ساخت و ساز دوستدار محیط زیست

  • یکشنبه 1 اردیبهشت 1392 ساعت 2:26

مفهوم "ساختمان سبز" به ساخت سازه‌ای اشاره دارد که کمترین میزان آسیب را به محیط زیست وارد کرده و در آن از فناوری‌ها و مواد دوستدار محیط زیست استفاده می‌شود. امروزه با افزایش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای و روند نگران کننده تغییرات آب و هوایی، حفاظت از محیط زیست به هر طریق ممکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.در حقیقت، حفاظت از محیط زیست برای حیات آینده سیاره زمین ضروری بوده و تک تک افراد و گروه‌های یک جامعه باید به آن توجه داشته باشند.اگر حفاظت از محیط زیست انجام نشده و با گذشت زمان آسیب‌های بیشتری به آن وارد کنیم، شانس مواجهه با آسیب‌ها و پیامدهایی فاجعه بار و جبران ناپذیر در آینده نزدیک را افزایش می‌دهیم. تا پیش از این، نشانه‌های آسیب به محیط زیست در بسیاری از مناطق در قالب گرمایش جهانی، تخریب لایه ازن و ... نمایان شده‌اند.این در شرایطی است که با توجه به روند افزایشی جمعیت جهان باید به هماهنگی میان انسان و طبیعت بیش از پیش توجه شده و استفاده از منابع طبیعی به شیوه‌ای کارآمد صورت بگیرد. از این رو، میزان آسیب‌های وارده به محیط زیست را می‌توانیم تا حد ممکن کاهش دهیم. بخش املاک و مستغلات و ساختمان سازی همانند صنایع دیگر از این مساله مستثنی نیست. طی روند ساخت و ساز مواد مختلفی استفاده می‌شوند. بر همین اساس، مفهوم "ساختمان سبز" به ساخت سازه‌ای اشاره دارد که کمترین میزان آسیب را به محیط زیست وارد کرده و در آن از فناوری‌ها و مواد دوستدار محیط زیست استفاده می‌شود. این مساله پایداری هرچه بیشتر ساختمان را در پی دارد.

رنگ‌های دوستدار محیط زیست

رنگ‌های مصرفی طی یک پروژه ساختمان سازی می‌توانند اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشند. به طور کلی، موادی مضر و خطرناک برای انسان و محیط زیست در تولید رنگ‌ها استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، "ترکیبات آلی فرار" (VOCs) که برای انسان بسیار مضر هستند در تولید رنگ‌ها استفاده می‌شوند. اما رنگ‌های دوستدار محیط زیست از ترکیبات آلی فرار کمی برخوردار بوده و به نوعی سازگار با محیط زیست و غیر سمی برای انسان محسوب می‌شوند.

عایق‌های دوستدار محیط زیست

موادی که در تولید عایق‌های مختلف ساختمانی استفاده می‌شوند برای محیط زیست مضر بوده و از این رو، استفاده از عایق‌های دوستدار محیط زیست می‌تواند در ارتقا مفهوم ساختمان سبز نقش مهمی را ایفا کند. کاشی‌ها و آجرهای سفالی از خاک رس طبیعی ساخته می‌شوند. استفاده از مواد طبیعی روند آسان بازیافت و در نتیجه دوستدار محیط زیست بودن را در پی دارد. بر همین اساس، کاشی‌ها و آجرهای شکسته را می‌توان بازیافت کرد و در تولید کاشی‌های جدید مورد استفاده قرار داد. کاشی‌های سفالی از مصالح ساختمانی طبیعی برای افزایش پایداری و سبز بودن یک ساختمان محسوب می‌شوند.

پنل‌های خورشیدی و برگ‌های خورشیدی

پنل‌های خورشیدی که روی پشت بام ساختمان‌ها نصب می‌شوند می‌توانند برق کل آن مجموعه و یا بخشی از آن را تامین کنند. این به معنای کاهش وابستگی به شبکه برق سراسری و ارتقا ویژگی دوستدار محیط زیست بودن ساختمان است. افزون بر پنل‌های خورشیدی، از برگ‌های خورشیدی نیز می‌توان استفاده کرد. حتما ساختمان‌هایی را مشاهده کرده‌اید که با گیاه پیچک پوشیده شده‌اند. به جای پیچک، بخشی از دیوار ساختمان را می‌توان با برگ‌های خورشیدی پوشش داد که جذب هرچه بیشتر انرژی خورشیدی را در پی داشته و به تامین انرژی ساختمان کمک می‌کند.

چراغ‌هایی با مصرف انرژی بهینه

امروزه، بسیاری از ساختمان‌های جدید از سیستم روشنایی LED چه در داخل و چه در محیط خارج از ساختمان استفاده می‌کنند. سیستم‌های روشنایی LED از مصرف انرژی پایین و بهینه‌ای برخوردار هستند. عمر مفید چراغ‌های LED بسیار بیشتر از چراغ‌های رشته‌ای بوده و به واسطه مصرف برق کمتر با طبیعت و محیط زیست سازگارتر هستند.

ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره67-


ثبت نظر

ارسال