نگاه فرابنـگاهی؛ راز موفقیـت همه

مهندس حسین طوسی

باید قبول کنیم که راه و راز نجات یک صنعت در گروه احترام نهادن به منافع تمامی اعضا و فعالان اقتصادی در هر صنفی است و راز موفقیت و همگرایی در صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی در و پنجره ایران هم در این است که همه برای حل مشکلات و رفع موانع تلاش کنیم و با این رویکرد، طبیعی است وقتی شخص حقیقی یا حقوقی به عضویت یک تشکل و نهاد صنفی در می‌آید و حق حضور پیدا می‌کند، انتظار می‌رود که در مذاکرات و جلسات و رایزنی‌های درون صنفی نگاه بنگاهی و منافع شخصی را کنار گذارد.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 9:28

 واقعیت این است که افرادی که دور میز یک تشکل صنفی می‌نشینند باید قاعده بازی بر اساس اصل منافع جمعی را رعایت کنند و این حرف به معنای نادیده گرفتن سیاست‌های تبلیغاتی و رویکردهای رقابتی نخواهد بود.

حقیقت این است که تلاش هیات مدیره انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی در و پنجره ایران همواره بر این مبنا بوده که کیان انجمن را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که رسالت و ماموریت‌های بنیادین این تشکل و منافع دسته جمعی اعضا مخدوش شود. شاهد این مدعا همین بس که دو سال است نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره ایران و صنایع وابسته به آن به واسطه مشارکت حداکثری انجمن در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با این صنعت، شکل حرفه‌ای‌تر و آبرومندانه‌تری به خود گرفته است به نحوی که امسال همگان پذیرفتند که جانمایی غرفه‌ها به صورت قرعه‌کشی باشد همگان به این تصمیم رضایت دادند. یکی از اهداف مدنظر اعضای انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی در و پنجره ایران این است که انشاء‌الله بتوانیم با هماهنگی اعضای محترم یک نمایشگاه اختصاصی و تخصصی ویژه صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی برگزار کنیم و اطمینان دارم که چنین نمایشگاهی یکی از بهترین و حرفه‌ای ترین نمایشگاه‌های تخصصی صنعت ساختمان ایران خواهد شد.

رویکرد  حرفه‌ای و تشکل‌گرایی ایجاب می‌کند تا اعضا به هنگام ورود به نشست‌های انجمن، برند تجاری خود را کنار بگذارند و نگاه خودشان را مبتنی بر منافع حداکثری اعضا و رسیدن به اجماع نسبی برای حل مشکلات و موانع متمرکز سازند و همواره همگرایی و انسجام تشکل را بر هر موضوع دیگر مهم بدانند.

نکته مهم دیگر اینکه برخی از بنده گلایه دارند چرا از پروفیل خارجی انتقاد می‌کنید؟ صادقانه می‌گویم که ما از پروفیل‌های خارجی موجود در بازار چیز خاص و امتیاز کیفی ویژه‌ای ندیده‌ایم که انتقاد نکنیم و آنچه در خصوص این برندهای خارجی بیشتر به چشم می‌خورد، معایب و مشکلات زیاد است که جای انتقاد دارد. به واقع انتقاد تولیدکنندگان داخلی بیش از آنکه متوجه شرکت‌های عرضه کننده پروفیل‌های فاقد کیفیت خارجی باشد، بر دستگاه‌های نظارتی است که چرا باید پول مملکت و ارز و سرمایه ملی صرف واردات جنس بی‌کیفیت شود؟ به ویژه اینکه درحال حاضر برخی محصولات وارداتی به ایران، در خود کشور تولید شده اجازه‌ی مصرف ندارند، حتی برخی از پروفیل‌های اروپایی به دلیل پایین بودن کیفیت آنها از استاندارد اروپا، اجازه عرضه در کشورهای اروپایی را ندارند، ولی در ایران به راحتی این برندها حضور پیدا می‌کنند و بازار را مخدوش می‌سازند و گاه مشاهده می‌شود که یک تولیدکننده خارجی پروفیل، محصولات خود را با برندهای مختلف تولید و به بازار ایران عرضه می‌کند؟ انتظار  انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی در و پنجره ایران چیزی نیست جز نظارت دقیق‌تر و جدی‌گرفتن بر وضعیت استانداردها و گواهی‌نامه‌های فنی این پروفیل‌های وارداتی فاقد کیفیت.

گام دیگری که به موازات تشدید نظارت برای جلوگیری از واردات پروفیل‌های فاقد کیفیت خارجی باید برداشته شود، این است که تولیدکنندگان داخلی باید تقاضای داخلی را به سمت کیفیت سوق دهند و به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که تقاضا برای پروفیل بی‌کیفیت از بین برود. چرا که برآوردها نشان می‌دهد در صورت فعال شدن ظرفیت‌های بالقوه واحدهای تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی در ایران، به راحتی می‌توان نیاز بازار را پاسخ داد و حتی برای تقاضای بیشتر در جهت سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت تولید گام برداشت.

مشکل اصلی این است که در سال‌های اخیر به واسطه شرایط رکود تورمی کشور و فشارهای ناشی از تحریم و تنگنای ارزی و افزایش هزینه‌های تولید داخلی، واحدهای تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی هم دچار مشکلاتی از جمله مشکل دسترسی به مواد اولیه با کیفیت، کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش و ... شده‌اند که امیدواریم در نتیجه رایرنی و نشست اعضای هیات مدیره انجمن با مسوولان، دغدغه‌های فعالان این صنعت هم مورد توجه قرار گیرد. چرا که در حال حاضر اگر ما حمایت‌های لازم را داشته باشیم و دولت حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داخلی کند و دستگاه‌های نظارتی هم به مسوولیت‌های خود عمل کنند، به یقین بازار به سمت کیفیت برتر روی خوش نشان می‌دهد، در غیر این صورت باید همچنان شاهد جولان پروفیل‌های غیراستاندارد تولیدشده با ماشین‌آلات دست دوم و مواد اولیه نامرغوب توسط کشورهای دیگر و عرضه بی دغدغه آن در بازار داخلی ایران باشیم. امیدواریم که اعضای انجمن همچنان رویکرد همگرایی برای رسیدن به اهداف مشترک و بلندمدت را در اولویت قرار دهند.

رییس انجمن صنایع تولید پروفیل یوپی وی سی ایران


ثبت نظر

ارسال