زلزله ، بافتهای فرسوده و کیفیت ساختمان

  • چهارشنبه 1 شهریور 1391 ساعت 19:10

سخن سردبیر این شماره از نشریه پنجره‌ایرانیان را در سه محور کلیدی و تامل برانگیز تقدیم می‌کنیم با امید اینکه شما همرا‌‌هان همیشگی با نقدها و نظرهای خویش ما را در ادامه مسیر همراهی کنید و راهنمایی‌ها و تجربیات خویش را با نشریه پنجره ایرانیان به عنوان رسانه مرجع در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی و صنایع وابسته در ایران درمیان بگذارید. بی‌تردید هدف و رسالت ما نشان دادن توانمندی‌ها و خلاقیت‌ها در میدان رقابت است و توجه‌ دادن نگاه مسوولان به خطرها و خطاها و یاری جستن از آنها برای حمایت از تولید و رقابت. چرا که اعتقاد داریم در این صنعت اولین بودن چندان مهم نیست که همیشه ماندن و موفق بودن تعیین‌کننده سرنوشت مسابقه رقابت خواهد بود. اما سه نکته مهم و کلیدی برای تأمل و اندیشیدن :

1. وقوع زلزله در شهرستان‌های ورزقان، هریس و اهر آذربایجان شرقی و کشته شدن تعدادی از هموطنان و نیز تخریب بخش وسیعی از ساختمان‌ها و خانه‌های مناطق زلزله‌زده باردیگر ضرورت جدی گرفتن کیفیت ساختمان را اثبات کرد به ویژه اینکه بر اساس برخی برآوردهای کارشناسی حدود 70 درصد از واحدهای مسکونی کشور در روستاها و شهرها جزو بی‌دوام و کم‌دوام‌ها بوده و اسکلت‌سازی ندارند  و پیش‌بینی می‌شود با حوادث نظیر زلزله حتی با ریشتر‌های پایین تخریب شوند. اکنون فرصتی است تا اندیشه کنیم که چرا وقوع زلزله در برخی کشورها نظیر ژاپن حتی در مقیاس ریشتر بالاتر، کمتر به خسارت‌های سنگین مالی و جانی منجر می‌شود و چرا از تجربه دیگر کشورها برای ارتقای کیفیت و استحکام ساختمان‌های کشور کمتر استفاده می‌شود؟ البته تردیدی وجود ندارد که اقدام چند سال اخیر تحت نام نهضت نوسازی بافت‌های فرسوده باعث شده تا روند ارتقای کیفیت ساختمان به ویژه در کلانشهرها با محوریت تهران سرعت بگیرد اما واقعیت این است که با توجه به جدی بودن خطر وقوع زلزله در ایران به ویژه در تهران و برخی شهرها انتظار این است که عزم جدی تر و اقدامات گسترده‌تری در سطوح مختلف تصمیم‌گیری تا اجرا و نظارت بر روند ساخت و ساز در کشور صورت گیرد.

2. دشواری‌های تولید و دردسرهای تجارت در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی به واسطه نوسان شدید نرخ ارز در یک سال و نیم گذشته بیشتر شده است، اما نباید فراموش کرد که بر اساس آمارهای رسمی از روند صدور پروانه‌های ساختمانی نشان از رونق ساخت و ساز در کشور به ویژه در کلانشهرها و شهرهای بزرگ دارد. در این شرایط مشاهده می‌شود که برخی برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار و بالابردن آمار فروش خود به اقدامات غیررقابتی روی آورده‌اند که بخشی از این رویکرد غلط را می‌توان در کاهش کیفیت محصولات و رقابت ناسالم رصد کرد که به نظر می‌رود این رویکرد در نهایت به بن بست خواهد انجامید و افراد و شرکت‌هایی که این روش‌ها را به کار گرفته یا خواهند گرفت ناچار به ترک بازار و صنعت خواهند شد. خطر وقتی جدی‌تر خواهد بود که نتیجه رفتار آنها بر اعتماد مصرف‌کننده نهایی نسبت به این صنعت خدشه وارد سازد که از این رو ضرورت ایجاب می‌کند تا یک نهاد صنفی با هدف نظارت بر فعالیت‌ها و کسب و کار در این صنعت تشکیل شود و با تدوین آیین‌نامه‌ها و استانداردها و ایجاد یک همگرایی صنفی در راستای دفاع از منافع و مصالح جمعی مانع از ضربه زدن به اعتبار این صنعت نوپا و اعتماد مصرف‌کنندگان به فعالان دلسوز و تولیدکنندگان سخت‌کوش و آینده‌نگر شود.

3. سخن پایانی درباره نمایشگاه پیش روی صنعت ساختمان ایران به عنوان آیینه تمام نمای توانمندی‌ها و خلاقیت‌های شرکت‌های ایرانی در رقابت با دیگر کشورهاست و انتظار می رود که علی رغم تغییر انجام گرفته در زمان برگزاری این نمایشگاه و برخی اتفاقات حاشیه‌ای، فعالان صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی و صنایع وابسته هم با حفظ روحیه مشارکت خویش در نمایشگاه تخصصی این صنعت، خود را تافته جدابافته قلمداد نکنند و با مشارکت برنامه‌ریزی شده و معطوف به آینده قدرت و اقتدار خود را در میدان رقابت به نمایش بگذارند. واقعیت این است که هر نمایشگاه فرصتی است برای آزمودن توانمندی‌ها و در معرض قضاوت دیگران قرار گرفتن و محلی است برای ارتباط مستقیم با فعالان صنعت ساختمان و مجالی است برای انتقال تجربیات. باور نشریه پنجره ایرانیان به عنوان رسانه مرجع صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی بر این است که  مشارکت و تعامل برای رقابت شفاف‌تر و سالم‌تر باعث قوام و پیشرفت صنعت خواهد شد و با توجه به نوپا بودن این صنعت در ایران و استقبال رو به رشد مردم از محصولات و خدمات فعالان و تولیدکنندگان نباید تصور کرد که به انتهای مسیر پیشرفت رسیده‌ایم که به واقع باید گفت: این تنها آغاز یک راه است؛ راهی برای رقابت بر سر کیفیت و خلاقیت.


رضا کربلایی

پنجره ایرانیان-شماره 59-شهریور91


ثبت نظر

ارسال