قیمت و کیفیت نشکنید؛ پنجره می‌شکند

پنجره ایرانیان: صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران دو راه متفاوت با اهداف متضاد را تجربه می‌کند، برخی تولیدکنندگان راه افزایش کیفیت و ارتقای بهره‌وری تولید را در سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند و می‌کوشند تا استانداردهای محصولات خود را تقویت کنند و برخی دیگر اما راه دستکاری در کیفیت و پایین آوردن قیمت محصولات را برگزینند و گوی سبقت را در میدان رقابت از دیگران بربایند.
  • سه شنبه 5 اسفند 1393 ساعت 2:6

بگذارید به بهانه برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره ایران این بار قدری صریح‌تر و شفاف‌تر باهم سخن بگویم به این امید که این نوشتار به وفاق و عزمی واحد و منسجم برای رعایت اخلاق حرفه‌ای کسب و کار و رعایت حقوق همگان در یک بستر رقابتی سالم و شفاف تبدیل شود و صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران از خطرات و چالش‌ها رهایی یابد.

در این سال‌ها که افتخار همکاری و خدمت رسانه‌ای در مقام سردبیر پنجره ایرانیان، به عنوان رسانه‌ای حرفه‌ای و تخصصی و بازوی فرهنگی صنعت در و پنجره داشته‌ام و فرصتی برای گفتگوی مستقیم با فعالان صنعت ایجاد شده،  صادقانه گواهی دهم که همواره دغدغه پنجره ایرانیان این بوده و هست و خواهد بود که صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران به واسطه نقشی که می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی ایرانیان و کاهش هدررفت انرژی و جلوگیری از ورود آلاینده‌های تهدیدکننده سلامت جامعه دارد، در راهی گام بردارد که کیفیت مبنای رقابت باشد و هرگز برای بیرون راندن رقبا از روش‌های نامتعارف و تخریب‌کننده آینده صنعت استفاده نشود. از این جهت برگزاری نخستین همایش تخصصی پنجره استاندارد با ابتکار پنجره ایرانیان را باید یک نقطه عطف تاریخی قلمداد کرد؛ چه اینکه این همایش به معنای رسیدن به اوج کیفیت در تولید و نصب در و پنجره‌ها نخواهد بود و ضرورت ایجاب می‌کند تا همگان با مشارکت خویش در راستای ارتقای کیفیت و استاندارد در این صنعت نوپای ایران تلاش کنند و به مسئولیت اجتماعی و اقتصادی خود در مسیر ساختن ایرانی آباد و بهبود کیفیت زندگی مردم ایران واقف شوند.

باید قبول کنیم که اقدام‌های سطحی و کوتاه‌مدت و تلاش‌های فردی برای کاهش مشکلات و چالش‌های صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران جواب نخواهد داد و تجربه ثابت کرده که صنایعی می‌توانند به رشدی پایدار و کیفیتی ماندگار در میدان رقابت باقی بمانند، که اصول بدیهی رقابت سالم و شفاف را رعایت کنند. از این رو، عدم رعایت استانداردها، شکستن قیمت و کاهش قیمت، به تدریج باعث مرگ زودهنگام صنعت خواهد شد و این به معنای عدم اتخاذ روش‌هایی چون دادن تخفیف به مشتریان و مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان صنعت نخواهد بود. واقع این است که دادن تخفیف و تلاش برای جلب رضایت مشتریان، حق هر بنگاه اقتصادی است و اما قاعده رقابت نباید در اثر این روش‌ها مخدوش و معدوم شود. شاید صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران از معدود صنایعی باشد که می‌تواند قیمت‌های متفاوت با اختلاف بسیار را در آن مشاهده کرد.  این نه اسباب خرسندی که زنگ خطری است جدی و باید برای آن فکری کرد.

بی‌گمان تولیدکنندگانی که با ترفندهای مختلف تلاش می‌کنند خطاها و انحراف‌های مخدوش‌کننده کیفیت و استانداردهای پنجره‌های ساخته شده را کتمان کنند، در ادامه فعالیت‌شان به دلیل نمایان شدن ضعف‌ها و مشکلات موجود در پنجره‌ها با بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان و نارضایتی مردم مواجه خواهند شد و به ناچار مجبور به ترک میدان رقابت می‌شوند. اما خطر اینجاست که تداوم فعالیت این واحد‌ها بر اعتماد عمومی مردم نسبت به مزایای استفاده از در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی اثر منفی می‌گذارد و با افزایش هزینه تولیدکنندگان متعهد به حفظ کیفیت و استاندارد، آنها را با مشکلاتی مواجه می‌سازند. حال این سوال مطرح است که چه باید کرد تا صنعت نجات یابد؟

صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی با مشکلات مختلفی مواجه است که از جمله می‌توان به فقر آموزش مونتاژ و نصب در و پنجره‌ها، دستکاری و پنهانکاری در تولید و نصب و ... اشاره کرد، اما یکی از خلاء‌های جدی این است که نهاد ناظر و بی‌طرفی برای جلوگیری و نظارت بر فعالیت بنگاه‌ها و کارگاه‌های تولیدی وجود ندارد و مهم‌تر اینکه شاید بسیاری با اصول علمی و تجربه شده جهانی در خصوص استانداردهای فنی ساخت و نصب بیگانه‌اند؛ به نظر انجام یک نظرسنجی درخصوص آگاهی فعالان صنعت از وجود استانداردهای موجود و محتوای آنها، نشان خواهد داد تا چه اندازه عدم آگاهی و شناخت باعث شده تا صنعت دچار دوگانگی رفتاری و گفتاری شود و در این میان، انتقادها و گلایه‌های مطرح شده گاه رنگ و بوی تخریب برندها و محصولات می‌شود.

اما روی دیگر و امیدوارکننده ماجرا به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری برخی شرکت‌ها و برندها در زمینه تحقیق و توسعه، آموزش و فراهم کردن امکانات و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی برمی‌گردد که شایسته تحسین است و ضرورت ایجاب می‌کند تا همگان زیر یک چتر واحد و فراگیر به دور از حساسیت‌های احتمالی در صدد برآیند تا راهکارها و بایدها و نبایدهای آشکار و نهان جهت ارتقای کیفیت و استانداردها را تدوین و به اجرا گذارند. از این منظر، یک نیاز جدی احساس می‌شود که شرکت‌های ممتاز و پیشرو با دوری‌گزیدن از رویکرد «اولین» و «برترین» بودن در صنعت مبتنی بر منفعت حداکثری تجاری، اجازه دهند تا تیم‌های فنی و کارشناسی و مدیران تولید بر مبنای اصل ترکیب تجربه و دانش گردهم آیند و در باب استانداردها و الزامات فنی به گفتگو بنشینند و به انتقال تجربه‌ها به دیگران، راه را از بیراهه نشان دهند.

شفاف‌تر و رک‌تر اینکه باید قبول کرد نیروهای شاغل در بخش‌های تولید و تحقیق و کارشناسان و متخصصان تعیین کننده استانداردهای کیفی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی در سال‌های اخیر از غایبان بزرگ در فرایند صنعت بوده‌اند و بیشتر بخش‌های فروش و بازاریابی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده بوده‌اند. نماد این عدم تعادل در نقش‌آفرینی کارشناسان و مدیران بخش تولید با بخش فروش و مدیران بازرگانی صنعت در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را می‌توان به اشکال مختلف مشاهده کرد؛ از جمله ریزش و جابجایی فعالان صنعت و رشد کارگاه‌های کوچک به جای شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ و گروه‌های صنعتی برخوردار از تمام امکانات و سرمایه لازم برای پیشرفت؛ از این حیث مقایسه صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران با دیگر کشورها نشان خواهد داد که فاصله ما با دیگران چگونه است؟

باور پنجره ایرانیان به عنوان رسانه‌ای که همواره تلاش دارد با رویکرد معرفی برندهای برتر و محصولات جدید‌تر و خدمات متنوع شرکت‌ها و برندها، سطح رقابت را افزایش دهد، این است که شکاف‌ها باید کاهش، فاصله‌ها کم و کیفیت افزایش و آموزش بیشتر شود و این‌ها تنها در صورتی محقق خواهد شد که نگاهی فرابنگاهی به صنعت حاکم شود و نهادهای صنفی هم نقشی ناظر و فراگیر داشته باشند. در این صورت، می‌توان به جای رویکرد تدافعی و درمانی به مشکلات و تهدیدها، سیاست و تدبیری راهبردی و پیشگیرانه اتخاذ کرد و راهی روشن به سمت آینده‌ای مطمئن و تضمین‌کننده منافع کل صنعت را در پیش گرفت.

این نه یک شعار که حقیقت است: قیمت و کیفیت را نباید بشکنیم، چرا که صنعت پنجره می‌شکند و آن زمان دیگر جستجوی تقصیر‌ها و مقصرها و افسوس گذشته را خوردن، فایده نخواهد کرد. پس رعایت استانداردها نه یک انتخاب تفننی که ضرورتی‌است اجتناب‌ناپذیر و سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفیت تنها به تلاش‌های محدود میسر نخواهد شد و یک اراده منسجم و قوی می‌طلبد.

پنجره ایرانیان به عنوان داعیه‌دار و مدافع جدی کیفیت و استاندارد صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران همواره تلاش کرده تا بستری فراهم آورد تا همگان با رعایت اخلاق حرفه‌ای به یک جمع‌بندی درباره بایدها و نبایدها دست یابند و مهم‌تر اینکه فضا برای شکل‌گیری و شیوع بیماری‌های تهدید‌کننده سلامت و اعتبار صنعت بسته شود. از این رو برگزاری نخستین همایش تخصصی پنجره استاندارد در ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران تنها یک گام به جلو خواهد بود به این امید که با مشارکت همه فعالان این صنعت، در سال‌های آینده این همایش‌ها با غنای بیشتر و مسئولیت‌پذیری جدی‌تر ادامه یابد. افزون بر این انتظار می‌رود تا صنعت به سمتی حرکت‌ کند، که شناسنامه‌دار شدن تولیدکنندگان در و پنجره و رتبه‌بندی آنها باعث شود تا کارگاه‌هایی که استانداردها را رعایت نمی‌کنند، دستکم به سمت تولید و نصب استاندارد و کیفیت حرکت کنند و دستکم در صورت مقاومت دایره فعالیت آنها محدودتر شود. شناسنامه‌دار شدن کارگاه‌های تولیدی در و پنجره و رتبه‌بندی آنها البته نیازمند یک چارچوب فنی و حرفه‌ای مورد قبول همگان است، در غیر این صورت و تدوین چارچوب کلی و مورد اختلاف باعث مخدوش شدن اعتبار صنعت خواهد شد.

در شماره آینده پنجره ایرانیان، افزون بر انتشار گزارشی کامل و جامع از نخستین همایش استاندارد پنجره بر این امید هستیم که یکی از غفلت‌های بزرگ صنعت را مورد آسیب‌شناسی قرار دهیم و از همگان انتظار مشارکت و اظهارنظر می‌رود؛ بنابراین سوژه اصلی شماره پایانی پنجره ایرانیان از همین الان برای اطلاع اعلام می‌شود: آسیب‌شناسی تولید شیشه‌های دوجداره در و پنجره در ایران. تا خدا چه خواهد.

پنجره ایرانیان/ سال هشتم بهمن 1393 شماره 88


نظرات

علی اصغر عاشوری پناه

ضمن احترام به دوستان .باتوجه به مباحث ذکر شده در مورد کیفیت وشکستن قیمت به این می اندیشیدم که شرکتهایی که زحمت تولید پروفیلهای یو پی وی سی را برعهده دارند وهمه دوستان هم زحمات زیادی را در این عرصه بر عهده دارند .سوال من این است که آیافرقی بین تولید کننده با تبلیغات مضاعف و بدون تبلیغ در نحوه قیمت دهی باید باشد یا نباشد؟

ثبت نظر

ارسال