جای خالی پنجره در بسته دولت

رضا کربلایی سردبیر پنجره ایرانیان [email protected]

سرانجام دولت حسن روحانی، رییس جمهور بسته پیشنهادی خود برای خروج غیرتورمی اقتصاد ایران از دوران رکود به ارث مانده از دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور پیشین را منتشر کرد و بر اساس آن قرار است بخش مسکن و بهینه‌سازی مصرف انرژی به عنوان دو بخش کلیدی و پیشران اقتصادی در دوران خروج غیر‌تورمی از رکود مورد توجه قرار گیرند،
  • دوشنبه 3 شهریور 1393 ساعت 11:43

این بسته به واقع نشان می‌دهد که دست‌کم تا پایان سال آینده و احتمال پایان عمر دولت فعلی، چه جهت‌گیری‌هایی در اقتصاد ایران صورت می‌گیرد و فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف متناسب با برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصادی ترسیم و تدوین شده، بدانند که چگونه باید برنامه‌ریزی کنند.

در این میان آنچه محل تامل است، تمرکز دولت بر تحریک بخش تولید مسکن و همچنین تشویق فعالیت‌های مرتبط به بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف است که مسئولیت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و تخصیص بودجه و اعتبارات در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی به ویژه در بخش ساختمان بر عهده شخص وزیر نفت و با نقش‌آفرینی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور خواهد بود.

پیش از این در سرمقاله پنجره ایرانیان به صراحت بر ضرورت جدی‌گرفتن ماموریت وزیر نفت در بهینه‌سازی مصرف انرژی از سوی فعالان صنعت در و پنجره‌های دوجداره تاکید کردیم و حالا با رونمایی از بسته پیشنهادی تیم اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، آشکارا جای خالی صنعت پنجره دوجداره یوپی‌وی‌سی و آلومینیومی در این بسته دولت دیده می‌شود و عمده تمرکز برنامه دولت برای کاهش مصرف سوخت در صنعت ساختمان بر تعویض بخاری‌ها و اصلاح ساختار موتورخانه‌ها گذاشته شده است. از سوی دیگر نباید از یاد برد که بر اساس بند (ق) تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 کل کشور، قرار است مبلغ 100 هزار میلیارد ریال در اجرای ماده 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها، با اولویت کمک به تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی هزینه شود و همچنین وزارت نفت اجازه دارد از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذیربط برای اجرای طرح‌های نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز و طرحهای بهینه‌سازی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف  از جمله صنعت (با اولویت صنایع انرژیبر) و حمل و نقل عمومی و ... تا سقف 100 میلیارد دلار به صورت ارزی و یا معادل ریالی آن اقدام به سرمایه‌گذاری به روش بیع متقابل با متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و عمومی کند. بر همین مبنا وزارت نفت با عاملیت اجرایی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور مسئول کاهش شدت انرژی در کشور اقدام خواهد کرد.

حسب اطلاع روش تامین منابع مالی و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل منابع غیر دولتی در قالب قراردادهای مبتنی بر کارایی انرژی یا خدمات انرژی (ESCO) خواهد بود و یکی از اصلی‌ترین برنامه دولت و وزارت نفت اجرای طرح ملی تولید یک میلیون بخاری گازی با راندمان بالا بوده که جزییات آن را در این شماره از نشریه پنجره ایرانیان مشاهده و مطالعه خواهید کرد.

سوال و دغدغه اصلی اینجاست که سهم صنعت در و پنجره‌های دوجداره به عنوان یکی از پارامترهای کاهش‌دهنده مصرف انرژی در صنعت ساختمان کشور در بسته سیاستی دولت برای خروج غیرتورمی اقتصاد ایران از رکود و همچنین مفاد بند (ق) تبصره قانون بودجه سال جاری چگونه دیده شده است؟ تردیدی وجود ندارد که این یک فرصت استثنایی و تاریخی برای صنعت در و پنجره دوجداره ایران است که بتواند نقش و جایگاه خود را در بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق تعویض پنجره‌های دوجداره به جای پنجره‌های انرژیخوار کنونی نشان دهد و بیم آن می‌رود که در نتیجه انفعال و کم‌توجهی فعالان این صنعت به ویژه مدیران آینده‌نگر و شرکت‌های ممتاز این فرصت استثنایی و تاریخی از دست برود. پس ضرورت دارد تا دیر نشده و این فرصت از دست نرفته است، هر شرکت و مدیر و فعالان دلسوز صنعت در و پنجره و به ویژه انجمن‌های تخصصی و صنفی صنایع تولیدکنندگان پروفیل و تولیدکنندگان در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی پیشگام شوند و طرحی ملی و فراگیر برای جدی‌گرفتن و عملی کردن ایده‌ها و برنامه‌های خود در راستای برنامه دولت جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان ارائه دهند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 83، شهریورماه 1393

 

 


ثبت نظر

ارسال