پنجره ایرانیان؛ سال جدید با پنجره جدید!

رضا کربلایی – سردبیر پنجره ایرانیان

پنجره ایرانیان:این آخرین شماره پنجره ایرانیان در سال 1393 است و فرصتی مغتنم تا اندیشه کنیم که سال جدید چه اتفاقی در صنعت باید رخ دهد که بتوان به مصداق عبارت «سال جدید با پنجره جدید» باشد؟
  • شنبه 9 اسفند 1393 ساعت 9:56

این آخرین شماره پنجره ایرانیان در سال 1393 است و فرصتی مغتنم تا در سرمقاله پایان امسال که طلیعه‌ای برای سال جدید هم خواهد بود، خودمانی با همه بزرگواران و مخاطبان گرانقدر ماهنامه و البته تمامی فعالان صنعت در و پنجره ایران زمین سخن بگوییم و شایسته باشد که با عرض خسته نباشید به همگان به خاطر یک‌سال فعالیت در جهت رشد و بالندگی این صنعت و تبریک به جهت در پیش بودن سال جدید خورشیدی و آرزوی سالی توام با موفقیت و بهروزی و شادکامی، اندیشه کنیم که سال جدید چه اتفاقی در صنعت باید رخ دهد که بتوان به مصداق عبارت «سال جدید با پنجره جدید» باشد؟
قطعا هر کدام از شما بزرگواران پیشنهادها و نقطه‌نظراتی برای تحولی هرچند کوچک اما تاثیرگذار در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی دارید که این پیشنهادها و نقطه‌نظرات می‌تواند در نتیجه تجربه و یا دانش هر کدام از بازیگران این صنعت باشد، اما به یقین باید دانست پیشرفت و آینده روشن هر صنعتی در گرو انتقال تجربه‌ها و دانسته‌ها و مستندسازی و مکتوب شدن آن است و چه بسیار صنایعی که به واسطه نداشتن بستر و فضایی برای طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادها، متحمل هزینه‌های سنگین ناشی از آزمون و خطا می‌شوند و از رقابت با صنایع مشابه خارجی باز می‌مانند که بی‌تردید پیشکسوتان و اساتیدی در همین صنعت در و پنجره هستند که خود می‌توانند با بیان خاطره‌ها و نگارش دیدگاه‌ها و حتی انتقادهای خود به رشد و بالندگی صنعت یاری رسانند.
صادقانه باید اعتراف کنم که آنچه در این سال‌ها به سبب همکاری با مجموعه رسانه‌ای موفق با استراتژی روشن «پنجره ایرانیان» اندوخته‌ام، ورای فراز و نشیب‌ها و دشواری‌های ناشی از تعهد حرفه‌ای برای انتشار یک نشریه با استانداردهای جهانی، این اجازه را خواهد داد تا نه در مقام مسئولیتی که در این سال‌ها عهده‌دار آن بوده‌ام، که به عنوان یک روزنامه‌نگار دارای نزدیک به دو دهه فعالیت رسانه‌ای تاکید کنم که به سبب اعتماد و جایگاهی که پنجره ایرانیان در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران از آن برخوردار است، شایسته باشد تا رسانه‌ای چون پنجره ایرانیان را یک سرمایه‌ای جاودانه و در خدمت صنعت و متعهد به رشد و توسعه کمی و کیفی صنعت در و پنجره ایران بدانیم و این باور واقعی را عملی سازیم که پنجره ایرانیان، پنجره‌ای باز به سمت رعایت اصولی چون کیفیت، استاندارد، شفافیت و رقابت سالم است. از همین رو همگان می‌توانند نظرات کارشناسی و نقدها و پیشنهادهای خویش را در بازوی فرهنگی و رسانه‌ای صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران یعنی پنجره ایرانیان منتشر کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. با این حساب، روشن است که همه کسانی که به تولید در و پنجره استاندارد و با کیفیت اهمیت می‌دهند، هم حق دارند و هم تکلیف که سال نو را با پنجره نو آغاز کنند و عیدی ارزشمند شما بزرگواران برای پنجره‌ ایرانیان همانا نوشتن دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات، پیشنهادها و نقدهای شما برای حرکت صنعت پنجره ایران به سمتی جدید در سال جدید خواهد بود.

  •  پنجره؛ سالی که گذشت ...

صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران در سالی که روزهای پایانی آن را سپری می‌کند با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، که در هر یک از شماره‌های منتشر شده قبلی تلاش کردیم به مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌ها و فرصت‌ها و مزیت‌های پیش روی صنعت در حد بضاعت خویش بپردازیم و شاید یکی از مهمترین اتفاقاتی که صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی را دستخوش تحولات کرد، بتوان به تداوم رکود ساخت و ساز در کشور، افت تقاضا برای در و پنجره‌ها در پروژه‌های مسکن مهر، رکود نسبی به ارث رسیده از دولت گذشته و جاری بودن نشانه‌های آن در بنگاه‌های متوسط و کوچک، فضای سایه و روشن انتظارات و دغدغه‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران، کمبود شدید نقدینگی و سرمایه‌ در گردش در بین واحدهای صنعتی وتولیدی کشور و ... اشاره کرد. اما این‌ها حکایت از شرایط بیرونی و خارج از اراده بازیگران و دست‌اندرکاران صنعت در و پنجره ایران بوده و هست و به همین سبب ضرورت ایجاب می‌کند در تنگناهای ناشی از عوامل بیرونی، مراقبت و مدیریت عوامل تاثیرگذار درونی صنعت جدی‌تر گرفته شود. بر همین مبناست که پارامتر‌هایی چون رقابت سالم، آموزش، افزایش بهره‌وری، داشتن استراتژی روشن تولیدی و تجاری، پرهیز از قیمت‌شکنی و خودداری از رفتارهای مخرب، روی آوردن به استفاده از کالاهای استاندارد، افزایش سطح کیفی و استاندارد محصولات و خدمات دیگر نه یک انتخاب که یک الزام و اجبار خواهد بود. با همین رویکرد بود که در اواسط سال 1393 با هدف معرفی آنلاین کالاها و خدمات برندهای معتبر و شناسایی شرکت‌های دارای شناسنامه و هویت سازمانی روشن و البته فراتر از آن، ایجاد بستری برای تبادل نظر آنلاین در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی، نسخه جدیدی اینترنتی پنجره ایرانیان به نشانی www.panjereh-iranian.com با خدمات و قابلیت‌های متنوع شامل انتشار لحظه‌ای اخبار و رویدادهای صنعت ساختمان و صنایع وابسته به در و پنجره یو.پی.وی.سی و همچنین انتشار اخبار شرکت‌ها، ارسال روزانه خبرنامه به نشانی پست الکترونیکی بیش از 6 هزار کاربر ثبت‌نام کننده، اختصاص صفحات ویژه به شرکت‌ها جهت معرفی شفاف و روشن کالاها و خدمات و ... رونمایی شد. این گام بلند در واقع هم مکمل نشریه چاپی پنجره ایرانیان بود و هم یک رسانه‌ای متفاوت و با کارویژه‌های مختلف که هدف نزدیک‌تر کردن همه بازیگران صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی برای رسیدن به اجماع نظر در مسیر پیشرفت و تعالی کل صنعت بوده و هست. اما...
اما پنجره ایرانیان به این اندازه هم اکتفا نکرد و با آگاهی نسبت به فقدان توجیه اقتصادی، در نمایشگاه‌های استانی صنعت در و پنجره هم مشارکت فعالانه و مسئولانه داشت و هدف این بود که صدای صنعت در و پنجره نباید محدود به پایتخت و تمرکز بر چند کلان‌شهر باشد. نتیجه مشارکت در نمایشگاه‌های استانی این بود که بتوانیم به یک تصویر روشن‌تر از چالش‌ها و مشکلات دست پیدا کنیم و در نهایت برگزاری نخستین همایش پنجره استاندارد ایران در نخستین روز ششمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته آن، نخستین تجربه یک کار دست جمعی و غیر تبلیغاتی با ابتکار پنجره ایرانیان بود که انتظار می‌رود همگان با این گام نخستین همگام شوند.

  •  پنجره؛ سالی که در پیش است...

سوالی که به طور حتم در ذهن بسیاری و شاید همگان مطرح است، این خواهد بود که سال جدید، چه اتفاقاتی در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران رخ خواهد داد و تاثیر آن بر کسب و کار صنعتی و تجاری بازیگران این صنعت چه خواهد بود؟ البته این سوالی است که همه ساله مطرح می‌شود، اما شاید با توجه به احتمال توافق یا عدم توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 و اثرات آن بر کل فضای اقتصادی کشور، بتوان سال آینده را سالی خطیر و مهم ارزیابی کرد و هوشمندی و قدرت پیش‌بینی و آینده‌نگری ایجاب می‌کند تا بهترین گزینه را برای طی کردن دوران گذار انتخاب کرد. البته این تلقی را نباید داشت که توافق هسته‌ای به معنای بهشت سرمایه‌گذاری و کسب و کار است و عدم توافق باعث به گل نشستن اقتصاد ایران خواهد بود؛ چه اینکه اقتصاد ایران و صنایع مختلف از جمله صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران افزون بر اثرپذیری از شرایط ناشی از تحریم‌های خارجی، از بسیاری دشواری‌ها و مشکلات درونی اقتصاد ایران هم رنج می‌برد که شاید رفع این مشکلات و کاستن از ناهمواری‌ها دستکم در دوران گذار از درجه اهمیت فوق‌العاده‌ای برخودار باشد.
یکی از راه‌های کاستن از مشکلات و تهدیدهای پیش روی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران که دستکم به دست بازیگران این صنعت قابل شناسایی، آسیب‌شناسی و اجرایی شدن است، همانا حرکت در مسیر اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط‌ها و رعایت اصول رقابت سالم با حفظ رویکردها و رقابت‌های تجاری است و نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی دیگران و یا تخریب برندها و چهره‌ها چه در خفا باشد چه در عیان، مشکل‌گشا نخواهد بود و مهم‌تر اینکه در سایه اعتدال در مسیر حرکت، شایسته باشد که صنعت در و پنجره به یک انسجام و خرد جمعی برای پیگیری مطالبات و مشکلات دست یابد. سخن کوتاه اینکه پنجره ایرانیان، نه در مقام ادعا که در حد بضاعت و مقدورات تلاش می‌کند تا آیینه‌ای برای صنعت باشد و هرگز در این مسیر، برخی کارشکنی‌ها و خلف وعده‌ها و سنگ‌اندازی‌های احتمالی باعث بازایستادن پنجره ایرانیان در حرکت به سمت اهداف و اصول بنیادین خود نخواهد شد و پاسخ به برخی شیطنت‌ها و رفتارهای ناشی از سوءتفاهم‌ها همین باشد که:
                                              آیینه چون نقش تو بنمود راست                 خود شکن؛ آیینه شکستن خطاست
سخن پایانی اینکه اگر عمری باقی باشد، تلاش خواهیم کرد تا در سال جدید، در هر شماره در حد توان و بضاعت خویش، پنجره جدید به روی صنعت در و پنجره ایران بگشاییم و انتظار همی باشد که سال جدید، صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران هم لباس جدید به تن کند؛ لباسی با کیفیت و برخوردار از استاندارد‌های جهانی، با تنوع هرچه بیشتر محصولات و خدمات، چه اینکه ایرانیان امروزه باید بدانند پنجره یو.پی.وی.سی نه یک هزینه که سرمایه‌گذاری مطمئن برای حال و آینده است، سرمایه‌ای که مانع اتلاف انرژی در ساختمان‌ها می‌شود، جلوی ورود سر و صداهای مزاحم بیرونی به درون ساختمان محل زندگی و کار را می‌گیرد، سلامت روانی و جسمی خانواده‌ها را افزایش می‌دهد و در یک کلام زندگی را سالم‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌سازد.                     

 عید نوروزتان مبارک

پنجره ایرانیان/ سال هشتم اسفند و فروردین شماره 90 - 89


ثبت نظر

ارسال