند و مانند آن عمل کند و بعد از دو هفته اگر سوالی هست، عنوان نماید که در عمل بعد از دو هفته هیچ سوالی باقی نمی‌ماند زیرا فیلم، به صورت کامل نکات برنامه را آموزش می‌داد.برای ترنج 2 و تبلت و نرم‌افزار اینترنت هم، راهنمای کاملا استاندارد وجهانی

chm به صورت دسته‌بندی کامل، تولید نموده‌ام و هم فیلم کامل برنامه را ساخته‌ام که با مشاهده آن فیلم و راهنما، کاربران کاملاً به نرم‌افزار اشراف پیدا می‌کنند.

با این تجربه‌های کارآمد، آیا نرم‌افزاری دیگری را نیز تولید نموده‌اید؟

بله. من همزمان با تولید نرم‌افزار ترنج، چهار نرم‌افزار با حیطه استفاده در نفت و گاز تولید نمودم که در کنفرانس بین‌المللی

IGRC فرانسه، WGC مالزی، سمینار بین‌المللی لوله و صنایع وابسته و سمینار بین‌المللی صادرات نرم‌افزار مورد قبول واقع شد و خوشبختانه یک خودنویس تمام طلای لامبورگینی ایتالیایی جایزه گرفتم، ولی در بازگشت و ارائه آنها، متاسفانه توسط بعضی از دولتمردان و مسئولین، تمام آن نرم‌افزارها به عنوان یک سی‌دی حداکثر هزار تومانی دیده می‌شود!

من تمام نرم‌افزارها را در سخت‌ترین شرایط ممکن تولید نمودم ولی افتخار می‌کنم که نرم‌افزارهایی تولید شده‌اند که در خور توجه است. با توجه به ترجمه و تجربیاتی که از سال 68 تا الان دارم، می‌توانم هر نرم‌افزاری را در مدت حداکثر 6 ماه تولید کنم و اگر مقدور شود، بعضی از تجربیات را به صورت مدوّن و کتاب، برای دانشجویان و برنامه‌نویسان، قلمی‌نمایم و بهره علم خود را ارئه دهم و خدمتی اندک به مردان و زادگان این مرز و بوم نموده باشم.

با این ترافیک کاری و تعدد محصولات، ارائه نرم‌افزار‌ها چگونه خواهد بود؟

ما برای مشتریانی با هر قدرت مالی و سلیقه، محصولی مناسب از نرم‌افزار ترنج را پیشنهاد می‌کنیم. ترنج 2 یا 2 با نسخه‌های نمایندگی، دفتری، استاندارد، کارگاهی و حرفه‌ای، همچنین برنامه اینترنت و تبلت، هر نیازی را پاسخگوست. باز هم اشاره می‌کنم که فیلم‌های آموزشی، تمامی‌رازها و رمزهای نرم‌افزارهای ترنج را بازگو می‌کند و مشتریان را به دنیای دانائی و دیجیتال رهنمون می‌کند. اشاره می‌کنم که کسی که حداقل دارای تحصیلات متوسطه باشد، می‌تواند از نسخه‌های ترنج بهره ببرد.

در ضمن با توجه به نرم‌افزارهای متعددی که تولید نموده‌ام بعضی از شرکت‌های محترم، پیشنهاد در اختیار گرفتن امتیاز ترنج را نموده‌اند که برای بنده هم قابل قبول است که فقط امتیاز ترنج‌ها را به یک مجموعه‌ای توانا واگذار نمایم و خود ضمن اینکه حامی ترنج باشم، نرم‌افزارهای دیگرم را نیز مدیریت کنم. که البته بنده در حال بررسی پیشنهاد‌ها هستم و این موضوع جای بحث مکفی دارد تا در صورت توافق، هر دو طرف به یک نتیجه برد - برد برسیم.

نکته ناگفته؟

اگر آنچه که تاکنون انجام داده‌ام خوب بوده و مورد پسند واقع گردیده است، لطف خدا بوده است و اگر اشتباهی صورت گرفته، از بنده است که امیدوارم با تذکر و بخشش شما، بهتر انجام وظیفه نمایم. بر خود لازم می‌دانم از مساعدت‌های خوب و بی‌دریغ شرکت محترم دیاکوکیش به خصوص مدیریت محترم آن، که بنده را در خلال این چند سال یاری فرموده‌اند، تشکر فراوان داشته باشم.

همچنین عملکرد‌های دوستان عزیزم آقای مهندس شامی و شاکری‌نیا را قابل تحسین یافته‌ام که امیدوارم صنعتگران محترم با تهیه مناسب از نرم‌افزارها تولید درب و پنجره، حمایت خود را مستدام بخشند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 77، اسفندماه1392

 

 

 


ثبت نظر

ارسال