نقش پنجره درعدم انتقال انرژی داخل ساختمان

بخش تحقیق و توسعه شرکت آلومینیوم کوپال اصفهان
  • چهارشنبه 5 آبان 1400 ساعت 14:9

یکی از دغدغه‌های امروزی بشر کمبود ذخایر انرژی در سیاره زمین است. بخش ساختمان یکی از بزرگ‌ترین منابع هدر رفت انرژی محسوب می‌شود و در ساختمان‎های مسکونی یکی از عمده‎ترین مشکلات کشورهای درحال‌توسعه به شمار می‏رود که دارای اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی است؛ و بیش از یک‌سوم انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص داده که ارزش آن، به قیمت جهانی، سالیانه بالغ‌بر شش میلیارد دلار است که بدون شک سهم قابل‌توجهی از هزینه‌های یک کشور را در برمی‌گیرد که در صورت تداوم مصرف بیش‌ازحد انرژی علاوه بر دامن زدن به مسئله بحران انرژی در جهان، سبب تشدید آلودگی محیط‌زیست نیز می‌گردند.

تاکنون روش‌های مختلفی به‌منظور کاهش و بهینه‌سازی در مصرف انرژی مورد استفاده قرار گرفته است. محدود بودن منابع انرژی و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آن، بهینه‌سازی مناسب ساختمان‌ها را از دیدگاه مصرف انرژی ضروری می‌سازد. در این راستا جهت‌گیری مناسب ساختمان‌ها به‌منظور کاهش بارهای حرارتی، برودتی و جلوگیری از اتلاف انرژی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. به همین منظور در اینجا سعی داریم نقش پنجره را که یکی از ارکان اصلی و جدایی‌ناپذیر ساختمان است در هدر رفت و تبادل انرژی بررسی کنیم.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته سهم 40-50 درصدی در اتلاف انرژی در ساختمان‌ها مربوط به پنجره‌ها است که البته در انتقال حرارت هدایتی و تشعشعی نقش بسزایی را در هر مجموعه ساختمانی دارند. در حقیقت اگر جزئی‌تر بخواهیم بیان کنیم به‌طور متوسط نقش پنجره در انتقال حرارت در ساختمان‌های تجاری در حدود ۳۱% بار سرمایشی و ۱۷% بار گرمایشی و همین انتقال حرارت برای ساختمان مسکونی  ۳۴% بار سرمایشی و ۲۳% بار گرمایشی تخمین زده می‌شود. بنابراین بر اساس چنین آماری نقش پنجره در اتلاف انرژی ساختمان کاملا مشهود بوده و به‌طور واضح اهمیت مکانیزم مدل کردن انتقال حرارت در پنجره‌ها را روشن می‌سازد به‏گونه‏ای که بتوانیم با طراحی مناسب و استفاده از پنجره مناسب کمک شایانی در کاهش مصرف انرژی سالیانه ساختمان انجام داده باشیم.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال پانزدهم-شماره 169/آبان 1400


ثبت نظر

ارسال