خانه‌سازی در بافت فرسوده اصفهان

پنجره ایرانیان: مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان اصفهان بر ضرورت ایجاد یک الگوی مناسب برای احیای بافت فرسوده تاکید کرد و گفت: با اعتبار یک هزار و 520 میلیارد ریال تاکنون بیش از 8200 واحد مسکونی در محدوده بافت فرسوده مصوب استان اصفهان احداث شده است.
  • چهارشنبه 21 خرداد 1393 ساعت 11:55

غلامرضا عمرانی اظهار داشت: برای احداث این واحدهای مسکونی در بافت‌های مصوب فرسوده شهری استان اصفهان تاکنون بالغ بر یک هزار و 520 میلیارد ریال تسهیلات به مالکان پرداخت شده است.

وی افزود: هم اکنون در استان اصفهان حدود 7 هزار و 184 هکتار بافت فرسوده مصوب در34 شهر این استان وجود دارد که بیشترین میزان بافت فرسوده در بین شهرهای استان مربوط به شهرهای اصفهان با دو هزار و 157 هکتار، کاشان با 770 هکتار ،نجف آباد با 570 هکتار و خمینی شهر با 418 هکتار است.

وی با اشاره به دو روش احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور گفت: حمایت از ساخت و سازهای مردمی ‌و مداخله مستقیم دولت ازجمله اقدامات دولت در راستای افزایش امنیت اجتماعی و فرهنگی و توسعه و آبادانی بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: در بخش حمایت از ساخت و سازهای مردمی‌ این شرکت با هدف ترغیب و تشویق مالکان بافت‌های فرسوده اقدام به پرداخت تسهیلات تخفیف نیم بهای هزینه صدور پروانه کرده است. وی افزود: تسهیلات احیا و نوسازی بافت فرسوده امسال به 300 میلیون ریال برای احداث هر واحد مسکونی افزایش‌یافته که بانک‌های سپه، مسکن ، ملی ، صادرات و تجارت و بانک رفاه کارگران از جمله بانک‌های عامل برای ارایه تسهیلات است.

وی در ادامه به روش دوم احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور و مداخله مستقیم دولت در این اراضی در سه بخش اشاره کرد و گفت: بخش اول شامل احیاء و مرمت ابنیه تاریخی و ایجاد کاربری مناسب درآنها مانند اداری، خدماتی، گردشگری و بخش دوم شامل ساماندهی محورهای تاریخی گردشگری و بهبود دسترسی‌ها در بافتها که نمونه آن محور جماله، دردشت، جویباره و حمام قاضی در اصفهان، کلوان نایین، علوی کاشان، دربند و بنی طباء در آران وبیدگل و... می‌باشد و بخش سوم اجرای پروژه‌های نوسازی بصورت الگو در بافت‌های فرسوده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان اصفهان در ادامه به عمده مشکلات فراروی بهبود و نوسازی وضعیت بافت‌های فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: مجهول و فاقد سند بودن و قول‌نامه‌ای بودن اکثر پلاک‌های محدوده بافت‌های فرسوده و مشکلات حدود ملک و انحصار وراثت و نامناسب بودن شکل ظاهری ملک و مهاجرت مالکان و مشکلات فرهنگی و اجتماعی از جمله مشکلات مالکان در این بافت‌ها است.

وی با اشاره به برنامه پنجم و الزام دولت در نوسازی ده درصد از بافت‌های فرسوده در هر سال گفت: در حال حاضر قوانین مناسبی مانند قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد که شایسته است ظرفیت‌های لازم جهت اجرای آن در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی شود تا شاهد رونق جدی احیا و نوسازی و بازسازی در بافت‌های فرسوده باشیم.

غلامرضا عمرانی یگانه راه حل ممکن رهایی از مشکلات و نوسازی بافت‌های فرسوده را در مشارکت مردم و مالکان بافت‌های فرسوده دانست و گفت: دولت باید اعتماد‌سازی مناسبی در بین مردم انجام دهد تا به طور خودکار شاهد حضور مردم در امر نوسازی باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان اصفهان گفت: درحال حاضر سیاست این شرکت به عنوان بازوی اجرایی دولت بر توسعه فرهنگ مشارکت مردمی‌ در نوسازی بافتهای فرسوده شهر استوار است که در این راستا پرداخت تسهیلات، جبران تخفیفات شهرداری و حمایت از حضور بخش خصوصی ازجمله این حمایت‌ها است. وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد الگوی مناسب جهت احیا و نوسازی بافت فرسوده گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین راه‌کار‌های اجرایی نوسازی بافت فرسوده با حضور مردم اجرای پروژه‌های تفکیک مجدد اراضی با مشارکت مردم می‌باشد.

غلامرضا عمرانی افزود: مشارکت و همیاری مردم و مالکان واحدهای مسکونی ،مهمترین ویژگی و نکته قوت طرح الگوی مشارکتی مردمی‌است. وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در محله همت‌آباد اصفهان از جمله آموزش عمومی‌ و چهره به چهره اهالی و ساکنین محله منجر به تشکیل تعاونی احیاء و نوسازی محله را فراهم ساخته که تا‌کنون با استقبال شایسته مالکین روبرو شده و پیش‌بینی می‌شود با پیشرفت کار و افتتاح دفتر نوسازی محله این استقبال به 100درصد برسد. وی ادامه داد: در شهر نجف آباد و محله نوید این شهر نیز با راه‌اندازی دفتر خدمات نوسازی محلات هم اکنون شاهد پیشرفت چشمگیر نوسازی این محله فرسوده هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان اصفهان به اهمیت راه‌اندازی دفاتر خدمات نوسازی در محلات اشاره و اظهار کرد: این دفاتر در سه حوزه تسهیل‌گری، کارگزاری و مدیریت در محدوده‌های بافت فرسوده فعالیت می‌کنند که از مهم‌ترین اهداف آنها برقراری ارتباط با مردم و نمایندگان آنها بمنظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های ساکنان محله‌ها و بالا‌بردن سطح آگاهی آنها از تسهیلات و امتیازات و بخشودگی‌ها و فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت در بین مالکان و ساکنان وسایر اشخاص حقیقی و به طور خاص تحقق شعار "شهرسازی با مردم و برای مردم" است.


ثبت نظر

ارسال