عبور از دست اندازهای ارزی

سردبیر پنجره ایرانیان

تردیدی وجود ندارد که نوسان شدید نرخ ارز در بازار داخلی و تنگناهای نقل و انتقال ارز ناشی از تحریم، فعالان صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی هم در بخش تولید و هم در بخش تجارت را با مشکلاتی مواجه ساخته است که عبور کردن از این دشواری ها و دست اندازهای ارزی بدون همگرایی و انسجام صنفی به سختی میسر خواهد شد.
  • یکشنبه 1 مرداد 1391 ساعت 12:31

 به ویژه اینکه بر اساس تازه ترین تصمیمات ارزی مسوولان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است تخصیص ارز با اولویتهای تعیین شده صورت گیرد به این معنا که ارز با نرخ مرجع – یعنی بر اساس دلار 1226 تومانی- تنها برای کالاهای اساسی و ضروری اختصاص خواهد یافت و ارز مورد نیاز برای سایر کالاها و خدمات سرمایه ای باید از محل ارز صادراتی – یعنی بر مبنای دلار 1500 تا 1800 تومانی، بسته به تعیین نرخ در بازار- تامین شود و سایر نیازمندان ارزی به ناچار باید راهی بازار آزاد شوند و ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

بدیهی است در نتیجه اجرای سیاست جدید ارزی، فعالان صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی دو راه برای تامین ارز پیش رو دارند؛ نخست چاره اندیشی برای تامین ارز از محل ارزهای صادراتی و دوم خرید ارز از بازار آزاد. انتخاب هر یک از راه ها بر قیمت تمام شده تولیدات و خدمات این صنعت به میزان متفاوتی اثر می گذارد و برای کاستن از بار هزینه ها چاره این باشد که فعالان و کارآفرینان گامی به پیش نهند و به جای تلاشهای انفرادی و جداگانه در یک حرکت جمعی و اراده ای واحد تلاش کنند تا با اتخاذ وحدت نظر به رایزنی با نهادهای تصمیم گیرنده بپردازند. این مهم وقتی اهمیتی دوچندان خواهد یافت که اختلالهایی در زمینه تجارت با برخی کشورها و شرکتهای فعال در ایران گزارش شده است.

خطر وقتی جدی تر خواهد شد که در نتیجه بالارفتن هزینه مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی، مصرف کنندگان به فکر راهی برای کاستن از هزینه های استفاده از در و پنجره های دوجداره یو.پی.وی.سی بیافتدند که در این صورت راه برای رونق تجارت محصولات کم کیفیت و فاقد استانداردهای لازم هموارتر خواهد شد و کفه ترازوی تجارت و تولید به زیان شرکتهای دارای محصولات با کیفیت و استاندارد و به نفع شرکتهای دارای محصولات فاقد کیفیت و استاندارد بالا و پایین خواهد شد.

پیشنهاد دیگر این است که به واسطه اینکه اکثریت نزدیک به 100 درصدی فعالان در صنعت یادشده غیردولتی بوده و این صنعت در اختیار و انحصار بخش خصوصی و گاه تعاونی قرار دارد، ضرورت دارد تا در نتیجه تعامل و رایزنی با شرکای خارجی اعم از شرکتهایی که در ایران نمایندگی یا شعبه رسمی دارند، یا شرکتهایی که به اشکال دیگری در بازار ایران حضور دارند، این مساله مطرح شود که بر اساس قوانین ناظر بر تجارت از جمله مقررات حاکم بر اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن کشورها و دیگر معاهدات تجاری، این انتظار منطقی و واقع بینانه وجود دارد که اجازه داده نشود که راه تجارت به بهانه های سیاسی و انگیزه های سیاستمداران مسدود شود.

کوتاه سخن اینکه ماهنامه تخصصی «پنجره ایرانیان» وظیفه  و رسالت خود می داند که راه را برای فعالان صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی و صنایع وابسته و ملزمات هموارتر سازد چرا که باور داریم رونق کسب و کار در گرو رضایت مصرف کنندگان نهایی است و سرمایه گذاری بیشتر در این صنعت به تحقق یکی از دیرینه ترین خواسته های دلسوزان این مرز و بوم یعنی کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان ایران کمک خواهد کرد. از این رو آمادگی خویش را جهت نشر و نقد نظرها و دیدگاه های شما مخاطبان  همیشه همراه را اعلام می کنیم و یقین داریم بازنشر دیدگاه ها، نظرها، پیشنهادها و البته تجربیات گرانسنگ فعالان این صنعت راه را بر تکرار آزمون و خطاها خواهد بست و راهی مطمئن پیش روی همه خواهد گذاشت. تا شماره بعد

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 58 ، مردادماه 1391

 


ثبت نظر

ارسال