اکثر ساخت و سازهای در تبریز روی خط زلزله

رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ساخت وسازهای وسیع در شمال شهر تبریز که روی خط گسل واقع است، انجام گرفته و امن ترین نقاط شهر برای گورستان ها منظور شده است.
  • دوشنبه 28 بهمن 1392 ساعت 15:44

شهرام دبیری، روز دوشنبه در نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی زمین‌شناسی زمین‌لرزه در شهر تبریز افزود: می‌توان در جایی که گسل است ساخت و ساز کرد، اما این ساخت و سازها و بلند مرتبه‌سازی‌ها مستلزم بکارگیری تمهیدات و اصول ایمنی و استاندارد جهانی است. وی ادامه داد: دو هزار و 500 هکتار از بافت شهری تبریز فرسوده است و معادل آن نیز حاشیه‌نشینی و ساخت و سازهای غیرمقاوم وجود دارد.
دبیری با اشاره به بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینان تبریز گفت: این شورا با بکارگیری سیاست‌های تشویقی بدون دریافت هزینه از کسانی که اقدام به مقاوم‌سازی کنند، حمایت می‌کند.
وی تاکید کرد: شورای شهر با همکاری استانداری و تمام نهادهای مرتبط برای ایجاد تغییرات اساسی در بافت فرسوده و حاشیه‌نشین تبریز تلاش می‌کند تا چالش‌های عمده در یک دوره پنج ساله حل و فصل شود. وی با اشاره به ساخت بزرگراه شمالی تبریز بدون مطالعه در خاک آن منطقه اظهار کرد: متاسفانه نبود مطالعه کافی و رانش‌هایی که در این منطقه رخ داده موجب موج‌دار شدن سطح بزرگراه و عامل تصادفات بسیار در آن شده است.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز ابراز امیدواری کرد: با برگزاری چنین همایش‌های بین‌المللی بتوان از نتایج تحقیقات و مقالات ارایه شده به راهکاری اصولی و کاربردی در ساخت و سازهای ایمن دست یافت.
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این همایش گفت: در سال‌های اخیر ساخت و سازها به صورت مدیریت شده به طرف گسل تبریز هدایت شد و به جای اینکه توسعه شهر به سمت جنوب باشد، به طرف شمال سوق یافت.
ایرج شهین باهر افزود: شهر تبریز به جهت قرار گرفتن بر روی خط گسل بارها لرزیده و به تلی از ویرانی تبدیل شده است.
وی با تاکید بر رعایت اصول ایمنی در ساخت وسازها گفت: وجود گسل و لرزه خیز‌بودن تبریز واقعیتی انکارناپذیر است، زیرا این شهر قابلیت زلزله بالای هفت ریشتر را هم دارد. وی با ابراز تاسف از اینکه ساخت نماهای سنگی در تبریز به یک فرهنگ تبدیل شده، گفت: رغبت شهروندان به نماهای سنگی و همچنین نماهای شیشه‌ای غیراستاندارد در مواقع بروز بحران‌هایی مثل زلزله مخاطره‌آمیز است.
شهین باهر افزود: مطابق با نتایج مطالعات پهنه بندی تبریز، در صورت وقوع زمین‌لرزه شبانه‌ای با قدرت 7.5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در این کلانشهر، 440 هزار نفر در ثانیه‌های نخست کشته خواهند شد.
وی گفت: وجود گسترده نماهای سنگین سنگی و نماهای غیراستاندارد شیشه‌ای در شهر موجب خواهد شد همین زمین‌لرزه در ساعات میانی روز نیز این میزان تلفات را داشته باشد.
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تبریز افزود: آنچه در زمان وقوع زمین‌لرزه مطرح می شود صرفا دوام ساختمان‌ها نیست، بلکه بحث تاب‌آوری شهری یکی از مسایل مهم مطرح در زمان وقوع زمین‌لرزه است.

وی تاکید کرد: اگر مدیریت بحران در مناطق شهری بتواند شاخص‌های مختلف را در قالب نظام‌های تعریف شده بررسی و زمینه پایداری آن‌ها را تحقق بخشد، ساز و کاری ایجاد می‌شود تا حد آستانه این شاخص‌ها تنزل نیابد و به این ترتیب شاهد تاب‌آوری کالبد شهرها و آمادگی بیشتر مردم در مقابله با سوانح غیرمترقبه خواهیم بود.
سی و دومین همایش عمومی و نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی زمین‌شناسی زمین‌لرزه، زلزله‌شناسی، مهندسی زلزله و زمین ساخت به مدت سه روز در تالار اندیشه ائل گلی تبریز برگزار می‌شود.


نظرات

محمد زینی زاده

بعد این همه کنگره هاکی به داد این جوانها میرسید.

ثبت نظر

ارسال